וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון בנק סודי בשווייץ? כל מה שכדאי לדעת

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 10:45

רשות המסים השווייצרית הודיעה כי לבקשת מקבילתה הישראלית, היא תתחיל להעביר מידע פיננסי על ישראלים שחשבונותיהם מתנהלים בבנקים בתחומה. מתי צריך לדווח על חשבון בנק בחו"ל, מה קרה לסודיות הבנקאית המפורסמת והאם יש לבעלי חשבונות בנק בשווייץ סיבה לחשש?

לאחרונה הודיעה רשות המסים השוויצרית כי לאור בקשת רשות המסים הישראלית, היא תעביר לה מידע פיננסי על אנשי עסקים וחברות שבשליטתם שחשבונותיהם מתנהלים בבנקים במדינה.

אז נכון שעברו הרבה שנים מאז "חשבון הדולרים" של לאה רבין ז"ל, בגללו נפלה ממשלה בישראל; ועדין, ההצהרה של רשות המיסים של שווייץ, יחד עם העובדה שלאור "אמנות חילופי המידע" יש בשנים האחרונות מעבר מידע כלכלי בין מדינות באופן חופשי יותר מתמיד, גרמה ללחץ בקרב ישראלים רבים המחזיקים חשבון בנק מעבר לים, החוששים כי מעתה הם ייחשבו כ"עבריינים" בשל החשבון שהם מחזיקים ו/או יתחילו לשלם מיסים גם בישראל.

אז מה צריך לעשות מי שמחזיק חשבון מעבר לים? האם אני חייב לדווח עליו? מה היתרון של חשבון בחו"ל? האם כבר לא קיימת סודיות בנקאית?

יצרנו מדריך מפורט בעזרת עו"ד אלי דורון, מומחה למיסוי ושותף במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'; ועו"ד רו"ח ראניה עלימי, מומחית למיסוי במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.

פקיד בסניף בנק. ShutterStock
בנק בשווייץ. חובת הדיווח היא על מחזיק החשבון/ShutterStock

יש לי חשבון בחו"ל. מה אני צריך לעשות?

בהתאם לתקנות מס הכנסה, תושב ישראל המחזיק חשבון בנק בחו"ל חייב לדווח אודות החזקתו בחשבון לרשות המסים בישראל ככל שהיתרה הכוללת בחשבון הבנק בחו"ל ביום כלשהו בשנת המס היא 1,872,000 שקל (נכון לשנת 2020) או יותר. חובת דיווח זו (בגין ההחזקה בחשבון) אינה כרוכה בתשלום מס כלשהו.

יחד עם זאת, חשוב לציין, כי ככל שחשבון הבנק בחו"ל מניב לנישום הכנסות כלשהן (כגון, הכנסות ריבית, רווחי הון, דיבידנדים), הרי שקיימת חובת דיווח אודות ההכנסות כאמור וכן תשלום מס בהתאם.

עו"ד אלי דורון. אייל יצהר,
עו"ד אלי דורון, מומחה למיסוי ושותף במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'/אייל יצהר

מה היתרון של חשבון בחו"ל?

במקרים רבים, פתיחת חשבון בחו"ל מקלה על ההתנהלות השוטפת של הנישומים ככל שיש להם עסקים או פעילות מסויימת בחו"ל וכן נכסים. כמו כן, לעתים אפיקי ההשקעה בחשבונות בנק בחו"ל יותר כדאיים מחשבונות הבנק בארץ.

מה קורה אם יש לי חשבון בחו"ל - אבל מעולם לא דיווחתי עליו בארץ?

אי דיווח בגין חשבון בנק בחו"ל אשר יתרתו הינה 1,872,000 שקל או יותר מהווה עבירה על פי סעיף 216 לפקודת מס הכנסה. ככל שנישום היה חייב לדווח אודות חשבון הבנק בחו"ל ולא עשה זאת, עליו לפעול באופן מידי להסרת המחדל (גם באופן רטרואקטיבי).

ציריך שוויץ. Shutterstock, ShutterStock
העיר ציריך, שווייץ. מרכז פיננסי בינלאומי. מעתה תדווח רשות המסים השוויצרית למקבילתה בישראל על חשבונות בנק שמוחזקים בידי ישראלים/ShutterStock, Shutterstock

ירשתי חשבון בחו"ל ולא ידעתי בכלל שאני צריך לדווח. האם אני בסדר?

אי-ידיעת החוק אינה פוטרת מדיווח. יחד עם זאת, יש לוודא תחילה, שאכן קיימת חובת דיווח (בהתאם לתקרה כאמור). במידה וכן, הרי שיש לפעול באופן מיידי להסרת המחדל ולהסדיר את חובת הדיווח (גם באופן רטרואקטיבי).

אני לא רוצה שממשלת שוויץ תגיד לאף אחד שיש לי חשבון. האם אני יכול לחייב אותה?

בהתאם לאמנת חילופי המידע שנחתמה בין ממשלת ישראל לבין ממשלת שוויץ, שוויץ אמורה להעביר לרשויות בישראל מידע על חשבונות בנק של תושבי ישראל בשוויץ, וזאת על מנת לאפשר לרשויות המס בישראל בתהליך גביית המס מנישומים תושבי ישראל אשר להם נכסים (לרבות חשבונות בנק) בשוויץ מבלי שדווחו על כך.

על פי הדין בשוויץ, לכל אדם אשר רשות המסים בשוויץ החליטה כי הוא תושב ישראל ולכן בכוונתה להעביר את דבר קיומו של החשבון לרשויות בישראל הזכות להליך שימוע טרם קבלת ההחלטה להעביר את המידע לגביו.

במסגרת אותו הליך שימוע, רשאי הנישום להעלות את מלוא טענותיו ולנסות לשכנע את רשות המסים בשוויץ מדוע אין עליה להעביר את המידע המבוקש ובפרט - יכול הוא לנסות לטעון כי אין הוא תושב ישראל ככל שזהו אכן המצב. בהקשר זה יצוין, כי קיים גם הליך ערעור על החלטת של רשות המסים בשוויץ.

שטרות ומטבעות של פרנק שווייצרי ויורו. ShutterStock
פרנק שוויצרי ויורו. הסודיות הבנקאית המפורסמת של השווייצרים כבר אינה "בונקר"/ShutterStock

אין כבר סודיות בנקאית?

חובת הסודיות הבנקאית בשוויץ עדיין קיימת ואף מעוגנת בדין השוויצרי. יחד עם זאת, חובת הסודיות הבנקאית התרככה בשנים האחרונות, וזאת בעקבות פרשיות העלמות המס של נישומים זרים (כך למשל פרשת בנק UBS). חשוב לציין, כי על הבנקים ב-oecd חלה חובת דיווח על פי דין למדינות התושבות של בעלי החשבון וזאת לאור הסכמי חילופי המידע האוטומטי בין המדינות.

פתחתי חשבון בחו"ל והבטיחו לי שהחשבון סודי - האם זה לא נכון?

לא ניתן להבטיח כי חשבון הבנק בחו"ל יהיה סודי, שכן הבנקים כפופים לחובות דיווח, כגון במקרה שבו קיים הסכם בינלאומי להחלפת מידע בין מדינות ה-oecd, כאשר מתנהל לגבי אותו בעל חשבון הליך פלילי (חשד להעלמת מס) וכו'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully