וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לכושר: האם תעשיית הספורט מתחילה להתאושש?

עודכן לאחרונה: 16.7.2021 / 13:13

תעשיית הכושר נקלעה בתקופת הקורונה למאבק פוליטי בין ועדת הקורונה למשרד הבריאות. למעלה מ-7 חודשים ללא פעילות גרמו נזק לענף, אך כיום, 5 חודשים אחרי, מדווחים חלקם: "התאוששנו". ויחד עם זאת, השמחה מהולה גם בעצב על לא מעט קולגות שלא שרדו את תקופת ההמתנה

תעשיית מועדוני הכושר וחדרי הסטודיו לפעילויות ספורט למיניהן, היא אחת התעשיות שנפגעו קשות בתקופת המשבר שהנחיתה עלינו הקורונה. הענף נקלע למאבק פוליטי בין ועדת הקורונה שהתעקשה להמשיך פעילות גם במועדונים הסגורים, לבין משרד הבריאות שהתנגד וסגר אותם. נוצר מצב בו המועדונים היו סגורים לתקופה ממושכת, שהביאה לנזק משמעותי - הן למתאמנים והן לבעלי העסקים.

30% לא יחזרו להתאמן במקומות סגורים?

דו"ח של חברת המידע העסקי CofaceBdi על ענף מכוני הכושר מצא כי הכנסות שוק מכוני הכושר הסתכמו בשנת 2020 בכ-2,278 מיליוני שקלים, ירידה משמעותית של כ-41% בהשוואה לשנת 2019.

על פי הדו"ח, משבר הקורונה הוביל לאחוז לא מבוטל של איבוד לקוחות במכוני הכושר ושיעור המתאמנים שכבר לא יחזרו לפעילויות כושר בחללים סגורים בשנתיים הקרובות, נאמד בכ-30%.

גידול של כ-25% בהצטרפות מתאמנים חדשים

מנגד, טוען נעם קפלן, מנכ"ל Taking Control, המתמחה בייעוץ ובהכוונת עסקים בתחומי הבריאות, הכושר והספורט, כי בימי הקורונה, נשמעה אומנם האמירה הנחרצת "לאנשים כבר אין סיבה להתאמן בחדרי כושר, הרי יש הכל בזום או ב-VOD", אך מסתבר שהמצב במציאות מאד רחוק מכך.

"אנחנו יכולים לדווח על עליה דרסטית במספר הלקוחות החדשים, שמצטרפים ללקוחות החוזרים, החל מחודש פברואר 2021, עת נפתחו מחדש מתקני הכושר בישראל. בראיה רוחבית ניתן לציין גידול של כ-25% בפניות ובהצטרפות לעסקים בתחומי הכושר והספורט בחודשים האחרונים" מרחיב קפלן.

נועם קפלן. אסף סופרין,
נעם קפלן, מנכ"ל Taking Control,המתמחה בייעוץ ובהכוונת עסקים בתחומי הבריאות, הכושר והספורט/אסף סופרין

בשל המחלוקת, פנינו לאנשים שעמדו חסרי אונים מול המצב, מאחורי הדלתות הסגורות של המועדונים, כדי להבין מהם על התחושות בקרב אנשי התעשייה בתקופה הזו, באיזו דרך הם התמודדו עם הסגרים, מה מצבו של הענף כיום, ואיך באה לידי ביטוי ההתאוששות אם בכלל.

עלייה חדה בהיקף הפעילות וחזרה כמעט מלאה לשגרה

"החל מסוף פברואר אנחנו רואים חזרה עקבית לשגרה, כולל ירידה חדה בכמות המנויים המוקפאים ועלייה ניכרת בכניסות למועדונים. בראשית חודש מאי כבר הוסרה מגבלת התו הירוק כך שאנו רואים החל מהרבעון השני, עלייה חדה בהיקף הפעילות במועדונים וחזרה כמעט מלאה לשגרה", שיתפה מנכ"לית הולמס פלייס קרן שתוי.

שתוי מוסיפה: "המתאמנים והמדריכים כאחד מבינים שאין באמת תחליף לאימון במועדון כושר. במחקר של אוניברסיטת ת"א דיווחו 93% מהנשאלים כי הם התאמנו פחות או הפסיקו להתאמן מפרוץ הקורונה ואף הוצגו נתונים על עלייה במשקל וחזרה לעישון וכעת הם חוזרים בהמוניהם, בעיקר בגלל הסביבה והתמיכה המקצועית, האווירה, החברה ולוח הזמנים הקבוע".

קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס. -, אתר רשמי
קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס/אתר רשמי, -

אימון בזום או בפארק לא יהווה תחליף לחדר הכושר

רועי שרמייסטר, בעלים משותף של רשת SWIFT מועדוני כושר אומר כי: "ב- 6 המועדונים של הרשת היו רשומים לפני הקורונה קרוב ל-15,000 מנויים. עם תחילת הסגר הראשון הקפאנו את כל המנויים וסגרנו את המועדונים ללמעלה מ-7 חודשים. ברמת השירות, הפעלנו מוקד שטיפל בהחזרי כספים והקפאות מנויים. לקוחות רבים ביטלו את המנוי וקיבלו את כספם בחזרה. כשחזרנו לעניינים פתחנו עם 60% תפוסה.

העברנו שיעורי סטודיו שהמנויים שלנו יכלו להתחבר ולצפות ועשינו את זה בחינם, זה לא תומחר. עשינו את זה כדי להמשיך ולתת ערך למנויים שנשארו איתנו כדי שיוכלו להתאמן בבית.

בהתחלה התחושות היו קשות. מספר המחוסנים היה נמוך ויכולנו, הרי, להכניס רק מחוסנים. בערך בפסח אנשים התחילו לחזור בכמות גבוהה יותר ובהחלט אחרי החג האופטימיות הייתה גבוהה יותר, הייתה תחושה של שמחת חיים מחודשת בכל התחומים וזה הורגש גם אצלנו.

לקח קצת זמן אבל אנשים הבינו שלהתאמן בזום או בפארק זה לא תחליף לחדר הכושר. כעת, אנשים רבים רוצים לחזור לפעילות, לרדת במשקל או להתחיל פעילות שמעולם לא עשו.

HP = הולמס פלייס: עלייה במספר המנויים מפברואר 2021, מגמת עלייה במשך 13 בשבועות. מתוך דו"ח הדירקטוריון לבורסה על מצב החברה,
HP = הולמס פלייס: עלייה במספר המנויים מפברואר 2021 (מגמת עלייה במשך 13 בשבועות)/מתוך דו"ח הדירקטוריון לבורסה על מצב החברה

אין תחליף ליציאה מהבית, אנשים נהנים מהחברה

מיטל כהן, 36, מראשל"צ. כהן היא בעלים של סטודיו לאימונים פונקציונליים ולפילאטיס מכשירים, חוותה את הקורונה בצורה אישית יותר:

"עם הסגר הראשון חטפנו שוק והלם. הפסקנו פעילות ועצרנו תשלומים. אמרנו ללקוחות שאין פעילות כרגע. עברנו לפעילות בזום אבל זה לא ממש הצליח, קשה להרים את עצמך לעשות את זה כשאתה בבית כך שבשלב מסוים פשוט ויתרנו וחיכינו שההגבלות יוסרו".

"כשהייתה אפשרות להתאמן בחוץ, הבאתי ציוד והתאמנו בפארקים אבל תמיד הייתה הכמיהה לחזור להתאמן בסטודיו, משתפת כהן

גם כהן שותפה לתחושות ההתרגשות עם החזרה לשגרת האימונים ומספרת כי עם סיום הסגרים והחזרה לשגרה הייתה נהירה של לקוחות חוזרים, היה ביקוש גדול לחזור וגם להתחיל להתאמן. "האמת היא שחשבתי שאימוני הזום יתפסו", אומרת מיטל, "אבל הופתעתי לגלות שאף אחד לא נשאר באימונים המוקלטים. בסופו של דבר אין כמו לצאת מהבית ולהתאוורר. אנשים נהנים מהחברה, מהביחד".

מיטל כהן. שירינקה,
מיטל כהן הבעלים של סטודיו לאימונים פונקציונליים ולפילאטיס מכשירים/שירינקה

לאנשים הייתה חסרה התנועה והם חזרו בתחושת סיפוק ואושר

קרן ליבוביץ', מי שהייתה אלופת העולם וזוכת מדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים בסידני מנהלת היום סטודיו פילאטיס מכשירים וכמו רבים אחרים הופתעה:

"היינו במצב מצוין בסטודיו. כשהתחילו לדבר על הקורונה, אנשים התקשרו לברר מה קורה, הייתה עמימות, לא ידענו לאן זה הולך, ואז הגיע הסגר ונאלצנו לסגור את הסטודיו. היות ואנחנו עובדים באורינטציה שיקומית, לא רציתי שהתהליכים ייקטעו. לכן, כבר למחרת התחלנו לשלוח סרטונים בווטסאפ של אימונים - כל יום אימון של רבע שעה שיש לבצע אותו פעמיים - שלוש".

"בנוסף", משתפת ליבוביץ', "העברנו שיעור זום, הכל בחינם. התגייסנו כולנו למשימה הזו, כל הצוות. אז הייתה יציאה מהסגר לזמן קצר ואז כניסה לסגר שני. כעת עברנו למודל של שיעורים פרטיים אך המשכנו לשלוח סרטונים ולעשות זומים. הכי חשוב מבחינתנו היה לשמור על קשר כדי שיהיה למתאמנים שלנו איך לחזור".

כשהתחילו הדיבורים על סיום הסגר, פנינו למתאמנים שלנו ועדכנו אותם לקראת הפתיחה. לא חזרנו בכוח מלא אבל לאט-לאט הסטודיו התמלא, לאנשים הייתה חסרה התנועה, החזרה לשגרה הביאה איתה תחושה של סיפוק ואושר, כולם חזרו עם חיוך והתרגשות, כאילו הסטודיו היה מלא ציפורים ופרפרים. זה חימם את הלב".

קרן לייבוביץ. יח"צ,
קרן ליבוביץ', מנהלת סטודיו פילאטיס מכשירים שיקומי/יח"צ

שיעורי זום לא יוכלו להחליף את חדר הכושר

הסיבות העיקריות שבזכותן ענף הכושר מתאושש, הן:

1. אנחנו יצורים חברתיים - חדר כושר וסטודיו לאימונים הם קודם כל מקום מפגש בין אנשים. ולזה אין כל תחליף וירטואלי. בדיוק כפי שמכונות האספרסו הביתיות לא פגעו בקיומם של בתי הקפה, כך גם אימונים וירטואליים המספקים חוויה חלקית - לא ישפיעו בטווח הארוך על צריכת כושר בפורמט פרונטאלי.

2. יש לנו צורך בפידבק מקצועי - כאשר אנחנו צופי בתוכן וירטואלי שצולם מראש (VOD) או בשיעור זום המועבר LIVE עם עשרות משתתפים, הפידבק המקצועי מצד המדריכים חסר, מיומנות הביצוע נפגעת והחוויה הכללית שונה לחלוטין.

התאוששות משמחת אך מהולה בעצב

אבל אל לנו לשמוח כל כך מהר, ייתכן כי הסיבה למתאמנים חדשים שנוהרים לפתחי המועדונים שדיברנו איתם, היא בכלל מהולה בעצב.

הדו"ח שערכה חברת CofaceBdi על ענף מכוני הכושר איתו פתחנו, מצא כי עד סוף שנת 2020 נסגרו כ-350 מכוני כושר מתוך 2,070 שהיו פעילים בשנת 2019, כ- 17%.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi: "ענף מכוני הכושר ספג מכה קשה בשנת הקורונה. כשהותר למכוני הכושר לפעול, נאלצו לפעול במתכונת מוגבלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות. מכוני כושר רבים לא שרדו את המשבר ונסגרו. המכונים הפעילים שהצליחו לשרוד, נאלצים כיום לספק שירות ללא קבלת תשלום לכל המתאמנים שהקפיאו את המנוי בתקופת המשבר וחזרו".

תהילה ינאי. יהודה סובול,
תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi/יהודה סובול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully