וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנבצרות של בריטני ספירס: האם זה יכול לקרות גם לנו?

עו"ד נטלי דוידאי

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 13:10

כניסה לנבצרות אינה נחלתם של קשישים בלבד. כל אדם, גם בגיל צעיר עלול יום אחד לקום בבוקר ולמצוא את עצמו במצב שבו הוא אינו מסוגל לקבל החלטות לבד, עקב מחלה, תאונה או אירוע טראומתי אחר

רובנו אוהבים לחשוב על עצמנו כאנשים רציונאליים, ולראיה - רובנו נערכים בשלב זה או אחר ליום שבו ניפרד לשלום מהעולם הזה ומסדירים מראש את עניינינו וחלוקת רכושנו בין יורשינו.

ולמרות זאת, רק מעטים נערכים למקרה בו יבצר מהם לתפקד ולקבל החלטות באופן עצמאי, וזאת על אף העובדה שכניסה לנבצרות אינה נחלתם של קשישים בלבד, וכל אדם, גם בגיל צעיר עלול יום אחד לקום בבוקר ולמצוא את עצמו, לא עלינו, במצב שבו הוא אינו מסוגל לקבל החלטות לבד, עקב מחלה, תאונה או אירוע טראומתי אחר.

רק הבוקר התבשרנו על החלטת בית המשפט האמריקאי להשאיר את אביה של בריטני ספירס בתפקיד האפוטרופוס שלה, אחרי שבשבוע שעבר כל העולם נרעש, עת התפרסמה עדותה של הזמרת בריטני ספירס בדבר היחס המשפיל לו זכתה מאביה, אשר מכהן מזה כעשור כאפוטרופוס על כלל נכסיה כמו גם על כלל ענייניה הרפואיים והאישיים.

בריטני ספירס בשיר Hit me baby ome more time. Giphy
בריטני ספירס: כבר עשור שאביה אחראי - לא רק על כספה, אלא גם על ענייניה הרפואיים והאישיים/Giphy

בישראל החוק שונה

לפני למעלה מעשור, עקב רצף משברים אישיים, נקלעה הזמרת למצב נפשי קשה שכתוצאה ממנו לא היה עוד ביכולתה לדאוג לענייניה. על כן, מונה אביה על ידי בית המשפט בקליפורניה כאפוטרופוס שלה.

למעשה, מאז ועד היום, אביה שולט באופן מוחלט על כל האספקטים של חייה ורכושה, ובכלל זה הנושאים הרגישים ביותר כמו איזה רופא נשים יטפל בה וכיצד, אילו תרופות תיקח, איך תראה את ילדיה ומתי, ואיפה וכמה תעבוד - וכל זאת מבלי להתייעץ עמה ולאפשר לה להביע את דעתה.

לא רבים יודעים, אך החוק הישראלי תוקן לפני מספר שנים באופן שנועד למנוע את המצב אליו נקלעה בריטני ספירס, וזאת באמצעות מתן דגש על כיבוד רצונו של הפרט, לצד השיקולים של טובתו, ושיתופו - ככל האפשר - בהליך קבלת החלטות.

כך, יכול היום כל אחד לתת הנחיות מקדימות בדבר זהות האדם שהוא מעוניין כי יכהן כאפוטרופוס שלו עת לא יוכל לדאוג לענייניו, וכן לתת הנחיות ספציפיות לאופן פעולתו של האפוטרופוס, לרבות היכן הוא מעוניין לגור, איזה רופא הוא מבקש שיטפל בו, כיצד יש להפעיל את עסקו ועוד.

עו"ד נטלי דוידאי, שותפה במשרד עו"ד איתן מהולל. אייל טואג,
עו"ד נטלי דוידאי, שותפה, משרד איתן מהולל שדות/אייל טואג

ייפוי כוח מתמשך במקום אפוטרופסות

כחלופה למינוי אפוטרופוס, ישנה בחוק האפשרות לכל אדם לחתום על ייפוי כוח מתמשך, אשר הנו כלי משפטי במסגרתו אדם - בהיותו כשיר - מחליט מי ינהל עבורו את ענייניו עת לא יהיה כשיר יותר לדאוג לעצמו ולקבל החלטות בעצמו, ובאיזה אופן יפעל אותו אדם. למעשה, ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לאדם העורך אותו לפרט את רצונו לגבי כל ההחלטות העתידיות שיתקבלו בשמו וכל הפעולות שינקטו בשמו, לרבות זהות האנשים שיהיו מוסמכים לבצעם.

כך למשל, ייפוי כוח מתמשך מאפשר מינוי מספר מיופי כוח בו זמנית לנושאים שונים, לרבות לעניינים ספציפיים כגון עסקים, נדל"ן, טיפול רפואי וטיפול אישי, כמו גם להסדיר את המשך התמיכה בבני המשפחה באמצעות מתנות והלוואות, והענקת תרומות.

בניגוד להליך האפוטרופסות, לייפוי כוח מתמשך מספר רב של יתרונות ובכלל זה העובדה שהפעלתו אינה מותנית בקבלת צו מבית המשפט, והעובדה שכל עוד הממנה לא קבע אחרת - אין מיופה הכוח כפוף לביקורת של האפוטרופוס הכללי ולא חלה עליו חובת הגשת דיווחים בדבר מעשיו למדינה.

אבל, בהחלט ניתן, ואף רצוי, ליצור בייפוי הכוח המתמשך מנגנון של בלמים ואיזונים באמצעות קביעת "אדם מיודע" שמיופה הכוח מחויב לדווח לו על החלטות ופעולות, או לכל הפחות לו חייב מיופה הכוח לתת דין וחשבון אם נתבקש לעשות כן.

יודגש כי גם במסלול של ייפוי הכוח המתמשך, מחויב מיופה הכוח לשים את האדם הנבצר במרכז, לשמור על כבודו, פרטיותו, עצמאותו, ערכיו התרבותיים והדתיים, והקשר שלו עם יתר בני משפחתו וחבריו, כמו גם לשתפו בהליך קבלת ההחלטות וכל זאת על מנת למנוע מקרה בריטני ספירס פה בישראל.

לסיכום, החוק הישראלי מנסה לתת מענה למצבים בהם אפוטרופוס מבקש לפעול בניגוד לרצון החסוי. יחד עם זאת, מומלץ, כי כל אחד יתכנן ויסדיר מראש מה יקרה במצב בו לא יוכל לתפקד ולקבל החלטות בעצמו, ובכלל זה יקבע מראש מי יטפל בו וברכושו, ואף יותר חשוב - איך יעשה טיפול זה.

הכותבת היא עו"ד נטלי דוידאי, שותפה, משרד איתן מהולל שדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully