וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנגליה-איטליה: גמר היורו הכלכלי

יניב ליטמן, מנהל בכיר (חו"ל) של פעילים ניהול תיקי השקעות

עודכן לאחרונה: 11.7.2021 / 11:24

הערב ייפגשו בוומבלי שתי נבחרות כדורגל שמייצגות לא רק מסורות שונות ועמים שונים אלא גם שתי כלכלות שאינן נמצאות במצב מזהיר. ובכל זאת, למי מהשתיים כלכלה חזקה יותר? אנגליה מול איטליה - גמר היורו הכלכלי

היום ייפגשו באצטדיון וומבלי בלונדון, נבחרות הכדורגל של איטליה ואנגליה בגמר טורניר היורו 2020, משחק שינעל חודש של משחקי כדורגל מרתקים ומהנים שלראשונה שוחקו בפורמט של מספר מדינות מארחות ולא במדינה אחת או שתיים ספציפיות.

שתי הנבחרות, ה"סקוודרה אזורה" (החבורה הכחולה) האיטלקית ו"נבחרת שלושת האריות" האנגלית, הוזכרו מלכתחילה ברשימת המועמדות לזכייה, אך סיכוייהן היו פחותים מנבחרות אחרות כדוגמת צרפת אלופת העולם, פורטוגל אלופת אירופה המכהנת ובלגיה.

הנבחרות ייפגשו לראשונה בהיסטוריה בגמר של טורניר גדול (אליפות העולם או אירופה) כשהאיטלקים חוזרים לגמר לראשונה מאז 2012 והאנגלים רושמים הופעת בכורה בגמר אירופי והופעה בגמר טורניר גדול ראשונה מאז מונדיאל 66 אותו הם אירחו ובו אף זכו.

נכון להיום נבחרת אנגליה מדורגת רביעית בדירוג פיפ"א ומקדימה בשלוש מקומות את הנבחרת האיטלקית, אך מבחינת הישגים לנבחרת האיטלקית יש יתרון משמעותי עם זכייה אירופית אחת, 2 סגנויות ו-4 גביעי עולם לעומת האנגלים שבארון הזכיות שלהם מופיע כאמור גביע עולם בודד מאותה זכייה היסטורית.

שחקני נבחרת איטליה חוגגים עם ז'ורז'יניו. רויטרס
האיטלקים חוגגים: אם לא בבורסה, לפחות על הדשא/רויטרס

למרות שהן בליגת ה- 7-G, מדובר בקבוצות תחתית

שתי הנבחרות מייצגות בנוסף תרבויות וכלכלות שונות מאוד. ננסה לעמוד על הנקודות הבולטות שבהן:

צמיחת תמ"ג - בעשור האחרון (מאז 2010) מציגות שתי המדינות קצבי צמיחה נמוכים משמעותית הן ברמה האבסולוטית והן כהשוואה לצמיחה הממוצעת בגוש האירו ובעולם. בולטת לשלילה איטליה, בה במחצית מהשנים (6 מתוך 12 שנים כולל התחזית ל 2021) נרשמה צמיחה שלילית והממוצע עומד על 0.44%-. באנגליה עומד הממוצע על צמיחה של 0.21% בלבד וזאת בהשוואה ל-0.64% באירופה ו-3.16% בעולם.

צמיכה אנגליה איטליה. יח"צ,
צמיחת התמ"ג: כמו שאפשר לראות, אנגליה מנצחת, אבל שתי הנבחרות מתחת לקו האדום/יח"צ

אבטלה - איטליה, אחת המדינות הבעייתיות כלכלית באירופה, היא מדינה מוכת אבטלה עם ממוצע של למעלה מ-10% אבטלה בעשור האחרון לעומת ממוצע של 9.7% בגוש האירו. באנגליה המצב טוב יותר ואחוז האבטלה הממוצע עומד על 5.73% מתחילת 2010.

אבטלה בין אנגליה לאיטליה. יח"צ,
נתוני האבטלה באנגליה ובאיטליה: ניצחון אנגלי ברור/יח"צ

איטליה: אלופת היחס השלישי בין חוב לתוצר

יחס חוב תוצר - הבעיה הגדולה של איטליה, אחת המדינות עם יחס החוב תוצר הגבוה ביותר בעולם. חוב שצמח מיחס של כ-110% בתחילת העשור הקודם ל 155%! נכון לסוף 2020. נציין גם כי במהלך משבר החובות באירופה ב 2013 איטליה נחשבה לאחת המדיניות הבעייתיות (משבר מדינות ה PIGS - פורטוגל, איטליה, יוון וספרד) שהעיבו על הצמיחה בגוש האירו וניתן אף לומר שבדיעבד היוו את אחת הסיבות למשבר הברקזיט באירופה (פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי).

באנגליה המצב שונה. אמנם גם שם (כמו ברוב מדינות העולם) קפץ היחס בצורה דרמטית בעשור האחרון אך עדיין מדובר ביחס חוב נמוך יחסית העומד על 101% "בלבד" לעומת 60% ב 2010.

אוהדי נבחרת איטליה באצטדיון וומבלי. רויטרס
אוהדים איטלקים ביציעי וומבלי. הגביע יהיה נחמה בלבד לנוכח הכלכלה המקרטעת/רויטרס

קרב תחתית כלכלי: במספרים אנגליה מנצחת

שוקי המניות - בהסתכלות על מדדי המניות המייצגים את הכלכלות - מדד הפוטסי 100 הבריטי (FTSE 100) ומדד פוטסי מילנו האיטלקי (FTSE MIB) ניתן לראות כי נתוני המאקרו בהחלט העיבו על התנהגות השווקים והמשקיעים לא רוו נחת בעשור האחרון עם תשואה של 27.5% באנגליה ו-4.5% בלבד באיטליה (לעומת תשואה של 141% במדד המניות העולמי!).

מדד הפוטסי האנגלי סבל רבות מהירידה בערכו של הליש"ט ומחוסר הודאות בעקבות משבר הברקזיט. גם היום מרבית האנליסטים ממליצים על המדינה בתשואת חסר. אותו כנ"ל לגבי שוק המניות האיטלקי שמעבר למצב הכלכלי גם חוסר היציבות הפוליטי והמצב בסקטור הפיננסי במדינה מעיבים על השוק.

הארכה ופנדלים: ניתן לראות כי בהקשר של איטליה ואנגליה, אין קורלציה כמעט לחלוטין בין המצב הכלכלי במדינה להצלחת נבחרות הכדורגל שלהן. בהקשר זה אציין כי הליגה האנגלית (הפרמייר ליג) נחשבת לליגה העשירה בעולם ברמת הקבוצות, זאת בעיקר הודות לזכויות השידור שמקבלות הקבוצות וההתאחדות האנגלית.

3 מתוך 4 המשתתפות בגמר אליפות אירופה לקבוצות השנה (ליגת אלופות והליגה האירופית) היו קבוצות אנגליות כשבליגת האלופות אף זכתה אחת מהן - קבוצת צ'לסי הלונדונית.
כלומר: אם היה מדובר בחוסן הכלכלי "נטו", אנגליה הייתה אמורה לזכות הערב בטורניר היוקרתי. למזלם של האיטלקים יש גם את האלמנט החמקמק הזה שנקרא כדורגל.

הכותב, יניב ליטמן, הוא מנהל בכיר בדסק חו"ל של פעילים ניהול תיקי השקעות

אוהדי נבחרת אנגליה חוגגים. רויטרס
אוהדי אנגליה. יחזירו עטרה ליושנה? בכל מקרה, כסף לבירה יש להם יותר מאשר לאיטלקים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully