וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא כל הזמנים בהיקף הגיוסים במחצית הראשונה של 2021

עודכן לאחרונה: 14.7.2021 / 16:28

דו"ח ההיי-טק של IVC מיתר: 11.9 מיליארד דולר, גבוה מההון שגויס בשנת 2020 כולה, שהסתכם ב-10.3 מיליארד דולר. רבעון חזק נוסף להיי-טק הישראלי: 6.52 מיליארד דולר הושקעו ב-230 סבבי גיוס בהיי-טק הישראלי ברבעון השני של 2021

חברות ההיי-טק הישראליות נהנו מהזינוק החד בגיוסי ההון ברבעון השני של 2021. כך עולה מנתוני דו"ח ההיי-טק למחצית הראשונה של 2021 , שפרסמו היום משרד עורכי הדין מיתר וחברת IVC.

מן הדו"ח עולה, כי ברבעון השני של 2021 בוצעו 230 עסקאות בהן גויס סכום שיא כולל של 6.52 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, מספר העסקאות שהושלמו במחצית הראשונה של 2021 הגיע לכ-66% מכלל העסקאות ב-2020. בנוסף, במחצית הראשונה של 2021 נרשם שיא של גיוסי הון ע"י חברות הייטק ישראליות - 11.9 מיליארד דולר - גבוה יותר מהסכום שגויס בכל שנת 2020.

38 עסקאות בסכום שמעל ל- 100 מיליון דולר כל אחת היו אחראיות לכ- 50% מכלל הגיוסים במחצית הראשונה של השנה.

דוח IVC. יחצ,
זה ממשיך לצמוח/יחצ

שיאים חדשים היו בכל סוגי סבבי הגיוס שהתבצעו ע"י חברות היי-טק במהלך הרבעון השני של 2021. ההשקעות בסבבים מוקדמים (סיד וסבבי A) המשיכו לטפס במהלך הרבעון השני - הן במונחי מספר העסקאות והן בהיקפים דולריים - ל- 126 עסקאות בהן גויסו כ- 1.04 מיליארד דולר.

השקעות בסבבים מתקדמים יותר (סבבי B ומעלה) המשיכו אף הן במגמת עליה ברבעון השני: גיוס של כ- 5.48 מיליארד דולר לעומת כ- 4.66 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021, עליה של 18% בסך ההון שגויס בסבבים אלה ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הקודם. כמו כן, נמשכה מגמת העליה במספר העסקאות הרבעוניות במהלך השנתיים האחרונות, כאשר נתוני החציונים מצביעים על גידול בפועל בהיקפי גיוס עסקה בסבבים בינוניים ומאוחרים במהלך המחצית הראשונה.

במחצית הראשונה של 2021, 79 סבבי גיוס התבצעו בסך של מעל ל- 50 מיליון דולר לעסקה, לעומת השנתיים הקודמות: 47 עסקאות ב- 2020, ו- 39 עסקאות ב- 2019. הורטיקלים המועדפים על המשקיעים לא השתנו במחצית הראשונה ועיקר הכספים זרמו לכיוון חברות בתחום הפינטק והסייבר: 57 עסקאות בחברות פינטק התבצעו במחצית הראשונה לעומת 26 בתקופה המקבילה אשתקד. חברות הפעילות בתחום הסייבר גייסו כ- 2.9 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של 2021, קרוב ל- 25% מכלל הסכום שגויס במחצית, ומעבר להון שגויס ב- 2020 כולה.

פעילות ההייטק הישראלי בשוקי ההון הציבוריים - בארה"ב, ישראל ובורסות אחרות - עלתה משמעותית במחצית הראשונה של 2021, מה שהתבטא הן בהנפקות ראשוניות (IPOs), עסקאות SPAC והנפקות המשך.

מתוך 48 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום כולל של 8.42 מיליארד דולר במחצית זו, 7 בוצעו באמצעות מיזוג עם חברות ספאק בהן גויס סכום כולל של 2.41 מיליארד דולר. הבורסה בת"א ריכזה את המספר הגדול ביותר של הנפקות היי-טק ראשוניות במהלך התקופה (35 הנפקות), אשר סיפקו כ- 12% מהיקף ההון שגיוס. נתון זה מעיד שהבורסה בתל אביב הפכה לפלטפורמה שמאפשרת לחברות טכנולוגיה בשווי מסוים להפוך לציבוריות.

מיכאל רימון. יחצ,
זינוק בכמות החברות הציבוריות. מייק רימון/יחצ

מייק רימון, שותף, מיתר עורכי דין, אמר כי "מאז 2013-2014 לא חזינו במספר כה גדול של חברות היי-טק ישראליות שהפכו בתוך תקופה כה קצרה לציבוריות. במחצית הראשונה של 2021 הושלמו הנפקות של 48 חברות ישראליות - בין בדרך של הנפקה 'רגילה' ובין בדרך של מיזוג עם SPAC - מתוכן 35 בתל אביב, 12 בארה"ב ואחת בלונדון.

"חברות אלה, בעיקר אלה שהפכו לציבוריות בארה"ב, הונפקו כל אחת בשווי מאוד גבוה ומרביתן אף העלו את שווין לאחר ההנפקה. אנו צופים שתופעה זו תימשך בתקופה הקרובה, גם אם בצורה מתונה יותר מאשר במחצית הראשונה של 2021. המשך הפיכתן של חברות פרטיות לציבוריות דרך מיזוג עם SPAC ייבחן, בין היתר, לאור חששם של רגולטורים בארה"ב וישראל מעסקאות אלה, וכן לאור הביצועים של חברות שהונפקו בדרך זו, שברבעון הראשון של 2021 היו נמוכים באופן משמעותי מאלה של חברות שהונפקו בצורה המסורתית".

עסקאות ה-M&A של ההיי-טק הישראלי במחצית הראשונה של 2021, עמדו על כ- 4 מיליארד דולר, קצב דומה לשנת 2020 שאף בה חווינו ירידה. שלוש הרכישות הגדולות היו: מיי הריטג' שנרכשה ע"י פרנסיסקו פרטנרס תמורת 600 מיליון דולר; פרוספרה שנרכשה ע"י ואלמונט ו-וידו שנרכשה ע"י ג'יי פרוג - תמורת 300 מיליון דולר לכל עסקה.

שירה עזרן. יחצ,
ההתבגרות נראית באופן שבו מבוצעים האקזיטים. שירה עזרן/יחצ

לדברי שירה עזרן, שותפה, מיתר עורכי דין, "ההתבגרות של ההיי-טק הישראלי נראית גם באופן שבו מבוצעים האקזיטים. המספר והשווי הנמוך של M&A בחציון הזה הוא תוצאה מתבקשת - ראשית, חברות יכולות לגייס בשווי גבוה סכומי השקעה משמעותיים, ומעדיפות זאת על פני מכירה. מצב זה מתאפשר בגלל התחזקות חלקם של משקיעיgrowth אמריקאים בישראל, אשר מזרימים לכאן סכומי עתק. שנית, אנו רואים סבלנות ואמונה של משקיעים ביכולת של חברות להגיע לשווי גבוה ולממש את ההשקעה בשוקי ההון ולאו דווקא בדרך של M&A . יחד עם הירידה באקזיטים, אנו מזהים גם שינוי במוטיבציה לעסקאותM&A . אותן חברות בצמיחה אשר גייסו סכומים משמעותיים, משתמשות בכספי ההשקעה לרכישת חברות בארץ ובחו"ל. אנו רואים יותר עסקאות מסוג זה, ולהערכתנו התופעה הזו תגבר בעתיד."

לדברי מריאנה שפירא, אנליסטית בכירה, חברת IVC: "לפי הממצאים שנצפו במהלך המחצית הראשונה של 2021, נראה כי תעשיית ההיי-טק הישראלית ממשיכה להוות יעד אסטרטגי למשקיעי הון סיכון זרים, כאשר חברות טכנולוגיה בכל שלב בחייהן נהנו מההשקעות הנדיבות, עם כניסה של משקיעים רציניים בשלבים יותר מוקדמים, מה שמתבטא בהיקפי גיוס גדולים יותר, ומגדיל סיכויי הישרדות. העובדה שמשקיעים ישראלים הרחיבו את פעילותם במקביל יחד עם הערכות שווי גבוהות, מצביעות על זמינות ההון לשוק הישראלי, ועל מגמה חיובית בזרימת כספים לתעשיית ההיי-טק גם בהמשך שנת 2021."

איתי פרישמן. תומר יעקבסון,
אומה של חברות גדולות. איתי פרישמן/תומר יעקבסון

לדברי איתי פרישמן, שותף, מיתר עורכי דין, "הסטארטאפ ניישן רוצה להיות אומה של חברות גדולות, מה שמתבטא בפרופיל החברות בישראל, אשר מנסה להיות דומה מאוד למקבילים לו בעמק הסיליקון. כל אותן חברות יוניקורן, לרבות אלו שיצאו להנפקה, יצטרכו להוכיח שהן ראויות לכך. אם עד היום רוב החברות היו נמכרות על סמך החלום, היום שוק ההייטק מוכן לעולם האמיתי. מבחן התוצאה יהיה בשנים הקרובות. המילים יישארו על הנייר ומה שידבר זה ההכנסות של החברות והמשך צמיחה מואצת. העתיד יקבע אם מה שאנחנו רואים הוא הדבר האמיתי."

  • עוד באותו נושא:
  • גיוס הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully