וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון הגז: הכנסות המדינה ממיסים נמוכות מהצפוי

עודכן לאחרונה: 5.7.2021 / 11:10

הבטיחו "מאות מילארדים", אבל סך ההכנסות מגביית המיסים על רווחים ממשאבי טבע ב"קרן העושר" הסתכמו בסוף יוני ב-741 מיליון שקל בלבד, כך מפרסמת היום רשות המסים. בחטיבה הכלכלית ברשות מעריכים כי סך גביית ההיטלים המצטברים על בסיס מזומן יגיע השנה למיליארד שקל

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הבטיח - בעת החתימה על מתווה הגז - כי הוא יכניס מאות מיליארדי שקלים לתושבי ישראל בשנים הקרובות.

אלא שהבטחות חגיגיות לחוד - ומציאות עגומה לחוד: סך ההכנסות מגביית המיסים על רווחים ממשאבי טבע ב"קרן העושר" הסתכמו בסוף יוני ב-741 מיליון שקל בלבד, וההערכות בחטיבה הכלכלית של רשות המסים הן כי סך גביית ההיטלים המצטברים על בסיס מזומן יגיע השנה למיליארד שקל.

כפי שהובטח על ידי האוצר לפני כמה ימים, קרן העושר תתחיל לפעול לאחר שהיקף הכנסותיה יגיע מיליארד שקל ממיסוי מאגרי הגז ומשאבי הטבע האחרים של ישראל. אלא שהרווחים הצבורים בקרן עדיין לא הגיעו להיקף הסכום המינמלי שנקבע כיעד להתחלת השקעה ב"עתיד אזרחי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
נתניהו ושטייניץ על אסדת "לווייתן". ההערכה הייתה אופטימית מדי/ניב אהרונסון
סכומי היטלים שנגבו בגין משאבי טבע. רשות המיסים,
בשנת 2020 נגבו פחות מחצי מילארד שקל. תיקונים לחוק עשויים להגביר את הגבייה/רשות המיסים

סיפור שמתחיל בוועדת ששינסקי

קצת היסטוריה: בעקבות החלטת ועדת ששינסקי בשנת 2011 נחקק חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, אשר במסגרתו נקבע להטיל מס רווחי היתר בשיעור של עד 50% על מאגרי הגז ומס רווחי היתר בשיעור של 42% על משאבי הטבע האחרים.

בשנת 2014 נחקק חוק להקמת קרן לניהול הכספים שיתקבלו מגביית ההיטלים לפי חוק ההיטלים ("קרן העושר"), אז הוערך כי הקרן תתחיל לפעול כבר ב- 2018.

בפועל הקרן עוד החלה לפעול מאחר שלא הצטבר עדיין הסכום המינימלי להפעלתה, מה שעל פי התחזית, יקרה כאמור לא לפני תחילת 2022.

כזכור, רק לפני מספר ימים הודיע האוצר כי בכוונת אביגדור ליברמן לאשר בדחיפות מספר תיקונים לחוק, שעיקרם נועדו לא לאפשר יותר לחברות האנרגיה להמתין עם הפקדות הכספים לקרן, עד לקביעה של סכום סופי. המצב היום הוא שהחברות מערערות על הסכום ונמנעות מלהעבירו עד לתום ההתדיינות בנושא.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תחזית גביית מיסים בגין משאבי טבע. רשות המיסים,
תחזית הכנסות המדינה ממיסוי על רווחים בגין משאבי טבע, עד לשנת 2030/רשות המיסים

"השנים הקרובות"? תלוי איך סופרים

בחטיבה הכלכלית ברשות המסים מעריכים כי סך כל ההכנסות הנומינליות מהיטל רווחי נפט וגז (ללא היטל רווחי יתר על משאבי טבע אחרים) בין השנים 2021 ל-2064 יסתכמו ב-44 עד 53 מיליארד דולר ארה"ב.

תחזית זו נמוכה מהתחזית שפורסמה לפני כשנה מהסיבות הבאות:

· בתחזיות האחרונות שפורסמו על-ידי תאגידי הנפט נחזתה ירידה במחירי המכירה של הגז בהשוואה לתחזיות שפורסמו על ידם לפני כשנה.

· צפי להמשך ירידת מחירי המכירה של הגז בטווח הזמן הקצר עד הבינוני אף מעבר לתחזיות תאגידי הנפט (זאת לאחר התייעצות עם כלכלני משרד האנרגיה). לאור זאת, בוצעה הפחתה נוספת במחירי המכירה שבתחזית המינימום ביחס לתחזיות של תאגידי הנפט.

נזכיר כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בעת החתימה על מתווה הגז כי הוא יכניס מאות מיליארדי שקל לתושבי ישראל כבר "בשנים הקרובות", אז נכון שאפשר להתווכח מה הם "מאות מיליארדים" ומה הן "השנים הקרובות", אבל לפחות בעשור הנוכחי, המספרים יהיו נמוכים משמעותית מאלה שהובטחו לאזרחי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully