וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה הישראלים רבים? הסיבות לסכסוכי שכנים בבית משותף

מירב שוסטר

עודכן לאחרונה: 5.7.2021 / 15:55

יש מספר סיבות שגורמות ללא מעט סכסוכי שכנים. מה למשל? נזק לרכוש המשותף במהלך שיפוץ או הובלה, מטרדי רעש, פגיעה בחזית הבניין וריבים על צנרת דוד השמש. בין אם אתם בצד של השכן הסובל או הצד שגורם לכך, הנה כל מה שכדאי שכדאי שתדעו, כדי לשמור על החוק ועל יחסי שכנות

כשהטמפרטורות עולות, הסבלנות של השכנים יורדת. החום, השהות הממושכת עם הילדים בחופש הגדול, פתיחת עונת השיפוצים והעובדה שהמזגנים דלוקים 24/7 - כל אלו הם מקור לסכסוכים בין שכנים.

כשחיים בבית משותף, יש מספיק שכנים ומספיק סיבות להתלונן עליהן. כדי למנוע אותם, יש כמה דברים שתוכלו לעשות. מעבר לכך שזה מכבד יותר, תמיד תזכרו, שמחר אתם תהיו בצד השני, ואז - לא בטוח שיתחשבו בכם.

בכתבה זו, נתייחס בעיקר לצד של השכן שגורם לנזק או למטרד, שלא תמיד מודע לזכויות ולחובות שלו, וגורם לנזק, לעתים שלא בכוונה תחילה. מוזמנים להפיץ את הכתבה בקבוצת הווטסאפ של הבניין, אולי כך תגרמו לשכנים להתחשב יותר ותמנעו כמה מטרדים בקיץ הקרוב.


על מה רבים? הסכסוכים לגבי מזגנים מתייחסים למספר היבטים שונים בתחום התקנה ותיקון מזגנים.

סוגיית מיקום המזגן, למשל, משפיעה הן על מראה הקירות החיצוניים של הבניין והן על הרעש ממנו יסבלו השכנים.

https://www.pro.co.il/hvac-businesses/guide/air-conditioner-external-wall-condominium

טכנאי מזגנים. ShutterStock
טכנאי מזגנים/ShutterStock

איך תתקינו את המזגן כך שישרת אתכם ולא יפריע לשכנים

ככל שהמזגן ממוקם קרוב יותר לחלון של חדר שינה, כך סביר להניח שבסופו של דבר הוא ירעיש ויפריע להם בשעות הלילה השקטות.

בעניין המיקום, יש גם את עניין מיקום צינור הניקוז שלו. אם הוא במיקום שיכול לגרום לבעיות רטיבות בקירות החיצוניים, לטפטופי מים לתוך מרפסות של שכנים, או למטרד לעוברי אורח או עסקים הממוקמים בקומת הקרקע - תצטרכו להזיז אותו.

לכן, אם אתם לפני התקנת מזגן, או שהמזגן שלכם כבר התקלקל ומרעיש במיוחד - כדאי שתדעו מה אומר החוק ומה קובעת הפסיקה, כדי שלא תגלו זאת רק לאחר שתוגש תביעה נגדכם.

מה חשוב לדעת: "לגבי התקנת מזגנים, הרי שאין הסדרה ברורה בחוק כשמדובר בבניין ישן, שנבנה לפני שנת 74'", מסביר עו"ד עפר שחל, העוסק בתחום הבתים המשותפים.

"במקרה כזה, הכלל הוא שכל בעל נכס יכול לעשות שימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף. כלומר, אינכם זקוקים כלל לאישור של אסיפת דיירים או של נציגות הבית המשותף (ועד-הבית)".

החריג: אם נקבעה בתקנון של הבית המשותף החלטה מפורשת שאוסרת זאת, וכל יתר הדיירים עומדים בה. במקרה כזה, תהיו בבעיה אמיתית.

"ואולם צריך לזכור שזה לרוב לא המצב", מבהיר עו"ד שחל. "זאת, משום שלא סביר שכלל הדיירים בבניין יוכלו לחיות במדינת ישראל ללא מזגן. מספיק שיש תקדים בבניין, ותוכלו גם אתם לדרוש זאת".

מאחר שלרוב בבניינים ישנים אין מסתורי כביסה או מקומות ייעודיים להתקנת מזגנים, בתי-המשפט מאוד מקלים בעניין זה.

ועדיין, חשוב שתוודאו עם טכנאי המזגנים שמתקין אותו, מהי הדרך שהיא הכי פחות פוגענית ושהכי פחות מכערת את חזית הבניין.

שימו לב, שגם אם אתם מתגוררים בבניין חדש, ואין לכם מספיק שטח להתקנת כמות מספקת של מנועי מזגנים במסתור הכביסה או בחדר השירות, בית-המשפט בהחלט יהיה לטובתכם, ויאפשר לכם להתקין מזגן בכל זאת. ואולם, תצטרכו להוכיח שמבחינה תכנונית אין שום דרך אחרת.

"לגבי הרעש, דעו שישנן תקנות שקובעות מהו הרעש המקסימלי המותר, ודבר זה ניתן לבדיקה בקלות באמצעות מדידה", אומר עו"ד שחל. "לכן, אם המזגן שלכם מדגם ישן במיוחד, ייתכן שהוא אינו עומד בדרישת התקנות.

"כך גם אם הוא כבר התקלקל, ולכן מרעיש יותר מבעבר. במקרה כזה, זו אחריותכם המשפטית לתקן או להחליף אותו, בכדי לא לגרום למטרד רעש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully