וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול לישון בשקט: העבודה הקלה שמחכה לשר האוצר

עודכן לאחרונה: 9.7.2021 / 9:01

מה גורם לשר אוצר להיראות טוב? תוצר עולה והכנסות ממסים - בשני תחומים אלה אין לאביגדור ליברמן מה לדאוג - יבוא הרכב, מצב התחבורה הציבורית והבורסות בעולם מסדרות אותו. אבל בכל זאת מצפה לו משימה לא פשוטה לקראת סוף השנה

בווידאו: שר האוצר ליברמן מבהיר שלא תהיה העלאת מיסים ומחמיא לח"כ אבידר/צילום: ערוץ הכנסת

השבוע נפל לי אסימון - פתאום קלטתי כמה קל להיות שר אוצר בישראל. הרי יש שני דברים ששרי אוצר אוהבים להתגאות בהם. הראשון זה גידול בתוצר, והשני זה גידול בהכנסות ממסים. הגידול בתוצר חשוב כי הוא מאפשר לשר לטעון שהוא אחראי לעלייה ברמת החיים בישראל. גידול במסים חשוב כי הוא מאפשר לשר להיות שר "טוב" שמחלק מתנות לאזרחים ולא שר "רע" שעושה קיצוצים.

מתברר שבמדינת ישראל, כדי להשיג תוצאות יפות בשני התחומים האלה, השר צריך לעשות מעט מאוד. למעשה, ככל שהשר יעשה פחות, כך הנתונים הללו יראו יותר טוב.

נתחיל מגידול בתוצר. מתברר שבמדינת ישראל חלק גדול מהגידול בתוצר מגיע ממכירות של כלי רכב חדשים. אז כל מה ששר האוצר צריך לעשות כדי להגדיל את התוצר, זה להשקיע כמה שפחות בתחבורה ציבורית. ככל שהתחבורה הציבורית עובדת פחות טוב, לאנשים אין ברירה אלא לקנות עוד מכוניות, והתוצר עולה ופורח. השנה זה מאוד בולט: אחרי שבשנה שעברה אנשים למדו שאי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית, בחצי הראשון של השנה נמכרו כמעט 184 אלף מכוניות. אם הקצב הנוכחי ימשיך, זאת תהיה עלייה של יותר מ- 40% לעומת שנת 2019.

כדי להבין עד כמה קצב מכירת המכוניות משמעותי לתוצר, אפשר לציין שהתוצר ירד ברבעון הראשון של השנה, למרות שהתחזיות צפו עלייה. חלק גדול מההבדל בין התחזיות למה שקרה בפועל זה שמכירת המכוניות ברבעון הראשון של השנה הייתה די חלשה. הרבעון השני פיצה על זה, ולכן אפשר להיות בטוחים שהרבעון השני הוא רבעון מצוין לתוצר.

פקקי תנועה בנתיבי איילון, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
כ-184 אלף מכוניות חד/שות בחצי שנה/ראובן קסטרו

גם כששליש מהמשק בחופש - המסים זורמים

מתברר שאפילו ב- 2020 הייתה עלייה בגביית המסים על הכנסה, למרות שחלק גדול מהעובדים במשק היו בחל"ת

גם לגבי הכנסות ממסים שר האוצר לא צריך לעשות יותר מדי. ראשית, בערך 50% מהמחיר של מכוניות חדשות נובע ממיסוי, ולכן ככל שהשר דואג שיהיו פחות חלופות לרכב פרטי, הוא דואג יותר טוב לקופה הציבורית.

שנית, הוא תמיד יכול לסמוך על הדוד מאמריקה. מתברר שאפילו ב- 2020 הייתה עלייה בגביית המסים על הכנסה, למרות שחלק גדול מהעובדים במשק היו בחל"ת. זה קרה בגלל שבארה"ב, הבנק המרכזי הציף את שוק המניות בכסף. הזמינות של הכסף עודדה גל של "אקסיטים" ושל והנפקות של חברות ישראליות בבורסה האמריקאית. כמעט בכל "אקסיט" כזה, יש לא מעט עובדים שמנצלים את האופציות שהונפקו להם. הניצול של האופציות זאת סיבה למסיבה גדולה עבור העובדים, וגם עבור רשות המסים שלוקחת נתח יפה מהסכום לטובת הקופה הציבורית. אז מתברר שמבחינת הכנסות המדינה, כל זמן שהבורסה בארה"ב עולה, אפשר להסתדר גם אם שליש מהעובדים בארץ נמצאים בחופשה.

שלישית, יש גם את נושא הדיור. ככל שהמדינה תעשה פחות לעודד ירידה במחירי הדיור, כך יעלו הכנסות המדינה ממיסוי על דירות וממכירת אדמות.

בקיצור, שר אוצר לא צריך לעשות כמעט כלום, והדברים יתנהלו בסדר. אבל לשר האוצר יש בכל זאת בעיה גדולה אחת: עד סוף השנה צריך להעביר תקציב. בקואליציה שיש בה רק 61 ח"כים, העברת התקציב זה נושא אפילו יותר מסובך מבדרך כלל, כי מספיק ח"כ אחד לא מרוצה בשביל להפיל את התקציב ואת הממשלה. אבל מכיוון שהתפקיד של שר האוצר הוא כל-כך נוח, יש סיבה לאופטימיות זהירה, כי לשר יש סיבה מצוינת לעבוד קשה ולהרוויח לפחות עוד שנה בתפקיד.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully