וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר רוצה להעביר תקציב. אגרת הגודש היא רק כלי בדרך

16.7.2021 / 0:13

הטלת אגרת גודש לא ממש תשנה את תקציב המדינה, אבל הדיון עליה יעסיק פוליטיקאים ועיתונאים זמן רב ויאפשר לשר האוצר לקדם את המטרה העיקרית שלו - העברת תקציב בקואליציה הנשענת על 61 חברי כנסת. האם זה יעבוד?

שרת התחבורה מיכאלי: הגיע הזמן לשחרר את התקיעות ואת הפקקים/צילום: לע"מ

אבא שלי הסביר לי פעם מה הדרך הכי טובה לאשר תקציב בסכומים גדולים. הייתי אז ילד, אז הוא השתמש בדוגמה שאני יכולתי להבין. "נניח שאתה רוצה לבנות בית-ספר, ואתה צריך לדאוג לאישור התקציב במועצת העיר. נניח גם שאתה לא רוצה לנהל דיון על הדברים המהותיים - תכנון, קבלן מבצע וכו'. מה אתה עושה?" הוא שאל.

חשבתי, חשבתי וחשבתי, ולא מצאתי תשובה. אז אבא עזר לי: "אתה מתחיל את הדיון בסוגייה החשובה של סככה לאופניים".

"למה דווקא סככה לאופניים?" שאלתי.

"כי חברי המועצה לא באמת מבינים בבניית בתי ספר. אבל כולם מבינים משהו בסככות לאופניים. אחד ישאל אם בכלל צריך סככה. אחר ישאל למה בונים סככה עם מקומות ל- 12 זוגות אופניים ולא ל- 20. השלישי יטען שצריך שהסככה תתאים לכל מיני סוגים של אופניים. ככה, הדיון על הסככה לאופניים יימשך שלוש שעות. בסוף, אתה תסכים עם כל ההצעות שנתנו לך, ותגרום לכל חברי המועצה להרגיש מאושרים מכך שכל אחד מהם תרם משהו. מרוב שהם יהיו מאושרים, הם לא ישימו לב שנשארו עוד חמש דקות לדון בשאר הסעיפים של התקציב. ככה הצלחת להעביר תקציב של כמה מיליוני שקלים בדיון משעשע על סככה לאופניים שעולה אולי 10,000 שקל".

כששמעתי ששר האוצר מדבר על הטלת אגרת גודש על מכוניות שנכנסות לתל-אביב, נזכרתי בסיפור הזה. הייתי די בטוח שהממשלה הנוכחית לא מסוגלת להטיל אגרת גודש, אבל שמדובר ביופי של רעיון לקראת דיוני התקציב. הרי בסופו של דבר, תקציב המדינה יהיה בערך 400 מיליארד שקל, והסכומים שיתקבלו, או שלא יתקבלו, מאגרת גודש לא הולכים לשנות שום דבר.

נקווה שהשרה מיכאלי תתעשת

אבל הדיונים על אגרות גודש יכולים לספק תעסוקה לגדודים של פוליטיקאים למשך שבועות. פוליטיקאי שרוצה כותרות כמי שרוצה לשמור על הסביבה יהיה בעד האגרה. פוליטיקאי שרוצה להראות כמי שדואג לנהגים המסכנים שבסך הכל רוצים להגיע לעבודה, יהיה נגד. פוליטיקאי שרוצה אפילו יותר כותרות יהיה בעד הרחבת האגרה גם לחיפה, ירושלים, באר-שבע ואילת. ברגע שידברו על אגרת גודש בחיפה ובאילת, גם לראשי הערים יהיה מה להגיד, וככה יהיה אפשר למלא עיתונים במשך שבועות בכותרות בעד ונגד אגרת גודש. הפוליטיקאים ירגישו מאושרים שיש להם נושא לדון בו, ומשרד האוצר ירוויח שבועות של שקט בכל מה שנוגע לנושאים החשובים באמת.

השקט הזה הוא חשוב מאוד: הממשלה צריכה להעביר תקציב עם קואליציה של 61 ח"כים, ולכן למשרד האוצר, ולשר שעומד בראשו, אין ברירה. הם חייבים לשמור את הח"כים עם משהו להתעסק אתו עד הרגע האחרון, כי אם יהיה אפילו ח"כ אחד מהקואליציה שיצביע נגד התקציב, הממשלה עלולה ליפול.

לכן, מאוד התאכזבתי כשגיליתי ששרת התחבורה מתנגדת כל-כך בנחרצות לאגרת הגודש. הורדה של הנושא מסדר היום כל-כך מוקדם זאת ממש סכנה ליציבות הקואליציה. התקווה שלי היא שאו ששרת התחבורה תתעשת ותשמור את אגרת הגודש בכותרות עוד כמה שבועות, או ששר האוצר ימצא רעיון חדש ומגניב אפילו יותר. למשל החלטה לבנות סככה ל-20 אופניים בכל בית ספר בארץ.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully