וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המשכנתאות שבר את שיאי כל הזמנים

עודכן לאחרונה: 11.7.2021 / 16:34

בפעם השנייה בתוך חודשיים: מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות בחודש יוני עמד על 11.6 מיליארד שקל - שיא כל הזמנים: מדובר בנתון גבוה ב-22% לעומת חודש מאי, אז נרשם השיא הקודם שעמד על היקף המשכנתאות על 9.5 מיליארד שקל

אם הכותרת נשמעת לכם מוכרת, הרי זה רק מפני שבחודש שעבר דווח על "שיא כל הזמנים בשוק המשכנתאות" - והנה - השיא נשבר בחודש יוני - ועוד ביותר מ-2 מילארד שקל. :מדובר בנתון גבוה ב-22% לעומת חודש מאי, שבו נרשם השיא הקודם שעמד על היקף משכנתאות שנלקחו בסך 9.5 מיליארד שקל.

הנהירה לשוק הדיור והמשכנתאות נובעת מכמה סיבות, כאשר העיקרית שבהן היא הציפייה שמחירי הדיור ימשיכו לעלות. בשל היעדר ממשלה יציבה בשנתיים האחרונות לא בוצעו צעדי מדיניות מרסנת בתחום הנדל"ן.

נזכיר כי לפני חודש שר הבינוי והשיכון החדש זאב אלקין התבטא בכנס הקבלנים באילת ואמר כי "הציבור עוד לא מרגיש את זה, אבל אנחנו נמצאים בסיבוב מחודש של משבר דיור. בשנתיים האחרונות הממשלה, שהייתה משותקת לחלוטין, פספסה את ענף הדיור ויחד עם הקורונה זה יגרום לעלייה של יותר מ-5% במחירים".

השר אלקין ציין בדבריו כי כיום "הנתונים היבשים" שנדרשים 147 חודשי משכורת כדי לרכוש דירה - פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD.

טקס חילופי שר הבינוי והשיכון- זאב אלקין במקום יעקב ליצמן, 14 ביוני 2021. רוני כנפו
שר השיכון זאב אלקין נכנס לתפקידו. העריך שתהיה עלייה של 5% במחירי הנדל"ן: "הממשלה הקודמת פספסה"/רוני כנפו

עוד סיבות לגאות החריגה בשוק המשכנתאות

הסיבה הנוספת לגאות בשוק הנדל"ן הישראלי היא תנאים פיננסיים נוחים - לפני כמה חודשים פעל בנק ישראל להוזלת הריביות על המשכנתאות על ידי ההסרה של מגבלת שליש על המסלול בריבית פריים - שנחשבת למשתלמת ביותר כיום.

מלבד התנאים הפיננסיים הנוחים, גם היצע הדיור לא מספיק להדביק את רמת הביקושים העולים במשק. בתקופת הקורונה בניית פרויקטים רבים נעצרה לפרקי זמן ממושכים, התחלות הבנייה ירדו בשל המחסור בכוח אדם, ובכך ההיצע בשוק הדיור הפך לקטן עוד יותר.

לכל אלה ניתן להוסיף את "הביקושים הכבושים" המשתחררים עכשיו, שהרי רבים המתינו עם ההחלטות החשובות כמו קניית הדירה לסיום תקופת הקורונה.

נזכיר גם כי בשנה שעברה שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ הוריד את מס הרכישה למשקיעים כך שמספרם עלה בשערות אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת.

ללא מדיניות ממשלתית נחרצת בנושא הדיור שתיתמך על ידי הצעדים של בנק ישראל ההערכה הרווחת היא מחירי הדיור ימשיכו לזנק. מהנתון האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס עולה כי נכון לסוף חודש מאי מחירי הדיור רשמו עלייה שנתית של 5.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully