וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים מפגינים? רשות התחרות טוענת: אין פערי תיווך

עודכן לאחרונה: 29.7.2021 / 9:00

בלעדי: רשות התחרות תומכת ברפורמת החקלאות וסבורה כי היא תביא להוזלת מחירי הפירות והירקות לצרכן. עוד סבורה הרשות כי טענות החקלאים לפיהן ביוקר המחייה אשמים הקמעונאים אינן מבוססות. על פי הרשות, הוזלת מחיר הקנייה תוביל להפחתת המחיר לצרכן

הלובי החקלאי הצליח להבעיר את השטח. מאז ההכרזה החגיגית על הצעדים להורדת יוקר המחייה בתחום המוצרים החקלאיים, החקלאים, יצאו ארגוני החקלאים למחאה נרחבת, מהפעלת השדולה בכנסת ועד לחסימת צמתים ברחבי הארץ, כפי שאירע הבוקר.

אבל בעוד שהחקלאים מאיימים לשתק את המדינה, שר האוצר ושר החקלאות מקבלים גיבוי מקצועי. בנייר עמדה שהגיע לידי "וואלה! כסף" נכתב כי "רשות התחרות תומכת במהלך המוצע, במסגרתו יוסרו חסמי יבוא תוצרת חקלאית לישראל, בין אם באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים אחרים.

רשות התחרות סבורה כי הסרת חסמי היבוא צפויה לתרום במידה רבה לתחרות בתחומי הפירות והירקות, וכי תרומה זו צפויה להתגלגל לצרכן ולהביא לירידה במחירים הקמעונאים לשיפור באיכות ובמגוון של הירקות והפירות שהוא רוכש".


על אף שמדובר ברשות התחרות, עמדה נחרצת זו לא מובנת מאליה. יושבת ראש הרשות, ד"ר מיכל הלפרין מסיימת את תפקידה היום (ה') והשיח סביב רפורמת החקלאות רק הולך ומתלהט, כאשר והלובי החקלאי עובד במרץ בניסיון להשפיע על דעת הציבור באמצעות ראיונות וכתבות בכלי התקשורת.

מחאת חקלאים נגד רפורמת משרד האוצר, צומת כברי, 29 ביולי 2021. אלי אשכנזי
הפגנת חקלאים בצומת כברי. על פי רשות התחרות, טענותיהם על פערי התיווך אינן נכונות/אלי אשכנזי

עליית המחירים, לא באשמת הקמעונאים

אחת הטענות שעלו מקרב החקלאים היא על כך שהממשלה נטפלת אליהם, החולייה החלשה בשרשרת, במקום להילחם בטייקונים-לכאורה, בעלי הרשתות הקמעונאיות - שהם אלה שאשמים בפערי התיווך, אבל במסמך מסבירה הרשות מדוע אין בסיס עובדתי לטענות החקלאים לפיהן הרשתות הקמעונאיות הן אלה ש"אשמות" בהתייקרות של הפירות והירקות.

החל משנת 2018 מחירי הפירות והירקות עלו בקצב חריג, גבוה יותר מעליית המחירים הכללית במשק. למרות זאת, בשנים אלה לא נצפתה עלייה בשיעור הרווח של רשתות השיווק על מוצרים אלה.

"עליית מחירי הפירות והירקות בשנים אלו אינה נובעת מהגדלת שיעור הרווח על ידי הקמעונאים או סיטונאים", סבורה רשות התחרות ואף מציינת כי "הפער הממוצע בין מחיר הקנייה למחיר המכירה של ירקות ופירות אצל הרשתות הנבחרות ירד במעט בשנת 2018 בהשוואה ל-2017".

מיכל הלפרין. תומר יעקובסון, Creative Commons
ד"ר מיכל הלפרין, מנכ"לית רשות התחרות. מסיימת את תפקידה עם אמירה ברורה לגבי הרפורמה בחקלאות/Creative Commons, תומר יעקובסון

הוזלה במחיר הקנייה דווקא מגיעה לכיס של הצרכנים

עוד עלה מבדיקת הרשות כי ברוב המכריע של המקרים הירידה במחיר הקנייה של רשתות השיווק התגלגלה לצרכן הסופי: "בחינה של מחיר הקניה והמכירה של 20 הגדולים הנמכרים ביותר ברשתות הקמעונאיות מראה כי ברוב המכריע של המקרים עלייה במחיר הקנייה של גידול מסוים הביאה לעלייה מקבילה במחיר המכירה הקמעונאי של גידול, ולהיפך, ירידה במחיר הקניה התגלגלה לירידת מחירים לצרכן".

מסקנה זו מפריכה לחלוטין את הטיעון המרכזי של החקלאים, לפיו הוזלת המחירים של הפירות והירקות באמצעות הייבוא לא "תגולגל" לצרכן, אלא רק תגדיל את רווחי רשתות השיווק.

לדוגמא, לדברי חקלאי הערבה שהפגינו ביום שבת האחרון, הרפורמה "החקלאי הוא אחרון בשרשרת הרווח, ומי שגוזר קופן על חשבון הצרכן הן רשתות השיווק, בפערי תיווך מופקעים! הממשלה אינה מסוגלת לשלוט בטייקונים בעלי ההון ובעלי רשתות השיווק , מסיבותיה שלה, יתכן החיבור בין הון ושלטון ובצעד פופוליסטי , שיקרי , בכדי לזכות באהדת הציבור, מכריזות כי ייבוא יוזיל מחירים, תומכות בחקלאי טורקיה, עזה ופולין במקום בחקלאי מדינתם".

המסקנה של רשות התחרות היא כי "נוכח הייקור במחירי התוצרת החקלאית נועדת חשיבות מיוחדת בעת הזו לפתיחת המשק ליבוא, בין אם באמצעות הורדת מכסים או הסרת חסמים אחרים העומדים בפני יבוא ובפרט חסמי הגנת הצומח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully