וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

45 מבכירי המשק פנו לשרון, מצנע ולפיד וביקשו פגישה דחופה: "המשק כולו עלול לעמוד בפני קריסה"

ליאור כגן

4.2.2003 / 13:40

במכתב עליו חתומים בין היתר יוסי רוזן, רם כספי, אילן בירן, אלי הורוביץ, עפרה שטראוס, דני דנקנר וליאון רקנטי מבקשים בכירי המגזר מפגש דחוף על מנת לגבש תוכנית חרום כלכלית * דני נוה לבכירי המשק: סייעו לכינון ממשלת אחדות



בכירי המגזר העסקי פנו היום במכתב לראשי המפלגות הגדולות וביקשו להיפגש עימם באופן דחוף על מנת להציג את מצבה הקשה של כלכלת ישראל, זאת מתוך מגמה לגבש תוכנית חרום כלכלית. על המכתב חתומים 45 מכירי המגזר העסקי.



"אנו, החתומים מטה, מבקשים להיפגש עמכם בדחיפות למפגש דחוף, עוד בטרם יחל המו"מ הקואליציוני, כדי להציג בפניכם את מצבה הקשה של כלכלת ישראל, מתוך מגמה לגבש תוכנית חרום כלכלית שתהווה תוכנית פעולה לממשלה החדשה", כותבים בכירי המשק במכתב עליו חתום יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל.



במכתב כותבים בכירי המשק כי "הכלכלה אינה יכולה להמתין!". לדבריהם, הכלכלה הישראלית נמצאת בהמתנה מתמשכת לטיפול יסודי מיד לאחר הבחירות.



הבכירים מפרטים את הסיבות לשפל בכלכלה: המצב בכלכלה העולמית; המשבר בשוקי ההון בעולם ובישראל; המצב הבטחוני באזור; המשבר בהיי-טק ובתקשורת; חוסר יציבות בתחומי המט"ח והריבית הפוגעים בכל המיגזר העסקי ומנחיתים עליו מכה אנושה. הללו, ובייחוד הריבית הדרקונית והאבטלה מדכאים את הצריכה, את הביקושים ומכאן את הייצור והמסחר, ויוצרים גלגל חוזר של מיתון, אבטלה וחוזר חלילה.



"מה שנדרש מראשי הסיעות הגדולות בכנסת החדשה הוא להתכנס לוועידת חרום כלכלית, יחד עם המגזר העסקי (לשכת התאום), עם ההסתדרות ובנק ישראל, ולסיים את ההתייעצות בהסכמה על תוכנית חרום כלכלית אשר תוציא את המשק מן המחנק שבו הוא נמצא. התוכנית צריכה לקבוע מה ניתן לעשות ולא למצוא את הנימוקים לדחיית ההחלטות עד לאחר מכן", כותבים הבכירים.



לדבריהם: "התוכנית המוסכמת תהווה הסדר מחייב ותיכלל בקווי היסוד של הממשלה שתוקם, בלי קשר להרכבה, ואין אנו מתיימרים להביע דעה על הרכב הממשלה, נושא שהוא בתחום הפוליטי. דחיית ההחלטה עד להקמת הממשלה פירושה דחייה למספר רב של שבועות, והפיכת נושאי הכלכלה לחלק מן המו"מ הקואליציוני, על כל מגרעותיו".



הבכירים כותבים כי התכנסות החרום צריכה להסתיים בהחלטות מפורשות ומחייבות בנושאים הבאים: קביעת מסגרת התקציב המעודכנת לשנת 2003 ואולי גם ל-2004, כולל היקף הקיצוץ בו וסעיפיו; קביעת מדיניות מסים מוסכמת שמטרתה לעודד עבודה וצמיחה, ולמנוע הברחת הון לחו"ל; קביעת יעדי ההשקעה בתשתיות לאומיות כולל מקורות חוץ תקציבים כגון BOT ו-PFI; קביעת תקציב מעודד צמיחה ועיגון בחקיקה של עידוד פרויקטים בתחום התשתיות למניעת צווארי בקבוק ביורוקרטיים, המונעים ביצועם; קביעת מסגרת לריבית תוך התאמתה לריבית בשוק העולמי כך שהריבית לא תחנוק את הפעילות ותמנע קריסתם של גופים עיסקיים בשל ריבית ריאלית גבוהה שאין הם יכולים לעמוד בה מבלי להגיע לכינוס נכסים, והסכמות בדבר מדיניות שכר והסכמי עבודה במסגרת חבילה מוסכמת בין כל המיגזרים במשק. ההסכמים יכללו עידוד להעסקת ישראלים במשק.



"אם אכן תהיה הסכמה לאומית רחבה ומיידית, תהווה התוכנית בסיס לפעילותה של כל ממשלה שתקום ותהווה עידוד ודחיפה למשק, בניסיון למנוע קריסתו, והתנעת מסלול של ייצור, ובשלב מאוחר יותר לצמיחה", כותבים הבכירים לראשי המפלגות.



לדבריהם, הסכנה מדחיית ההחלטה והמשך חוסר הוודאות ואי העשייה בתחום הכלכלי היא כי המשק עלול לעמוד בפני שנה נוספת של אי ודאות וקריסת עסקים, התגברות האבטלה וסכנה לקריסת המשק כולו.



לנוסח המלא של המכתב



על המכתב חתומים: יוסי רוזן, ד"ר יעקב שיינין, דן פרופר, עו"ד רם כספי, מוזי ורטהיים, אילן בירן, בינו צדיק, אורי דורי, אודי אנג'ל, עידן עופר, עודד טירה, עוזי ורדיזר, אלפרד אקירוב, רו"ח יוסי בכר, רימון בן שאול, דני גולדשטיין, יעקב גינצבורג, גדליה גל, יעקב גלברד, אהרון דברת, אלי הורוביץ, עמיקם כהן, צבי לבנת, גבי לסט, עקיבא מוזס, אמנון נויבך, עמירם סיון, יעקב פרי, יוסי צ'חנובר, אביגדור קלנר, אביגדור קפלן, עו"ד משה שחל, עמי סגיס, פרופ' יצחק סוארי, רו"ח גד סומך, אבי ברגר, עפרה שטראוס, ארז ויגודמן, אריה זייף, ליאון רקנטי, דורי דנקנר, שמואל דנקנר, מאיר שני, איזי בורוביץ, דני דנקנר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully