וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה הופכת את תעשיית הקנאביס לנחלת העבר"

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 15:01

ייבוא של כ-1.8 טון מוצרי קנאביס רפואי שנחת בישראל, מערערים את הייצור המקומי. החברות מפנות אצבע מאשימה לעבר משרד הבריאות, שאישר ייבוא בהיתר חורג: "אין מדינה בעולם שמגדלת ומייצרת מוצרי קנאביס רפואי בעצמה ומאפשרת אליה ייבוא - אלא אם יש בה מחסור, ובישראל אין"

תעשיית הקנאביס המקומית שוב סוערת, לאחר שלפני כשבוע נחת בישראל ייבוא של כ-1.8 טון של מוצרי קנאביס רפואי, המהווים כמחצית מהכמות שנצרכה בישראל בחודש יוני האחרון, שעמדה על כ-3.58 טון.

הייבוא האחרון אושר במסגרת היתר חריג, לאחר שהיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) הקשיח בספטמבר האחרון את התנאים והבדיקות הנדרשות למוצרי הקנאביס הרפואי המיובאים ארצה. אך המגדלים והיצרנים המקומיים חוששים שההיתר ה"חריג" יהפוך לקבוע, והייבוא שוב יחזור להיות עיקר מכירות מוצרי התחום.

הכנת מוצרי קנביס בזלת פארמה. תיאה הפקות ועיצוב,
מוצרי קנאביס בישראל, חברת בזלת פארמה. לדעת החברות המקומיות אין מחסור שמחייב ייבוא/תיאה הפקות ועיצוב

ייבוא - בלי מתן אפשרות לייצוא

מאיר אריאל, מנכ"ל חברת בזלת פארמה המחזיקה במפעל הקנאביס הרפואי הגדול בישראל, אמר ל'וואלה! כסף', כי "התעשייה המקומית גם כך מתקשה להתאושש מייבוא טונות של מוצרי קנאביס רפואי שאושר על ידי משרד הבריאות בתחילת 2020. תעשיית הקנאביס הייתה אמורה להיות אחת מתעשיות העתיד של ישראל, והממשלה, במו ידיה, הופכת אותה לנחלת העבר.

זה נכון שגם בזלת פארמה הייתה בין היבואנים הראשונים, אך הייבוא אז נועד למלא מחסור שנוצר בתוצרת המקומית. היום יש עודפים, לצד מגדלים ויצרנים נוספים שנכנסו לשוק המקומי - בעידוד משרד הבריאות. כך שאין מקום לייבוא נוסף. כל ייבוא שכזה הורס את התעשייה המקומית. אין מדינה בעולם שמגדלת ומייצרת מוצרי קנאביס רפואי בעצמה ומאפשרת אליה ייבוא - אלא אם יש בה מחסור. ובישראל אין כיום מחסור".

אלא שיש הטוענים כי לא ניתן לעצור את הייבוא, אלא יש לאזן אותו עם הרחבת אפשרויות הייצוא מישראל:

לדברי רו"ח דורון אראמי, דירקטור וראש תחום קנאביס רפואי בפירמת רואי החשבון BDO, המבצעת את התכנון הפיננסי לקיבוצים ולמושבים בתחום הקנאביס, "הייבוא כבר נכנס ארצה, ולא ניתן לעצור אותו לחלוטין. צריך לדעת להתחרות בו, ולאור מחיריו הגבוהים זה דבר שהוא בר השגה.

עם זאת, המדינה חייבת לאזן את הייבוא שהיא מאפשרת בהרחבת אפשרויות הייצוא עבור החברות המקומיות, התאמת התקנים הנדרשים, ועוד. יש כיום למעלה מ-35 חוות גידול קנאביס רפואי, שהשקיעו במצטבר מאות מיליוני שקלים, שחלק ניכר מהם קמו בעיקר לטובת הייצוא, והקשחת אפשרויות הייצוא מקשות על רבות מהן להתרומם. באותם התנאים בהם מאפשרים ייבוא, צריך לאפשר גם ייצוא".

ייבוא הקנאביס הרפואי אושר על ידי היק"ר בתחילת 2020 כצעד זמני למילוי מחסור שנוצר במוצרי הקנאביס הרפואי, בשל אי יכולת המגדלים והיצרנים המקומיים לעמוד בביקוש הגדל להם, בהתאם לתקנים שנקבעו על ידי היק"ר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully