וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים: ההזדמנות שמפלגות השמאל מסרבות לנצל

עודכן לאחרונה: 23.7.2021 / 0:06

החל מ-1985 משתמשת הממשלה בחוק ההסדרים על מנת להעביר או לדחות כל רפורמה או חוק שהכנסת קיבלה. הממשלה הנוכחית היא לכאורה הזדמנות לתיקון המצב הלא דמוקרטי הזה - אבל לא נראה שמישהו מדבר על זה

מרב מיכאלי. ראובן קסטרו
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי/ראובן קסטרו

אנחנו בעיצומו של תהליך הכנת תקציב המדינה, אבל בימים האחרונים רוב העניין הוא לא במה ייכנס לתקציב, אלא במה ייכנס לחוק ההסדרים. בין היתר, מדברים על כך שבמסגרת חוק ההסדרים הממשלה תקדם מטרו בתל-אביב, תאפשר ייבוא גם בלי אישור של מכון התקנים, ותטיל מס על שתייה ממותקת.

האמת, חוק ההסדרים באמת הרבה יותר מעניין מהתקציב, כי רוב התקציב מוקדש לסעיפים שהם העתק-הדבק מהשנה הקודמת. אבל חוק ההסדרים הוא המקום שבו עובדי משרד האוצר והשר שלהם יכולים להפגין יצירתיות: לקדם רפורמות, להקטין הוצאות, ועוד ועוד, הכל כיד הדמיון הטובה עליהם.

ב- 1997 הממשלה חוקקה חוק שלפיו עד שנת הלימודים 2000/1 יופעל יום לימודים ארוך בכל בתי הספר בארץ. אבל עד היום, ברוב בתי הספר בארץ עדיין אין יום לימודים ארוך

בקיצור, חוק ההסדרים הוא כלי המדיניות הכי עוצמתי של הממשלה. מה שהופך אותו לכל-כך עוצמתי הוא שילוב של שני מרכיבים. ראשית, חוק ההסדרים צמוד לחוק התקציב. אם חוק ההסדרים לא עובר, התקציב לא עובר. מכיוון שאם התקציב לא עובר הממשלה נופלת, כמעט תמיד יהיו 61 חברי כנסת שמפחדים מבחירות ולכן יצביעו בעד חוק ההסדרים, ולא חשוב איזה סעיפים הוא כולל.

שנית, חוק ההסדרים הוא כמו הכולבויניק בקיבוץ. ניתן להכניס לתוכו כל מה שרוצים: משרד האוצר מעוניין לקדם רפורמה? נכניס את זה לחוק ההסדרים. משרד האוצר חושב שחוק מסוים יעלה יותר מדי כסף ורוצה לדחות אותו? נכניס גם את זה לחוק ההסדרים. קחו למשל את חוק יום לימוד ארוך. ב- 1997 הממשלה חוקקה חוק שלפיו עד שנת הלימודים 2000/1 יופעל יום לימודים ארוך בכל בתי הספר בארץ. אבל עד היום, ברוב בתי הספר בארץ עדיין אין יום לימודים ארוך. הסיבה היא שכל כמה שנים משרד האוצר מוסיף לחוק ההסדרים סעיף שדוחה את היישום. נכון להיום, יום לימודים ארוך אמור להיות מופעל בכל הארץ החל משנת 2023/4. אבל יש לי הרגשה שעד שנגיע לשם, ידחו את זה פעם נוספת.

החוק נולד בחטא

מה שמדהים זה שחוק ההסדרים הוא כלי כל-כך עוצמתי למרות שלידתו בחטא, והמשך השימוש בו הוא חטא אפילו יותר גדול. במקור, חוק ההסדרים נועד להיות חוק חד-פעמי שיסייע לממשלה לצמצם את ההוצאות שלה בעקבות המצב הקשה שהמשק נקלע אליו ב- 1985. אבל הממשלה ראתה כי טוב, והחוק הזמני הפך לטקס הכי קבוע במדינת ישראל, למרות שהוא מאוד לא דמוקרטי. בממשל דמוקרטי, לכנסת יש את היכולת לפקח על החוקים שמעבירה הממשלה. במקרה של חוק ההסדרים אין פיקוח, אלא אולטימטום: או שתעבירו את הכל, או שהולכים לבחירות. במקור, לממשלה היה לפחות תירוץ שזה מצב חירום. היום אפילו זה לא.

מה שאפילו יותר מדהים זאת העובדה שהממשלה הנוכחית לא מנצלת את ההזדמנות לבטל את חוק ההסדרים, או לפחות לעקר אותו. אני מבין למה הליכוד נהנה מחוק ההסדרים ולא מעוניין לשנות אותו. הליכוד שולט במדינה כמעט ברצף כבר 44 שנים, ובסיכוי די גבוה, הוא יחזור לשלטון בעוד זמן לא ארוך. לכן לליכוד נוח שיש חוק לא דמוקרטי שמאפשר לו לבצע דברים בלי שהכנסת תוכל לפקח עליו. אבל למרצ, לעבודה ולרע"ם כנראה שלא יהיו עוד הרבה הזדמנויות להיות בשלטון בשנים הקרובות, ולכן יש להן אינטרס חזק לייצר מציאות שבה כל החלטה של הממשלה נתונה לפיקוח של הכנסת. אבל כנראה שברגע שאתה נמצא בשלטון ונותנים לך כוח, אתה שוכח את מה שטוב לך.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully