וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 מבכירי המשק השתתפו בכנס לקריאה לממשלת אחדות; שלמה נחמה: "זו אחת התקופות הקשות בתולדות המדינה"

שגיא חמץ

4.2.2003 / 20:41

רם כספי: "לא ניתן לשקם משק שאיש לא מעוניין להשקיע בו ושהבנקים בו לא יכולים להעניק אשראי"; רבינוביץ': "הקדמת הרפורמה - מהלך נחוץ" * גירעון ענק של 2.7 מיליארד שקל בינואר * מחריפה הירידה בהכנסות ממסים * גלעד: לא דחינו תשלומים מ-2002



אנשי עסקים בכירים כנראה לא נרטבים מגשם, עניין של מעמד, למרות גשם הזלעפות שירד בחוץ בדקות שלפני פתיחת "כנס החירום הכלכלי" שנערך הערב בתל אביב. היחידים שנראו רטובים עד לשד עצמותיהם באולם הצפוף היו העיתונאים הרבים שהגיעו לסקר את הכנס. יתר 50 בכירי המשק ישבו בחליפות יבשות לחלוטין.



ההיענות לכנס שאורגן על ידי עודד טירה, יו"ר התאחדות התעשיינים, היתה גבוהה מאוד ושיקפה את הדאגה של בעלי ההון והמנהלים מעתידה הכלכלי של ישראל, ואולי יותר מכך - את הדאגה לעתיד עסקיהם. טירה פתח את הכנס בקריאה לכינון ממשלת חירום כלכלית. אנשי העסקים נאמו בזה אחר זה והצביעו על הבעיות הקשות במשק הישראלי, החל בגירעון הכבד, דרך המנגנון הציבורי המנופח ועד לגל הפיטורים וסגירת העסקים. בכנס הוצגו נתונים על סגירתם של 80 אלף עסקים קטנים ובינוניים בשנה האחרונה. כל הדוברים, בהם דן פרופר, מיקי שטראוס, סטף ורטהיימר ומוזי ורטהיים, קראו לאיחוד כוחות בין הליכוד לעבודה ולהסכמה בין שתי המפלגות הגדולות על קווי יסוד כלכליים. מבין המוזמנים לכנס בלטו בהעדרם דוב לאוטמן, אליעזר פישמן ועידן עופר.



קווי יסוד אלו כוללים, על פי הדוברים השונים ועל פי הדברים שאמר טירה, קיצוץ מהותי בתקציב, הפניית משאבים לפרויקטים בתחום התשתיות והקדמת היישום של הרפורמה במס. יאיר רבינוביץ', יו"ר הוועדה לרפורמה, אמר בשיחה עם TheMarker כי "הקדמת הרפורמה היא מהלך נחוץ, וככל שלוח הזמנים יתקצר, כך יהיה זה אפקטיווי יותר". עוד אמר רבינוביץ' כי "הממשלה תומכת בהקדמת הרפורמה".



יו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה: "זו אחת התקופות הקשות בתולדות המדינה. מכאן אני וחבריי קוראים לכל הגופים והזרמים להצטרף לממשלת אחדות".



מעבר לקריאה החד משמעית לממשלת אחדות, לדאגה ולחששות שהפגינו המשתתפים בכנס, סיפק המפגש כמה רגעים מעניינים. כך ניתן היה לראות זה לצד זה את יעקב פרי, המועמד לתפקיד יו"ר בנק המזרחי, יושב לצידו של ממלא מקום יו"ר הבנק, רו"ח יגאל בריטמן. בצד אחר של האולם ניתן היה לראות חיוכי נימוסים בין איש העסקים גד זאבי לבין אריה מינטקביץ', יו"ר אחד הבנקים שספג פגיעה קשה ביותר כתוצאה מחובותיו של זאבי.



זאבי, שהיה בין הנואמים בכנס, העלה מספר הצעות לייעול המשק הישראלי. בין ההצעות שהעלה זאבי, המחזיק עדיין ב-20% ממניות חברת התקשורת הממשלתית בזק (מניות שסביב רכישתן נערכת היום חקירת משטרה), היתה זירוז צעדי ההפרטה.



דבריו של זאבי, כמו גם דבריהם של נואמים אחרים, מעלים בין היתר את הבעייתיות במהלך פוליטי שמקדמים אנשי עסקים ובעלי הון. הדוברים השונים, ובראשם טירה, עשו כל מאמץ לטשטש את הקשר.



הניסיון הזה הצליח עד לנאומו של עו"ד רם כספי, שהיה הנאום הבולט ביותר בכנס. כספי פתח את דבריו במשפט "אני חבר מפלגת העבודה, אבל מפלגת העבודה לא מעניינת אותי היום. כך גם שרון וכך גם מצנע - איש מהם אינו מעניין אותי. מה שמעניין אותי הוא עתידה של מדינת ישראל. הממשלה חייבת היום לקבל החלטות קשות ולא שגרתיות", המשיך כספי, "בין היתר, ממשלה כזו חייבת לקדם את הנושא המדיני, שבלעדיו לא ניתן יהיה לשקם את הכלכלה. לא ניתן לשקם משק שאיש לא מעוניין להשקיע בו - לא משקיעים זרים ואפילו לא אלו היושבים כאן בחדר - ולא ניתן לשקם משק שהבנקים בו לא יכולים להעניק אשראי יותר", אמר כספי.



כספי מתח ביקורת על המו"מ שמנהל שרון לכינון ממשלת אחדות. לדבריו, "לא ניתן לעשות אחדות כששרון מכריז שאינו מוכן לוותר על התנחלויות. הכלכלה קשורה בתבורה בהסדר מדיני, וללא שינוי גם בתחום הזה - לא יהיה שינוי בתחום הכלכלי", אמר כספי.



בעקבות דבריו של כספי, העיר עודד טירה, ספק בחיוך ספק בחשש מההד שיעוררו הדברים, כי "כספי האיר את עינינו בנושאים מדיניים" - מה שגרר תגובה מהירה מצדו של כספי, שענה לטירה "תקרא לזה חירום או איך שאתה רוצה - זו הבעיה האמיתית".



בכנס עסקו בכירי המשק בעיקר בנושאים כלכליים הקשורים בממשלה ושלוחותיה. בעיות אחרות הקיימות במשק, כמו בעיית הלווים הגדולים, בעיית הנזילות, בעיית הריכוזיות או בעיית משכורות הבכירים - לא הועלו שם. ייתכן שלאלו יש השפעה פחותה בעיני ראשי המשק על הכלכלה הישראלית, וייתכן שהן מטרידות את הנוכחים בכנס פחות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully