וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה או גימיק חולף: מה מסתתר מאחורי החידוש האחרון של whatsapp?

אורלי טל, מנכ"לית stor.ai

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 14:57

לאחרונה התבשרנו כי אפליקציית המסרים הידועה השיקה פיצ'ר חדש בשם whatsapp shops ששואף לשנות את הרגלי הצריכה שלנו. האם מדובר בבשורה של ממש לצרכן הישראלי שאימץ את הטרנד "כאן ועכשיו"?

אנו חיים בעידן בו הטכנולוגיה משנה את חיינו מקצה לקצה והופכת פעולות שגרתיות כמו הזמנת תור לרופא או רכישת כרטיס נסיעה באוטובוס לחווייתיות ונוחות יותר.

נדמה, לעומת זאת, שישנם תחומים מסוימים שהטכנולוגיה טרם חוללה בהם מהפכה. אחד הבולטים שבהם אלו הסופרים שחווית הקנייה בהם אינה השתנתה באופן מהותי בעשרות השנים האחרונות - התורים הארוכים ממשיכים להשתרך, אנחנו עדיין נאבדים מול מדפים מלאי סחורה וממשיכים לחפש אחר מטבע לשחרור העגלה.

על מנת לשפר את חווית הרכישה, מציעות רשתות הקמעונאות אלטרנטיבה בדמות אתרי סחר אלקטרונים שיאפשרו רכישת מוצרי מזון בהקלקה ובכך להימנע מחווית הקנייה המעיקה בחנות הפיזית, אך השיטוט עם העגלה ברחבי הסופר נעשה הרגל שקשה לשנות עבור רבים שאינם התמסרו בקלות לרעיון החדשני.

לאחרונה נרתמה למשימה ענקית הטכנולוגיה WhatsApp שמספקת את אחת מחוויות המשתמש הטובות בעולם ומבטיחה לשדרג את פעולת הרכישה הווירטואלית ולהפוך אותה לפשוטה ונגישה בעזרת פיצ'ר ייעודי. אך האם מדובר בבשורה צרכנית שלא נראתה? התשובה היא לא בהכרח.

טרם ניתנה לנו האפשרות להתנסות בממשק החדש אך נדמה כי הוא עלול לדרוש השקעת משאבים רבה הכוללת תחזוקה שוטפת ועדכון מוצרי המדף המתחלפים לעיתים קרובות. בהיבט הזה נדמה כי אפליקציית המסרים הפופולארית אינה מציעה טכנולוגיה פורצת דרך. אתרי הסחר בהם מרבית הקמעונאיים משתמשים כיום מתעדכנים באופן אוטומטי, לומדים את הלקוח ומציעים לו מוצרים אשר מותאמים לתרבות הצריכה שלו.

נדמה כי הממשק החדש עלול לדרוש תחזוקה שוטפת ועדכון מוצרי המדף המתחלפים לעיתים קרובות. בהיבט הזה נדמה כי ווטסאפ אינה מציעה טכנולוגיה פורצת דרך

מלבד המאמץ הכרוך בתפעול הפיצ'ר, הוא עשוי גם לפגוע בהכנסותיהם של הסוחרים. הקמעונאי הממוצע מחזיק כיום קטלוג מוצרים מגוון הכולל כ5,000 פריטים, בעוד שהפיצ'ר החדש מציע לצרכן 500 מוצרים בלבד. לאור כך קמעונאי שיעשה שימוש בשירותיה של האפליקציה ייאלץ להציג בכל רגע נתון 10% בלבד מהסחורה העומדת ברשותו. תצוגה בררנית זו, עשויה לפגוע בהכנסותיו ולאלץ אותו להחזיק ממשקים נוספים למכירת יתר סחורתו. ושלא נדבר על הרשתות הגדולות המחזיקות קטלוג מוצרים של עשרות אלפי מוצרים.

מכשול נוסף שנדמה כי האפליקציה אינה נותנת מענה עבורו מתייחס להליך ליקוט ההזמנה: שלב קריטי בשרשרת הלוגיסטי. רבים נוטים להמעיט בערכו, אך למעשה מדובר בשלב חשוב ביותר בו נבחרים המוצרים הנכונים, מתעדכנות ההזמנות ויש לו השפעה מכרעת על שביעות רצונו של הלקוח.

ניתן להגיד כי הפיצ'ר החדש מתכתב עם טרנד "הכאן ועכשיו" המאפיין את הצרכן המודרני. מהירות ההזמנה תאפשר לצרכן לקצר תהליכים גם בתחום קמעונאות המזון

לאור הסתייגויות אלו עולה השאלה האם כדאי לקמעונאים להשתמש בפיצ'ר החדש? ובכן, התשובה היא תלוי למי. עבור רשתות המזון הגדולות והמבוססות, אלו שכולנו יכולים לשלוף את שמותיהם ונהנות מהכנסות כספיות גבוהות ייתכן כי אתרי הסחר הייעודים שמציעים טכנולוגיה מתקדמת יספקו את הסחורה, אך יתכן כי מדובר בבשורה עבור הסופרים השכונתיים, אלו שרוצים לקחת חלק במסחר המקוון אך אינם יכולים להשקיע כספים וכוח אדם בניהול ותפעול האתר.

אומנם כרגע רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לפיצ'ר החדש, אך ניתן להגיד כי הוא מתכתב עם טרנד "הכאן ועכשיו" המאפיין את הצרכן המודרני. מהירות ההזמנה והשימוש באפליקציית המסרים המובילה בעולם שנמצאת בהישג יד, תאפשר לצרכן לקצר תהליכים גם בתחום קמעונאות המזון.

ישנן מספר חברות בעולם שחורטות על דגלן את קיצור זמן אספקת המוצרים החל משלב הרכישה דרך המשלוח ועד קבלת המוצר ומעניין יהיה לראות כיצד וואטסאפ תתמודד עם המתחרות הוותיקות בתחום.

כותבת הטור הינה אורלי טל, מנכ"לית stor.ai המספקת פלטפורמות מסחר דיגיטליות למאות קמעונאיים בארץ ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully