וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירות מעצימים: עיצוב בית הספר יגביר הישגים ומוטיבציה בחיי התלמיד

עודכן לאחרונה: 5.7.2021 / 17:17

עיצוב סביבת לימוד מאפשרת לקירות "לספר" את הסיפור ולתלמידים להתעצם ולשפר את הרגשתם והישגיהם. מחקרים מראים כי סביבה מעוצבת בהתאם לערכי בית הספר ומטרותיו, מבדלת ומייחדת אותו ויוצרת אצל התלמידים תחושת שייכות, מגבירה יעילות ומעוררת השראה

מחקרים מראים כי סביבת עבודה המעוצבת בהתאם לערכי הארגון ומטרותיו, מבדלת ומייחדת אותו ומבססת את זהותו מול 'הלקוחות', במקרה זה התלמידים, ויוצרת תחושת שייכות ונאמנות,
מגבירה יעילות, מעודדת מוטיבציה, מעוררת השראה ותחושת סיפוק.

בשנתיים האחרונות סייעה קבוצת ברעם פרסום מקורי לבתי ספר ברחבי הארץ לשפר את סביבת הלימודים עבור אלפי תלמידים, בתהליך עיצוב מחדש שכלל: ליווי מומחים ויעוץ פדגוגי מומחים צמוד, חשיבה משותפת ועיצוב בהתאמה אישית, המתאים לרוח ולערכי בית הספר, כמו פופים צבעוניים, מסכי טאצ', מדבקות קיר עם מסרים מתאימים מתוך שירים ועוד. בסופו של תהליך העיצוב מחדש נוצרה סביבה לימודית רעננה.

בתי הספר שעברו את התהליך, מאמינים כי סביבת עבודה ולמידה מעוצבת משפיעה באופן ישיר הן על האופן שבו תופסים את עצמם התלמידים (כשגרירים של המוסד בו הם לומדים, נאמנים לערכי המוסד ומסריו ועוד) והן על ההצלחה שלהם בלימודים.

בית ספר גנים גני תקווה בעיצוב ברעם. עמית גושר,
בית ספר גנים גני תקווה בעיצוב ברעם/עמית גושר

טיפוח סביבה לימודית, משפיע באופן חיובי וגורף על חיי התלמיד

בשנים האחרונות הולך ומצטבר מחקר רב המעיד כי טיפוח סביבות עבודה לימודיות, משפיע באופן חיובי וגורף כמעט בכל תחום בחיי התלמיד: הישגים לימודיים, כישורים חברתיים, פיתוח זהות עצמית, הגברת תחושת השייכות והנאמנות הגברת המוטיבציה ועוד ועוד. אז מה ניתן, וחשוב לעשות? ליצור עבור ילדינו סביבות פתוחות, אינטראקטיביות, המאפשרות מחד למידה בחברותא ומאידך מאפשרות גם פינות למידה אישיות ושקטות.

קבוצת ברעם פרסום מקורי הבינה את הצורך והחשיבות בטיפוח סביבת עבודה ולימוד לילדים ונוער בישראל והרחיבה את פעילותה במחלקת INDOOR BARAM, אשר תופרת פתרונות עיצוב בהתאמה אישית למשרדים ובתי חולים, עכשיו גם לבתי ספר.

ברעם עיצוב חטיבת ביניים עמל. עמית גושר,
ברעם עיצוב חטיבת ביניים עמל/עמית גושר

עבודה מותאמת אישית ב-3 שלבים:

זיהוי לוחות התוכן ותחומי העניין - למשל בבי"ס יסודי הדגש הוא על ספרים/סופרים, קריאה, אותיות, משחקים, סיפורי הבריאה וחשבון, בחטיבת ביניים מתמקדים יותר במתמטיקה ומדעים ובתיכון באנגלית ומוסיקה.

בחינת המרחבים והערכים - שילוב ציטוטים ומשפטי השראה.

עיצוב בהתאמה אישית - באמצעות ארגז הכלים בית הספר: מדבקות, לוח גיר, פילים צבעוני, מדבקות קיר מודפסות, טפטים, מדבקות לוח מחיק, חיפוי זכוכית, חיפוי ריצפה, חיפוי אקוסטי לקיר, אותיות מובלטות, תמונות, שלטים מוארים, מסכים דיגיטליים ועוד.

ברעם עיצוב ביס אמירים בחולון. עמית גושר,
ברעם עיצוב ביס אמירים בחולון/עמית גושר

לצבעים יש השפעה על מה שאנחנו מרגישים ועל עוצמת הרגשות שלנו

צבעים גם יכולים לשנות את מצב הרוח שלנו לטובה או לרעה. חשוב לעצב את חלל הלמידה בצבעים חיוביים שיקלו על תחושת הלחץ ויאפשרו הרמוניה ושלווה. בנוסף, ניתן לשלב ברקוד ע"ג הקירות, אותו סורקים התלמידים ומגיעים לסרטון/לינק שקשור לנושא הלימודי.

בסופו של תהליך, כל משרד, בית חולים או מוסד לימודי - הופך למעוצב, מעורר השראה, חדשני ומקורי ויש לו השפעה ישירה על השוהים בו, כל זאת בזמן יחסית קצר ובתקציב נוח.

במרבית המקרים העיצוב יבוצע בצבעים חיובים שייתנו הרגשה נעימה ושלווה ויאפשרו הרמוניה. כך למשל, צבעים בהירים ועשירים ייצרו תחושה של אנרגיה, צבעים פסטלים ייצרו אווירה רגועה ושלווה.

ברעם עיצוב ספרייה בגני תקווה. עמית גושר,
ברעם עיצוב ספרייה בגני תקווה/עמית גושר

העיצוב נשעה בשיתוף פעולה מלא עם צוות פדגוגי תומך

לדברי גיא ברעם, מנכ"ל ובעלים קבוצת ברעם: "בתי ספר רבים ברחבי הארץ מבינים כי על מערכת החינוך להתאים את עצמה לעידן הנוכחי. התלמידים של היום חושבים, פועלים, מתנהגים ולומדים בצורה שונה מאשר התלמידים בשנים עברו. השינויים העצומים מחייבים את בית הספר ליצור סביבה מותאמת, חדשנית, נעימה ומאתגרת. כאשר קבוצת ברעם פרסום מקורי מגיעה לבית ספר אנחנו לומדים אותו הן מבחינת יתרונות ונקודות חוזק והן מבחינת חסרונות ודברים הניתנים לשיפור".

"העיצוב עבור כל בית ספר הוא ייחודיי ותהליך העבודה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם צוות פדגוגי תומך. אחד היתרונות הבולטים של התהליך הוא המהירות בה ניתן לבצע פרויקטים. בתוך חודש אחד ניתן לייצר שינוי משמעותי ביותר עבור התלמידים, לייצר סביבת לימודים פורייה, מאתגרת ומותאמת אשר נותנת ביטוי לצרכים האישיים של בית הספר", מוסיף ברעם.

בית ספר אמירים בחולון. עמית גושר,
בית ספר אמירים בחולון/עמית גושר

טיפים לשדרוג סביבת הלימודים

איתי בלאיש, סמנכ"ל קריאייטיב קבוצת ברעם, נותן טיפים לשדרוג עיצובי שכל אחד יכול ליצור בבית הספר:

במרחבים הציבוריים: בקירות המעוצבים יש לשלב חומרים פונקציונליים לשימוש התלמידים והצוות החינוכי, כמו קירות לוח מחיק, לוח גיר, לוח שעם, מיתוג ארונות ולוקרים, שלט כיתה על הדלת שייתן תחושת ייחודיות לתלמידים, ערסלים, קירות השראה, קירות קונספט בנושאים שונים לדוגמא קיר אלופים שיכלול תמונות של מצליחנים ישראלים מתחומי ספורט, המצאות ישראליות, זוכי פרס נובל, קיר בנושא חגים, סיפורי הבריאה, עונות השנה, בעלי חיים, ארצות, טבע ומחזור וכו'.

בתוך הכיתות: ניתן לדאוג ל: ציפוי מחיק על שולחנות התלמידים. קיר מעוצב של לוח לאום, מגילת העצמאות, נשיא המדינה וראש הממשלה.

אזורי התנתקות: חדרים קטנים או פינות קטנות ימותגו מרצפה עד תקרה כולל רצפה ותקרה ויצרו אזור "התנתקות" שכולו נראה כמו ים, שדה או עיצוב אחר שיבחר, פינה רכה מורכבת משטיחי פי וי סי רכים + פופים צבעוניים לרביצה.

שירותים: מיתוג של דלתות השירותים, יהפוך את המקום להרבה יותר נעים

קיר מנהיגים במרחב הציבורי. עמית גושר,
קיר מנהיגים במרחב הציבורי/עמית גושר

"בתי הספר עדיין נראים מיושנים, חמורי סבר, ובלתי ידידותיים למשתמש"

לדברי ד"ר מיכל עינב, פסיכולוגית קלינית מומחית, ראש התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה במרכז האקדמי פרס: "כולנו מכירים את הסרטון מאלבום ה "The Wall" של להקת פינק פלויד בו רואים ילדים צועדים בשורות לתוך בית הספר, המצטייר כבית חרושת לייצור המוני. על אף שעברו מאז למעלה מ-30 שנה, בתי ספר בישראל, ובלא מעט מקומות בעולם, עדיין נראים בין המקומות המיושנים, חמורי סבר, ובלתי ידידותיים למשתמש".

"למעשה, רוב בתי הספר נותרו עם אותו עיצוב מיום הקמתם, מסדרונות ארוכים, חדרי מדרגות אפלוליים, וכיתות כיתות בזו אחר זו, למרות שכבר מזמן, חברות הייטק מתפארות בסביבות עבודה חדשניות, המעודדות יצירתיות, פריצת גבולות וחשיבה מחוץ לקופסא. מפליא אם כך, כי דווקא המקום בו ילדינו צועדים אליו כל יום, במשך 12 שנה, מתקשה לעמוד בסטנדרטים אלו".

עינב מרחיבה: "מצב זה נראה עוד יותר פרדוקסלי בהתחשב בכך שתלמידים, מעצם טבעם, נכנסים למערכת החינוך, כילדים סקרניים, מתענינים, המחפשים ומתלהבים לחקור את העולם, להבין ולגלות את העושר הגלום בו. דווקא בגילאים אלו, אם כך, חשוב ביותר ליצור לתלמידים מרחב למידה, סביבות עבודה, המתכתבות עם הסקרנות הטבעית שלהם, מפרות את הלמידה, ומציבות התמודדויות לימודיות כאתגר מרתק שיש לפצחו".

"ליצור סביבות הניחנות באיזון של צבעים, אור ומרקם. לעודד שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, הנותנים תחושת של מעטפת נעימה. ואולי, החשוב מכולם, לשאול את התלמידים מה יעזור להם, מה ייקל עליהם להפוך את השהות הארוכה, היומיומית, והשוחקת לעיתים בבתי הספר לכזו של למידה מתוך הנאה, ממש כפי שהיה כשרק התחלנו". מסכמת עינב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully