וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום מוצלח ללובי החקלאי בכנסת

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 9:04

אנשי הלובי החקלאי פשטו על הכנסת בניסיון לגייס ח"כים למאבקם. עיקר ההצלחה היא בהצהרה של בכירים בכחול לבן ובעבודה כי יתנגדו לרפורמה המוצעת. גם באופוזיציה זכו החקלאים לתמיכת אריה דרעי שהודיע שיגיש אי אמון בממשלה על רקע הרפורמה

משבר קואליציוני ראשון? ימים יגידו, אך לפי שעה נדמה כי ההתמודדות הגדולה ביותר שמזומנת לממשלת בנט בנושא התקציב, לא תהיה בהכרח נגד האופוזיציה הלוחמנית, אלא דווקא נגד הסיעה שמגלה סימני "חמיצות" כבר מערב השבעת הממשלה.

חברי סיעת כחול לבן אירחו למפגש בכנסת את ראשי המועצות האזוריות וההנהגה החקלאית, והכריזו: "כחול לבן תעשה הכל כדי שפרק החקלאות לא ייכנס לחוק ההסדרים - אנחנו לא ניתן לזה לעבור בלי עבודה רצינית".

חברי הסיעה, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק ("יש עתיד"), סגן שר הביטחון, אלון שוסטר וחברי הכנסת רם שפע, נירה שפק, יעל רון וענבר בזק, נפגשו בכנסת עם למעלה מ-30 ראשי המועצות האזוריות מכל רחבי הארץ ועם ראשי ההנהגה החקלאית.

בתום המפגש התחייבו הח"כים: "לא ניתן לזה לעבור בחוק ההסדרים בלי עבודה רצינית ודיון משותף עם נציגי החקלאים".

בהמשך התארחו אנשי הלובי גם בישיבות סיעה אחרות, בהן התקבלו בחום ואף בהצהרות הזדהות, אך אם זאת לא ברור מה תהיה שווה הסולידריות ברגע האמת.

בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, 26 ביולי 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
בני גנץ בישיבת סיעתו בכנסת. לא ברור אם יאפשר לגילויי הסולידריות עם החקלאים לתפוח לכדי משבר ממשלתי./צילום מסך, ערוץ כנסת

גנץ לא נוקט עמדה, אך העלה אזכור מפתיע למצוקת החקלאים

כך למשל, הגם שבכירים בכחול לבן הודיעו על תמיכתם במאבק החקלאים, עדיין לא ברור האם ראש הסיעה, שר הביטחון בני גנץ, שותף לדעתם של הח"כים ממפלגתו והאם יאפשר להם לדבוק בעמדתם גם במחיר של סיכון שלמות הקואליציה.

כזכור, בשבוע שעבר התפרסמו ידיעות על מגעים לכאורה בין הליכוד לגנץ, שהציעו לו את תפקיד ראש הממשלה אם יביא להפלת הממשלה, דבר שגנץ הכחיש כי בכוונתו לעשות. יחד עם זאת, בדברים שנשא היום לזכר העיתונאי רוני דניאל, הדגיש גנץ כי דניאל שוחח עמו לאחרונה על דאגתו לחקלאים.

דיון ועדת חוץ וביטחון, 5 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
רם בן ברק, "יש עתיד": האם הוא וחבריו ימרדו בתקציב גם במחיר של שלמות הקואליציה?/פלאש 90, יונתן זינדל

מנסים להסיט את הביקורת לעבר פערי התיווך

בהיעדר התייחסות פומבית של גנץ לסוגייה, הקולות היחידים שנשמעים הם הל ראשי ארגוני החקלאים, שיש להם אינטרס ברור בטירפוד הרפורמה שהציע האוצר:

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "כל ראשי המועצות הגיעו לכנסת מדאגה אמיתית לעתיד עם ישראל בארצו.

זה לא מקרי שאנחנו יושבים לדיון על עתיד החקלאות בחדר של ועדת חוץ וביטחון. הרפורמה הזו תחסל את החקלאות ואת העצמאות שלנו בייצור מזון טרי.

מדינת ישראל משקיעה את התקציב הגדול ביותר בבטחון אבל מה זה יעזור ביום שבו נהיה תלויים במדינות אחרות במזון טרי ושיחליטו להחרים אותנו ברגע. פערי התיווך זה פשע! צריך לפתוח ועדת חקירה על פערי התיווך".

דובי אמיתי, יו"ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים: "כולם דיברו לפני הבחירות על חשיבות החקלאות, היום, חודש אחרי, חיסול החקלאות הוא פרק בחוק ההסדרים. לא באנו לשמוע מכבסת מילים אלא אמירה ברורה וחד משמעית שלא תצביעו בחוק ההסדרים על סעיף החקלאות".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "בהסכם הקואליציוני יש סעיף שמדבר על חיזוק החקלאות. העברת הרפורמה במסגרת חוק ההסדרים הינה חיסול החקלאות. ציבור החקלאים מצפה מנבחרי הציבור שלו וכל המפלגות לפרוע את השטר ולא לתת יד להעברת התקציב כל עוד הרפורמה בחוק ההסדרים!"

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "חייבים להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולדון בה באופן נפרד ומקצועי.

המתווה הנוכחי מהווה פגיעה אנושה בחקלאים ובחקלאות הישראלית. לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים, רשתות השיווק הן שמוכרות את התוצרת החקלאית במחירים של פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי.

כנראה שנוח יותר לתקוף את החקלאים, מאשר לתקוף את הטייקונים והקמעונאים שעושים קופה נאה על גבו של הצרכן הישראלי".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי במליאת הכנסת. 28 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כ אריה דרעי מסתודד עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. הודיע שיגיש הצעת אי אמון בממשלה, אך עם כל הכבוד להצעה, העמדה של השותפות לקואליציה רלוונטית יותר לסיכויי הרפורמה לעבור/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ש"ס תגיש אי אמון - ומה עמדת מפלגת העבודה?

אנשי הלובי החקלאי שפשטו על הכנסת טוענים שגם מפלגת העבודה תומכת במאבקם, אם כי לא ברור עד כמה הצהרות התמיכה להם זכו היום בכנסת אכן יתורגמו למאבק באוצר, במידה שזה אכן יכרסם ביסודות הקואליציה.

מי שאין לו בעייה לעשות כן, הוא יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שאמר בישיבת סיעת ש"ס בכנסת: "נגיש הצעת אי-אמון בממשלה בנושא הרפורמה. אנחנו רוצים שהאוכלוסיה תוכל לרכוש מזון במחיר הוגן, אבל כמובן רוצים גם ביטחון תזונתי - ושחקלאי ישראל יוכלו לעבוד, לחיות ולהתפרנס בכבוד.

במקום להתעסק עם רשתות השיווק הגדולות, נטפלים לחקלאים שמתקשים להתפרנס*, עובדים בכל מזג אוויר, כל השנה. אסור להסתמך על מדינות אחרות, ואנחנו חייבים ביטחון קבוע עבור האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully