וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלימה במשיכות פקדונות של תושבי חוץ בישראל - הפקידו בדצמבר סכום של 18 מיליון דולר

ליאור כגן

4.2.2003 / 14:00

זאת לאחר משיכה בהיקף של 700 מיליון דולר בשנת 2002; זרים רכשו 700 מיליון דולר בעסקות עתידיות על רקע ציפייה לפיחות



נתוני בנק ישראל על הפעילות בחשבון הפיננסי מצביעים על היפוך מגמה בפקדונות תושבי חוץ בישראל (פת"ח). בחודש דצמבר הפקידו תושבי חוץ 18 מיליון דולר (נטו), לאחר שבחודש נובמבר משכו פקדונות בהיקף של 162 מיליון דולר ובחודש אוקטובר סכום של 234 מיליון דולר. במהלך שנת 2002 הסתכמו המשיכות מהפת"חים ב-700 מיליון דולר.



מהפעילות בחשבון הפיננסי עולה כי תושבי חוץ רכשו מט"ח (נטו) מאמצע דצמבר ועד אמצע ינואר בסכום של 700 מיליון דולר דולר באמצעות עסקות עתידיות, ככל הנראה, על רקע ציפיות לפיחות. זאת, לאחר מכירות של מטבע חוץ באמצעות עסקות עתידיות בחודש נובמבר בסכום של כ-360 מיליון דולר. במחלקה לפעילות המשק במטבע חוץ מציינים, כי דפוס פעילות זה של תושבי החוץ באמצעות עסקות עתידיות מוכר מאז אוקטובר 2000 וכי עד כה היו לו השלכות זמניות בלבד על שער החליפין. ראוי לציין, כי בקרב תושבי החוץ קיימת הטרוגניות רבה וחלקם פעלו כמוכרי מט"ח.



המגזר העסקי מכר מט"ח נטו בתקופה האחרונה באמצעות עסקות עתידיות בסך של 680 מיליון דולרים. משקי הבית שינו מגמה בתקופה האחרונה, וצברו נטו בקרנות נאמנות המתמחות במט"ח כ-120 מיליון דולר. זאת, לאחר משיכות מקרנות אלו בסכום של כ-60 מיליוני דולרים בחודש נובמבר. במחלקה לפעילות המשק במט"ח מציינים, כי היקפי הצבירה בקרנות המתמחות במטבע חוץ קטנים מאוד יחסית להיקפים שהיו במחצית הראשונה של שנת 2002.



מבנק ישראל נמסר כי בחודש דצמבר וראשית ינואר המשיכו משקי הבית, באמצעות מערכת הבנקאות, להעביר נטו לפקדונות בבנקים בחו"ל סכום של כ-55 מיליוני דולרים, בהיקף דומה לחודש נובמבר ונמוך בכ-50 אחוז מהממוצע במחצית הראשונה של שנת 2002.



מבנק ישראל נמסר כי במחצית השנייה של חודש דצמבר ובמחצית הראשונה של חודש ינואר גדלה מאוד רמת אי הוודאות בשוק המט"ח. בתקופה זו עלתה סטיית התקן הגלומה באופציות שקל/דולר ל-10.6% והשקל פוחת מול הדולר מאמצע דצמבר עד אמצע ינואר בשיעור של 5.7%.



את הגידול ברמת אי הוודאות מסבירים בבנק ישראל בהתפתחויות הקשורות בעיראק, ובנושא הערבויות, הצורך בקיצוץ נוסף בתקציב, וירידה בדירוג האשראי של חברת החשמל. זאת, על רקע חוסר הוודאות בכלכלה הבינלאומית המתבטאת, בין השאר, באי יציבות בשווקי המטבע בעולם.



החשבון הפיננסי נטו הסתכם בחודש דצמבר בהשקעות בחו"ל בסך 133 מיליוני דולרים, עיקרן על ידי מערכת הבנקאות. השקעות תושבי חוץ במשק הסתכמו בחודש דצמבר ב-46 מיליון דולר בניגוד למימושים שהיו בחודש נובמבר. השקעות תושבי ישראל בחו"ל הסתכמו ב-180 מיליוני דולרים עיקרן על ידי הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully