וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגליזציה ועתיד תעשיית הקנאביס הרפואי

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 10.7.2021 / 9:00

התקווה הגדולה של חברות הקנאביס הרפואי: ע"פ נתוני דן אנד ברדסטריט, שמדרג את חברות הקנאביס הרפואי בישראל, ובהתאמה לתחזיות שבוצעו על ידי מספר גורמים, התגבשה ההערכה כי לגליזציה תוביל להכנסות של מעל למיליארד שקל בכל שנה ממיסים לקופת המדינה

ענף הקנאביס הרפואי הוא ענף חדש יחסית בישראל שהתפתח במהלך השנים האחרונות. התפתחות המחקרים בתחום לא סייעה לו להתפתח בהכרח מפני שהקנאביס אינו רשום כתרופה ומוגדר כ"סם מסוכן" על פי פקודת הסמים המסוכנים. דבר זה גורם למורכבות ולפיקוח לאורך שרשרת האספקה ולהסדרת התחום בישראל.

להערכת דן אנד ברדסטריט, לגליזציה בישראל צפויה להתקיים בשנה וחצי-שנתיים הקרובות, כאשר הסיכוי שזה יקרה מוקדם יותר גובר לאחר אישור בקריאה טרומית הצעת חוק המציעה לתקן את פקודת הסמים המסוכנים, ולהוציא את רכיב ה- CBD מגדר סם מסוכן. הסדרת הלגליזציה בענף הקנאביס תזניק את מספר מחזיקי הרישיון לצריכת קנאביס מ-90,000 למיליון וחצי שיוכלו לצרוך קנאביס בצורה חוקית.

כמו כן עולה כי בצל הסדרת ענף הקנאביס בישראל, גוברת ההתעניינות מצד חברות בחו"ל, בעיקר מארה"ב, בהקמת מערכי מכירה בישראל, זאת בהסתכלות על היום שתתקיים בישראל לגליזציה מלאה.

מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי כמות המטופלים המאושרים לשימוש קנאביס רפואי בישראל נמצאת במגמת עליה מתמדת בשנים האחרונות. נכון לחודש אפריל 2021 מספר המחזיקים ברישיון קנאביס רפואי הינו למעלה מ-90,000, כאשר מעל 3,000 רישיונות חדשים הונפקו במהלך אותו חודש (קצב של יותר מ-100 רישיונות חדשים ביום).

נכון לשנת 2020, למעלה מ-80,000 מטופלים מחזיקים ברישיון לקנאביס רפואי- זינוק משמעותי לעומת שנת 2019 (כ-50,000 מטופלים).

עוד עולה מנתוני רבעון 1 לשנת 2021 של מספר חברות מובילות בענף הקנאביס הרפואי כי הייתה צמיחה ניכרת, שמשתקפת בעליה משמעותית במחזורי ההכנסות לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020. אחוז השינוי הממוצע בהכנסות שרשמו 6 חברות מובילות, עומד על מעל 250%.

יבוא ויצוא, הזדמנויות וסכנות

בתחום היבוא- הפיכת שוק הקנאביס לשוק בעל מבנה תחרותי ודינאמי הובילה בתחילת שנת 2020 לפתיחת שערי ישראל ליבוא מוצרי קנאביס שגודלו באיכות הגבוהה ביותר וכן אפשרה לחברות גלובאליות ודומיננטיות לפעול בשוק המקומי.

כניסת חברות אלה לישראל, בנוסף לאיכות המוצר שעלתה, הובילה לעליית הביקוש למוצרי קנאביס רפואיים ואיכותיים - דבר שהשפיע באופן ישיר על עליית המחירים.

באוקטובר 2020 החליטו בכירי משרד הבריאות ומנהלי היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) להקשיח את תנאי יבוא הקנאביס בישראל (בדרישה לעמידה בתקן מחמיר יותר) עד כדי צמצום משמעותי של פעילות היבוא ועצירה, כמעט מוחלטת, של היתרי היבוא.

פעולה זו יכולה להיטיב עם החברות המקומיות שהתקשו להתמודד עם התחרות, אולם, עלולה להחריף את עליית מחיר הקנאביס הרפואי הנמכר בישראל.

בתחום היצוא- בינואר 2019 אישרה ממשלה ישראל יצוא קנאביס וכך העלתה את הענף והעניין לסדר היום. אולם, העדר ממשלה יציבה, הביאה לכך שטרם הושלמה ההסדרה באופן מלא. במהלך חודש אוקטובר 2020 הכריז משרד הבריאות על ביצוע פיילוט "סבסוד תמורת יצוא", במסגרתו התחייבו מקבלי ההיתר למכור מספר מוצרי קנאביס במחירים מוזלים למטופלים בארץ, זאת בתמורה להנפקת היתרי ייצוא למוצרי קנאביס מוגמרים.

כמו כן, חברות בענף מגלות את הפוטנציאל הטמון ביצוא קנאביס. בישראל 2020, נמכרו כ-30 טון קנאביס (ל-9 מיליון תושבים), זאת בהשוואה לגרמניה, בה נמכרו רק 8 טון במהלך 2020 (ל-82 מיליון תושבים), ולבריטניה, בה נמכר טון אחד בלבד.

חברות הקנאביס הרפואי המובילות בישראל, על פי דן אנד ברדסטריט

פנאקסיה הפועלת בתחומי הייצור, השיווק, המכירה וההפצה של מוצרי קנאביס מתקדמים לשימוש רפואי בארץ ובעולם, הינה החברה הראשונה בישראל שמפעלה עמד בתקני ייצור פרמצבטיים מקומיים (IMC- GMP) ובינלאומיים - תקן אירופאי ((EU- GMP, זאת לאחר שעברה בהצלחה ביקורת של גוף רגולטורי של האיחוד האירופאי ולקחה חלק בפיילוט.

נציין כי באפריל 2021 הודיעה החברה כי התקשרה בהסכם סופי ומחייב עם חברת IMC למכירת בית המסחר ופעילות ההפצה "פנאקסיה עד הבית" ב-18.7 מיליון שקל, עם אופציה למכירה נוספת גם של בית המרקחת לומינרה במהלך 2021. מפעל הייצור של פנאקסיה יישאר ברשותה. יו"ר הדירקטוריון של החברה הוא יונתן קולבר.

IMC היא אחת ממגדלות הקנאביס הרפואי הוותיקות בישראל, ועוסקת בגידול, פיתוח, טיפוח ועיבוד מגוון זני קנאביס רפואי. החברה שכבר נסחרת בבורסת קנדה היא חברת הקנאביס הישראלית הראשונה שנסחרת בנאסד"ק (זאת החל ממרץ 2021). החברה פונה לשלושת השווקים המרכזיים בשוק הקנאביס העולמי, והם ישראל גרמניה וקנדה, כשהיא מבססת את הצמיחה שלה בעיקר על מיזוגים ורכישות.

חברת אינטרקיור שפועלת בתחום באמצעות קנדוק, ועוסקת במחקר, טיפוח, גידול ושיווק קנאביס רפואי גם בדרכה לנאסדאק, זאת באמצעות מיזוג עם חברת הארנק (SPAC) הקנדית. יו"ר הדירקטוריון של החברה הוא אהוד ברק.

כמו כן, חברת הקנאביס הרפואי יוניבו מדווחת בשנת 2021 כי היא בוחנת רישום כפול בבורסה זרה, לרבות בנאסד"ק או בניו יורק דרך ספאק. מטרת הרישום לפי יוניבו היא הרחבת בסיס המשקיעים ותמיכה בפעילות מחוץ לישראל. יו"ר הדירקטוריון של יוניבו הוא חיים הורביץ.

דירוג חברות הקנאביס הרפואי בישראל על פי דן אנד ברדסטריט. יח"צ,
דירוג חברות הקנאביס הרפואי בישראל על פי דן אנד ברדסטריט/יח"צ

חצי מיליארד שקל הכנסות ב-2020

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנאליזה בדן אנד ברדסטריט: "מחזור ההכנסות המאוחד של החברות הציבוריות (11 חברות), הסתכם בשנת 2020 במעל חצי מיליארד שקל, זינוק משמעותי של כ-290% בהשוואה לשנת 2019.

נכון לחודש מאי 2021 שוויון המצרפי של אלה הינו כ-2.6 מיליארד שקל, בעוד שוק הקנאביס העולמי שווה מעל 74 טריליון דולר".

אנחנו נוסיף כי למרות הגידול הנאה בהכנסות, ענף הקנאביס הרפואי עלול למצוא את עצמו בקרוב בגבול פוטנציאל הצמיחה שלו. כל עוד מדובר בתרופה בלבד, יש לשוק תקרת זכוכית ברורה. לעומת זאת לגליזציה פירושה לא רק "הגדלת הכנסות המדינה ממיסים" כנאמר בדוח, אלא בעיקר הפיכת שוק של עשרות אלפי צרכנים פעילים, לכזה שתיאורטית יכול להגיע למיליונים (בישראל). לא צריך קנאביס בכדי לדמיין מה זה יעשה לשווי המניות של החברות האמורות.

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנאליזה בדן אנד ברדסטריט

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט. ניב קנטור,
אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט/ניב קנטור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully