וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הדין שמערער את ייצוא הקנאביס מישראל

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 12:32

בג"צ הכריע כי משרד הבריאות לא יוכל לאשר לחברות הקנאביס הישראליות את התקן הנדרש להן לייצוא. במסגרת ההליך משרד הבריאות הודה כי שגה במתן התקן לחברת BOL - היחידה שקיבלה אותו. מאיר אריאל, מנכ"ל בזלת פארמה: "בג"צ נתן יתרון ליבואנים על פני היצרנים המקומיים"

חלום ייצוא הקנאביס שוב מתרחק מחברות הקנאביס הרפואי הישראליות ומשקיעיהן לאחר שבג"ץ הכריע כי "לא ניתן לקבל תעודת GMP (תקן ייצור אירופאי המאפשר ייבוא וייצוא מ/ליבשת) עבור מוצרי קנאביס לצרכים רפואיים שאינם בגדר תכשיר".

מוצרי הקנאביס הישראליים נמכרים כיום כתפרחות ושמנים, שאינם מוגדרים כ"תכשירים" על פי פקודת הרוקחות הישראלית. לפיכך משרד הבריאות טען כי אינו יכול להעניק להם אישורי תקינה כמפעלי מזון ותרופות המייצרים בתנאי ייצור נאותים, הנדרשים בתקינת ה-GMP, המקובלת בישראל ובאירופה.

זאת למרות שישראל מספקת תקן GMP עבור תעשיית הקנאביס הישראלית הנקרא IMC-GMP. פסק הדין של בג"צ ניתן לאחר שחברת 'בזלת פארמה', המחזיקה במפעל הקנאביס הגדול בישראל, עתרה כנגד משרד הבריאות בדרישה להכיר בתקן הישראלי שניתן לה (IMC-GMP) כתקן אירופאי (EU-GMP).

מחקר CBD. ShutterStock
פסק הדין של בג"ץ מסעיר את חברות הקנאביס בישראל/ShutterStock

"משרד הבריאות הטעה את בג"ץ"

מאיר אריאל, מנכ"ל בזלת פארמה אמר ל'וואלה כסף!', כי "משרד הבריאות הטעה את בג"ץ, וגם את תעשיית הקנאביס ומשקיעיה. שכן התקן הישראלי כבר מכיל בתוכו את כל דרישות התקינה האירופאיות.

החלטת בג"ץ מונעת כעת מכל חברה ישראלית לייצא, וזאת למרות שמאירופה מייבאים בדיוק לפי אותה תקינה לישראל. למעשה, בג"צ נתן כעת יתרון ליבואנים על פני היצרנים המקומיים".

בג"ץ לא נשאר אדיש לביקורת שעלתה על ידי בזלת גם בעתירה והציע למשרד הבריאות במסגרת פסק הדין לתקן את הנוהל תוך שהוא מציין, כי אין בנוהל של המשרד "כל הוראה אופרטיבית הנוגעת לדרך בה ניתן לקבל תעודה זו (EU-GMP), להבדיל מההוראות האופרטיביות בסעיף 5 לנוהל, לגבי הדרך לקבל אישור IMC-GMP.

משכך, תמיהה היא, מדוע מצא מנסח הנוהל לכלול ולאזכר מלכתחילה את ההגדרה של תעודת GMP בסעיף י"ב לנוהל, וטוב יעשו הגורמים הנוגעים בדבר אם יתקנו את הנוהל או יבהירו נקודה זו".

קריאת מלוא חומרי העתירה שהגישה 'בזלת פארמה' לבג"ץ, מעלה גם את תגובת משרד הבריאות לעתירה, במסגרתה המשרד הודה כי ככל הנראה שגה בהענקת אישור GMP לחברת הקנאביס הרפואי BOL, המוחזקת, בין היתר, על ידי ליאון קופלר, הבעלים של רשת סופר פארם, וחברת עמיר שיווק הציבורית, הנשלטת על ידי התאחדות האיכרים.

מאיר אריאל, מנכ"ל ובעלים בזלת פארמה. תיאה הפקות ועיצוב,
מאיר אריאל, מנכ"ל ובעלים "בזלת פארמה"/תיאה הפקות ועיצוב

"יתכן שנפלה שגגה"

במסגרת תגובה שסיפק משרד הבריאות לעתירה, נכתב, בין היתר, כי "אגב הבירורים שנעשו במשרד הבריאות לצורך גיבוש התגובה דנן, נמצא על ידי משרד הבריאות כי ייתכן שנפלה שגגה בנוסח תעודת ה-GMP שנתן ל-BOL ..... אלא שהתכשיר שלגביו ניתנה התעודה הוא תכשיר ניסיוני".

המשרד ממשיך ומסביר בתגובתו לעתירה כי לא ניתן להעניק התקן לגבי תכשירים ניסיוניים "וזאת להבדיל מתקנות תנאי ייצור נאותים לתכשירים, שכן חלות בשינויים המחויבים על תכשירים ניסיוניים".

עוד ציין המשרד, כי הוא "בוחן את הדברים בימים אלה, וברור כי ככל שיגיע למסקנה שיש מקום לתקן את נוסח התעודה שניתנה ל-BOL, כמו גם כאמור את נוסחן של תעודות נוספות מעין אלה שניתנו, ככל שניתנו, למפעלים אחרים, ברור שהדבר ייעשה רק לאחר הליך מינהלי סדור כנדרש".

על פי תגובת משרד הבריאות לעתירת בזלת, תקן הGMP שניתן לחברת BOL
הינו לתכשיר ניסיוני שאינו רשום או משווק בישראל, ועם זאת BOL ייצאה תפרחות קנאביס מישראל לבריטניה בתחילת השנה.

חברת BOL מסרה בתגובה, כי "תעודת הgmp שניתנה לBol על ידי משרד הבריאות לאחר שעמדה במבדקים מחמירים, אינה מתייחסת למוצרי קנאביס כגון תפרחות ושמנים. ייצוא תפרחות ושמנים נעשה בהיתר הגורמים הרלוונטיים בישראל ובאנגליה ואינו מתבסס כלל על תעודה זו".

ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully