וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים: רגע האמת של ליברמן הפך קריטי לעתיד הממשלה

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 10:46

ההד שהשיג הלובי החקלאי נמשך עם גל מחאה של סקטורים נוספים נגד סעיפים בחוק ההסדרים. אתמול פוצצו נציגי העובדים את הישיבה על עסקת החבילה במשק וראשי הערים איימו בהפסקת הוצאת היתרי בנייה. שר האוצר מתקרב אל רגע האמת שלו, ויחד אתו הממשלה כולה

לא ברור האם מחאת הלובי החקלאי נגד כוונת האוצר להוריד מכסים על ייבוא חקלאי לישראל תצלח. מה שבטוח הוא שההד התקשורתי שהשיגה מחאת החקלאים, הצליח לעורר גלי הדף שמקרבים את שר האוצר, אביגדור ליברמן, לרגעים של הכרעה - שתהיה לה השפעה גדולה על עתיד הממשלה.

אם בחזית הקשה של תקציב הביטחון הצליח ליברמן להשיג שקט בהסכמות אליהן הגיע עם שר הביטחון בני גנץ, הרי שחזיתות אחרות מתגלות כבעייתיות.

הבעיה, ככל הנראה, אינה ביכולתו של ליברמן לעמוד בפרץ ברמה האישית-מינסטריאלית, אלא ביכולתה של הקואליציה המורכבת להתייצב מאחוריו ולהתעלות מעל לאינטרסים סקטוריאלים. מכאן שהמבחן של ליברמן הוא מבחנה של הממשלה כולה.

יאיר לפיד למשל הכריז מאז יומו הראשון בפוליטיקה כי הוא יילחם בפוליטיקה הסקטוריאלית, אבל בפועל הוא ייאלץ להתמודד עם אופוזיציה פנימית, בתוך מפלגתו, למשל ח"כ רם בן ברק, שהוא גם יו"ר הלובי החקלאי ומי שאחראי לזימון נציגי החקלאים לכנסת השבוע.

אם לפיד עדיין חולם על היום שבו תגיע הרוטציה שתהפוך אותו מראש ממשלה חליפי למכהן, הרי שהוא יצטרך למצוא דרך לגרום לחבר סיעתו להצביע נגד הלובי שהוא מייצג בכנסת או לחילופין - לגרום לשר האוצר לוותר על אחד הסעיפים החשובים לו ביותר בחוק ההסדרים המתגבש.

יאיר לפיד בישבת סיעות הקואליציה לקראת ההשבעה , 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
יאיר לפיד: איך יצליח לפשר בין שר האוצר בקואליציה שהקים, לבין חבר מפלגתו ויו"ר הלובי החקלאי?/ראובן קסטרו

"לא אתן יד לפגיעה באדם העובד"

אמש התפוצצה פגישת המו"מ על עסקת החבילה. הפגישה שעלתה על שרטון התקיימה במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גורדוס ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי.

לדברי מקורות בהסתדרות, הפגישה התפוצצה בעקבות דרישות חדשות ודרקוניות שהעלה הדרג המקצועי במשרד האוצר לאחר כמה שבועות של שיחות. הדרישות הללו צפויות לפגוע במיליוני עובדים וגמלאים.

על אף שהפגישה הופסקה, הדגישו מקורות בהסתדרות כי בימים האחרונים נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות בין ההסתדרות לבין נשיאות המגזר העסקי, ולובנו חלק מהסוגיות שהיו במחלוקת.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "עסקת החבילה היא הזדמנות חד-פעמית לשקם את הכלכלה והמשק, ולכל הצדדים יש אחריות להיאבק על העסקה הטובה ביותר לציבור הישראלי. כל ניסיון להקשיח את העמדות בשלב זה פוגע בעתיד המשק הישראלי.

גיליתי אחריות וממלכתיות בשנתיים האחרונות, אך לא אתן יד לפגיעה רחבה באדם העובד ובגמלאים. תפקידנו להצעיד את המשק קדימה ולא להחזירו לאחור".

ייתכן שאת החלק החשוב יותר בסוגייה צריך לראות דווקא בחלק שמשבח את ההתקדמות במו"מ, ההערכה היא כי יש כימיה אישית טובה בין ליברמן ובר דוד, כזו שתוביל לבסוף לשורה של הסכמות שייאפשרו לכל צד להגיע להישגים.

יחד עם זאת, במידה שלא כך יהיה, צריך לזכור שבן-דוד הוא אולי האיום הגדול ביותר על משרד האוצר, שכן ביכולתו להשבית את המשק.

ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות, בכנס אלי הורביץ. דוברות ההסתדרות ודוברות האוצר,
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. ההערכה היא כי בסוף יגיע להבנות עם ליברמן/דוברות ההסתדרות ודוברות האוצר

"נפסיק להוציא היתרי בנייה"

גם מרכז השלטון המקומי שלף אמש כרטיס צהוב לשר האוצר, על רקע הכוונה להפחית את ארנונה על שטחי מסחר ולייקר את הארנונה למגורים, כדי לעודד תהליכים של התחדשות עירונית.

במכתב חריף עליו חתומים חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, ורון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו, מאיימים השניים - בשם כל ראשי השלטון המקומי בישראל, לא רק כי יתנגדו לתכנית אלא אף כי ינסו להכשילה.

כך למשל הם מכנים את היוזמה בתואר: "יוזמה פוגענית ושגויה", דורשים להוציאה מחוק ההסדרים ואף שולחים איום מפורש לכיוונו של ליברמן: "יישום ההצעה יביא לכאוס תכנוני אורבני באופן שלא יותיר בידי הרשויות ברירה אלא להפסיק ולהוציא היתרי בנייה", לא ברור עד כמה האיום רציני, שכן הפסקת הנפרת היתרי בנייה תפגע בראש ובראשונה ברשויות עצמן, אבל עצם שיגורו - ועוד בבוטות שכזאת - מעיד על האווירה השורה על קבוצות הלחץ השונות הפועלות נגד סעיפים בחוק ההסדרים המסתמן.

רון חולדאי קורא למפלגות השמאל להתאחד לרשימה אחת. מעריב
ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי. העובדה שכשל מלהכנס לכנסת לא אומרת שאינו יכול לאיים על שר האוצר/מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully