וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת החל"ת לצעירים עובדת: ירידה במספר המובטלים

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 12:59

האבטלה בירידה: 8.8% במחצית השנייה של יוני, לעומת 9.5% במחצית הראשונה. ההסבר: החלטת שר האוצר על הפסקת תשלום דמי החל"ת לבני 45 ומטה. בבנק ישראל מעריכים שהמגמה תימשך, אך למרות הנתונים הטובים, אחוזי האבטלה עדיין גבוהים משמעותית משהיו לפני מרץ 2020

נמשכת הירידה בשיעור האבטלה: במחצית השנייה של חודש יוני ירד שיעור המובטלים ל-8.8% שהם כ-377 אלף מובטלים, לעומת 9.5% במחצית הראשונה של יוני, אז עמד מספר המובטלים על 398.4 אלף. כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הירידה מוסברת על ידי סיום תשלומי החל"ת על ידי המדינה בסוף יוני לבני 45 ומטה.

החלטת שר האוצר, אביגדור ליברמן, על הפסקת תשלום דמי החל"ת לבני 45 ומטה, עוררה בשעתה לא מעט ביקורת, אך עם המספרים קשה להתווכח: ירידה של 0.7% במספר המובטלים, בשעה שלא התחוללו שינויים מרחיקי לכת במשק במהלך חודש יוני, היא הוכחה מצוינת להנחה שהפסקת תשלום דמי החל"ת לצעירים תתמרץ אותם לשוב לעבודה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, עבור חודש יוני שולמו דמי אבטלה בסך של כ- 1.59 מיליארד שקל.

אביגדור ליברמן בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
שר האוצר אביגדור ליברמן: החלטתו להפסיק את החל"ת לבני פחות מ-45, משפיעה על הנתונים/ראובן קסטרו

האבטלה נותרה בעייה מרכזית במשק

ועל אף הנתונים המעודדים: למרות שהמשק פתוח מזה 5 חודשים - מלבד התיירות הנכנסת - ותוכנית החל"ת הסתיימה, שיעור האבטלה ממשיך להישאר גבוה, והנתונים אמורים להטריד את מקבלי ההחלטות.

ערב פרוץ המגיפה, בחודשים ינואר ופברואר, עמד שיעור האבטלה על שפל היסטורי של 3.4% בלבד. מלבד ענף התיירות הנכנסת שלא חזר לפעול, אחת הסיבות לכך ששיעור האבטלה נותר גבוה גם לאחר סיום תוכנית החל"ת לצעירים, קשורה גם לעובדה שמעסיקים רבים התייעלו והסתגלו לעבודה עם פחות עובדים.

בשבוע שעבר בנק ישראל התייחס בסקירתו להתאוששות האיטית של שוק העבודה, כלכלני הבנק צופים כי שיעור האבטלה יישאר גבוה יחסית ויגיע בסוף שנת 2021 לרמה של 8%.

"אנו צופים שהמומנטום החיובי של חזרה לתעסוקה יימשך, גם אם בקצב מתון יותר. לצד אלו, שוק העבודה עדיין רחוק מהתאוששות מלאה, וכנראה שהחזרה לשיעור אבטלה דומה לרמות הנמוכות שהיו ערב המשבר צפויה לארוך זמן ממושך. לכן, יש חשיבות ליישום הכשרות מקצועיות לאוכלוסיות שנפגעו במיוחד", נכתב בפרוטוקולים של דיוני הריבית של בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully