וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי אברכים לא ייהנו עוד מסבסוד מעונות יום

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 14:46

שר האוצר הודיע על החלת מיצוי כושר ההשתכרות כקריטריון לזכאות סבסוד מעונות יום לילדים. מעתה יצטרכו שני ההורים לעבוד לפחות בחצי משרה או ללמוד לימודים "מוכווני תעסוקה". החיסכון הצפוי, כ-400 מיליון שקל. ליברמן: "החלטה שמשנה את סדרי העדיפויות במדינה"

ילדי אברכים שאינם עובדים לפחות בחצי משרה (24 שעות עבודה בשבוע) לא יוכלו ליהנות עוד מסבסוד מעונות יום, כפי שהיה עד עתה.

במבחן מיצוי כושר ההשתכרות של ההורים שהיה נהוג עד כה, היה על אחד ההורים לעבוד בלפחות חצי משרה (אצל חרדים, לרוב האם) והאב היה חייב או לעבוד בחצי משרה או ללמוד.

עתה ישונה הקריטריון למבחני הזכאות כך שהלימודים יותנו בכך שהם מוכווני תעסוקה. המשמעות: כ-21,000 ילדים שנהנים היום, כל אחד, מסבסוד בגובה של כ-1,000 שקל בממוצע לחודש למעונות היום, ייאלצו לשלם תמורתם מחיר מלא.

על פי מקורות באוצר, החיסכון הצפוי כתוצאה מהמלך הוא כ-400 מיליון שקל בשנה.

פעוטות משחקים עם קוביות פלסטיק גדולות. ShutterStock
מעונות יום. מעתה רק לילדי הורים עובדים, או לומדים "לימודים מוכווני תעסוקה"/ShutterStock

בהודעת משרד האוצר נאמר: "על מנת לעודד השתלבות בשוק התעסוקה, הודיע היום שר האוצר, אביגדור ליברמן, על שינוי תנאי הזכאות לסבסוד מעונות יום, כך שעל מנת להיות זכאי לסבסוד ממשלתי לשכר הלימוד במעונות יום (בעלי סמל), יצטרך בן הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. תנאי זה קיים כבר היום לגבי אימו של הפעוט".

מהאוצר נמסר עוד: "בנוסף הוחלט לאפשר קבלת סבסוד במקרים בהם בן הזוג רוכש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה". מה הם לימודים כאלה? לימודי הסמכה, קורסים מקצועיים, לימודי הנדסאים - וכל הלימודים באקדמיה לתואר ראשון, אין זה משנה באיזו מסלול.

כללי הזכאות הרגילים יישארו כלשונם (זכאות לפי מבחן הכנסה לנפש, זכאות להורים יחידנים וכו'). הכללים יחלו כבר מתחילת שנת הלימודים הקרובה, כלומר - החל מ- 1.9, יום פתיחת שנת הלימודים.

באוצר הבהירו כי: "ככל שההורים ישתלבו בשוק העבודה במהלך שנת הלימודים הם יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה. במילים אחרות: הורה שיחל לעבוד ב(לפחות) חצי משרה ויעמוד בדרישות הסף האחרות לסבסוד, יוכל לזכות בו מיד, מבלי לצבור ותק בעבודה.

המטרה: לעודד אברכים להשתלב, ולו חלקית, בשוק העבודה. לטענת האוצר, המתווה הנהוג כיום מעודד חוסר תעסוקה, שכן אברך שיוצא לעבוד ולו במשרה חלקית, מעלה את ההכנסה למשפחה ומסכן את זכאותה לסבסוד.

בסך הכל רשומים במעונות היום כ-23,000 ילדים (מ-18,000 משפחות) שזכאים לסבסוד כאשר האב לומד. להערכת האוצר, יותר מ-21,000 מהאבות הלומדים הזכאים לסבסוד עבור ילדיהם הם אברכים, בעוד שרק קצת מעל ל-1,500 מהאבות האחרים, לומדים לימודים "מוכווני תעסוקה".

שר האוצר אביגדור ליברמן במפגש ראשון עם הנהלת המשרד, 14 ביוני 2021. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
שר האוצר אביגדור ליברמן. משנה את סדרי העדיפויות במשרד האוצר/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

ליברמן: "לשים בראש את אלו שעובדים ומשלמים מיסים"

כן הודיעו באוצר כי ברוח הצהרתו של ליברמן מהשבוע שעבר, הם ממשיכים לבדוק את יישום התכנית למעונות יום בחינם עבור ילדים ממשפחות שבהם שני ההורים עובדים.

אולי גם בהקשר הזה צריך לראות את תגובתו של שר האוצר: "ההחלטה שאני מביא היום היא צעד חשוב מאוד שמשנה את סדרי העדיפויות במדינה ושמה בראש את אלו שעובדים ומשלמים מיסים. המנגנון הנוכחי פוגע בהורים עובדים ומתעדף את אלו שאינם ולכן השינוי מתבקש. אמשיך להוביל מהלכים שיבטלו תמריצים שלילים להשתלבות בשוק העבודה".

יצויין כי על אף שההחלטה בנושא היא בסמכותו של שר האוצר (ללא הזדקקות לחקיקה), הרי שיישומה הוא תפיקדה של זרוע העבודה, שעברה בשבוע שעבר מאחריות משרד הרווחה למשרד הכלכלה, כך שלמעשה השרה אורנה ברביבאי, היא זאת שמשרדה ימונה על יישום ההחלטה ועיגונה במבחני הזכאות החדשים לסבסוד למעונות יום.

התגובות בעולם החרדי לתקנות סבסוד המעונות

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, אמר כי "הקריטריון שקבע ליברמן הרשע ימנע מאישה עובדת שבעלה לומד תורה את הסבסוד לילד במעון ויפגע פגיעה כלכלית קשה במשפחות אלו. אנחנו ממתינים לבנט שאמר שלא יתן לפגוע בציבור החרדי והפגיעה הראשונה והקשה שנחתמה על ידי ליברמן הרשע מגיעה לעולם נגד הציבור החרדי, הנשים העובדות ולומדי התורה".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "ההחלטה הראשונה של שר האוצר היא פגיעה בחרדים. ליברמן, בצעד דורסני ומורשע החליט לפגוע במשפחות ברוכות ילדים רק בשל היותם חרדים. בנט וסער שהבטיחו 'לדאוג לחרדים' הקימו ממשלת שנאה שחרטה על דגלה את הפגיעה בעולם התורה".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כינה את ההחלטה "גזירות ליברמן", ואמר כי "תורת ישראל היא זכות קיומנו כאן. הרעבת ילדי האברכים זו בושה ועוד אות קלון לממשלה הרעה הזאת. תתביישו לכם".

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
ההחלטה התקבלה "על מנת לעודד השתלבות בשוק התעסוקה". אברך צעיר/טלי מאייר

ח"כ יעקב ליצמן אמר כי "ליברמן מיישם בפועל את מדיניות 'פן ירבה' של ממשלת הזדון בראשות בנט-לפיד, נגד החרדים ומסורת ישראל. מדובר בפגיעה ישירה ומכוונת נגד משפחות חרדיות, מתוך סלידה ושנאה כלפי ציבור האברכים ומשפחות ברוכות הילדים. נוכחנו לראות כי בנט, שקד וסער שהבטיחו "לאזן" את איווט, אינם רלוונטים כלל ושותפים מלאים לרדיפת המשפחות החרדיות".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי "ליברמן שחתם על 53 מיליארד שקל לרע"ם לאחר שהבטיח ש'לא יישב איתם גם לא ביקום מקביל' ואיים לשפוט אותם כמו 'פושעי הנאצים במשפטי נינרברג', ממהר לפגוע בכבשת הרש של נשים חרדיות עובדות ובכך פוגע בכדאיותן לצאת לשוק התעסוקה. בנט וסער לא יינקו מאחריותם לפשע הזה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) כינה את התקנות החדשות של שר האוצר ליברמן "גזירות לפיד-בנט כפי שהיו לפני מספר שנים". עוד הוסיף כי "זאת אכזריות של הממשלה המגיע מתוך רדיפה ושנאה. הניסיון להציג את זה כסבסוד לחרדים - בשקר יסודו, אלו נשים שעובדות שעות רבות והשינוי הזה יביא רק נזק למשק. כמו גדולי הרודפים הממשלה גוזלת את לחמם של הילדים החרדים. המדינה סותרת עצמה, אותם האנשים שהמדינה דורשת מהם להתייצב בלימודים כעת דורשים מהם לשמור על ילדיהם בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully