וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקרים המזעזעים לא נגמרים, אז מה עושים עם אחת הבעיות הקשות בישראל?

בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 9:20

בשנים האחרונות החלה להתגבש הבנה בנוגע לחשיבות החינוך לפעוטות. לאור המקרים הקשים הרבים הצפים, ישנה הכרה בכך שמאפייני הגיל דורשים התייחסות מיוחדת. בחוג לחינוך באקדמית עמק יזרעאל נפתחה התמחות חדשה בחינוך פעוטות

אישה עם פעוטות בגן. ShutterStock
החינוך מתחיל כבר בגיל הזה, ולשם כך צריך אנשי מקצוע/ShutterStock

בשנים האחרונות הולכת ומתגבשת ברחבי העולם וגם בארץ ההבנה כי גם פעוטות, בגילאי 0-3, זקוקים לחינוך מותאם, כזה שכולל תכנים ייעודיים המתאימים ומותאמים להם, בפעוטונים המובלים על ידי אנשי מקצוע ומתנהלים כמוסדות חינוך לכל דבר. כבר בגיל צעיר הפעוטות שלנו מקבלים כלים שישמשו אותם בהמשך הדרך ולכן, חשוב שמי שעובר איתם את המסלול הזה יחזיק בהסמכה ובידע הדרושים.

בדיוק לשם כך נפתחה באקדמית עמק יזרעאל התמחות חדשה בחינוך פעוטות, במסגרת החוג לתואר ראשון בחינוך. כדי להכיר את התוכנית הייחודית הזו לעומק, שוחחנו עם פרופ' אורה פלג, ראש החוגים לתואר ראשון בחינוך ותואר שני בייעוץ חינוכי ועם ד"ר יועד אליעז, מרצה בחוג לחינוך ובתואר השני לייעוץ חינוכי, ומרכז ההתמחות בחינוך פעוטות בתואר הראשון לחינוך.

"תחום הטיפול והחינוך בפעוטות מגיל 0 והלאה לא טופל עד כה", הסבירה פרופ' פלג. "הורים מביאים את הילדים לפעוטון, למטפלות שלא קבלו הכשרה מתאימה. עלולות להיות לכך השלכות על הפעוטות ולכן דרושה הכשרה מתאימה".

"זיהינו שבשורש הבעיה הזו, שמוכרת לכולם, ניצבת התפיסה השגויה לגבי היכולות והצרכים של הפעוטות", הוסיף ד"ר אליעז. "להורים, מומחים וחוקרים יש תפיסה שורשית לפיה מגיל 0 עד 3, כל מה שפעוטות צריכים זה חום ואהבה. אבל זו טעות ואנחנו משלמים עליה ביוקר, כי פעוטות צריכים שידברו איתם וילמדו אותם".

מכללת עמק יזרעאל, פברואר 2016. מתוך ויקיפדיה
קרדיט: זאהר אבו אלנאסר, מערכת וואלה! NEWS
מכללה ירוקה, יחס אישי ולימודים מרתקים וחשובים/מערכת וואלה! NEWS, מתוך ויקיפדיה קרדיט: זאהר אבו אלנאסר

בוגרי התואר הראשון בחינוך מהאקדמית עמק יזרעאל יכולים לאחר הלימודים לעבוד בהדרכת מטפלות וגננות, בחינוך הפורמלי והלא-פורמלי ולהשתלב בניהול מעונות יום ופעוטונים או עיצוב תוכניות לימודים בחינוך לפעוטות. אלה שממשיכים לתואר שני בייעוץ חינוכי, יוכלו לעסוק בייעוץ לגננות והורים. במסגרת ההתמחות בחינוך פעוטות, תלמדו מגוון קורסים מרתקים, שיעזרו לפקוח את עיניכם לתחום בנושאים שנראים טריוויאליים, אך יכולים להשפיע עד מאוד על הפעוטות: טכנולוגיות בחינוך בגיל הרך, פסיכולוגיה התפתחותית, התנהגויות אכילה במאה ה-21 מינקות לבגרות, חינוך לשינה, תפקיד המטפלת בגיל הרך, מיינדפולנס באמצעים יצירתיים ועוד.

משך הלימודים לתואר הראשון שלוש שנים ולתואר השני שנתיים נוספות. ניתן גם להירשם למסלול הישיר ולסיים את שני התארים תוך ארבע שנים בלבד. החוג לחינוך באקדמית עמק יזרעאל הוא דו-חוגי והסטודנטים משלבים את לימודיהם עם לימודי פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, סוציולוגיה או לימודים בחוג הרב-תחומי במדעי החברה וכך צוברים ידע בתחומים נוספים ונקודות מבט חדשות. הלימודים עצמם מתחלקים בין שיעורים פרונטליים, שיעורי אונליין ושתי התנסויות מעשיות בשטח (פרקטיקום), שעוברים לקראת סוף השנה השלישית של התואר הראשון.

היתרון הגדול של הלימודים בהתמחות בחינוך פעוטות באקדמית עמק יזרעאל הוא בשילוב בין התחום שצובר תאוצה, הידע האקדמי והניסיון הפרקטי. חיבור אמיתי בין לימודים וניסיון מעשי, אשר מובילים לקריירה מקצועית ומעניינת.

הסטודנטים לתואר הראשון, אומרת פרופ' פלג, מגיעים מהעמק, מחיפה וממקומות שונים ברחבי הארץ, מקהילות יהודיות וערביות, עם רוב נשי אך גם נוכחות גברית. כולם צעירים שרוצים לעסוק בחינוך הדור הבא - פעוטות בתחילת חייהם ולתרום להם כשהם נמצאים בשלבים הקריטיים ביותר בהתפתחות שלהם כבני אדם: "הגענו לשיא השלילי במצב מערכת החינוך לפעוטות בישראל, ועכשיו בזכות בוגרי ההתמחות הזו ואחרים, אנחנו מתחילים לעלות", אומר ד"ר אליעז.

מי שמסיים את ההתמחות בחינוך פעוטות באקדמיית עמק יזרעאל, מקבל לצד תעודת ה-BA שלו גם ספח בו מצוינת ההתמחות. הממשיכים לתואר השני יוצאים גם עם תעודת יועץ חינוכי ותעודת התמחות בהנחיית קבוצות. אווירת הלימודים, מעידים פרופ' פלג וד"ר אליעז (המשמש גם כיועץ לסטודנטים), מאוד נעימה והיחס אישי: "מלבד המבואות, יש המון עבודה בסדנאות בקבוצות קטנות, בהן הסטודנטים מקבלים כלים מקצועיים, כמו גם כלים עבור עצמם. הם לומדים להתגבר על פחדים ואנחנו כל הזמן עושים איתם שיחות כדי לבדוק מה הם צריכים. יש הקשבה גדולה מאוד, יחס אישי, דקנט סטודנטים שנותן מענה וליווי לימודי וריגשי, קמפוס ירוק ופסטורלי עם אווירה ייחודית שיש רק פה בעמק".

בשיתוף האקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully