וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התקציב: המספרים נחשפים

עודכן לאחרונה: 30.7.2021 / 14:16

הוצאות המדינה 2022 יעמדו על 560 מיליארד שקל. משרד החינוך יקבל 66.5 מיליארד, משרד הביטחון 58 מיליארד, הבריאות 43, התחבורה 37.1 והמשרד לביטחון פנים - 20 מיליארד שקל. המספרים אינם סופיים והקרב שיחל ביום ראשון, צפוי להיות מר, אם לא למעלה מכך. באוצר אופטימיים

ביום ראשון בבוקר תדון הממשלה בגובה תקציב הממשלה לשנים 2021-22. בישיבה שהוגדרה מראש כ"ישיבה ארוכה" בהודעת הממשלה, כל שר ינסה לשנות את גובה התקציב של משרדו, כלומר לשנות את חלוקת העוגה אותה הציע משרד האוצר.

לפי המסמך שהופץ לשרים לקראת הדיון סך הוצאות הממשלה בשנת 2022, הכוללות גם החזר חובות בהיקף יותר מ-100 מיליארד שקל, יעמוד על 560 מיליארד שקל, לעומת 537.7 מיליארד שקל (ללא הוצאות הקורונה שנרשמו כ"קופסאות חוץ תקציביות" בשנת 2021 - גידול של כ- 22.3 מיליארד שקלים. מדובר בגידול שנובע בעיקר מהגידול הטבעי של האוכלוסייה וככל הנראה לא יספיק כדי לממן את כל ההבטחות הקואליציוניות של המשרדים.

המספר הנוסף הוא גובה הגירעון המותר, הוא זה שקובע את "המינוס המותר" בהוצאות הממשלה. שר האוצר, אביגדור ליברמן רוצה יעד שאפתני בהתחשב במספרים של היום - 6.8% בסוף השנה הנוכחית, ו-3.9% בסוף שנה הבאה. לשם ההשוואה, בסוף חודש יוני עמד הגירעון הממשלתי על 10.1% מהתוצר.

מסגרת התקציב לשנת 2021 תעמוד על 432 מיליארד שקל, ו-452-453 מיליארד שקל בשנת 2022. בשנת 2020, מסגרת התקציב התבססה על התקציב ההמשכי ועמדה על כ414 מיליארד שקל.

יפעת שאשא ביטון. ראובן קסטרו
התקציב הגבוה ביותר בידיים שלה: שרת החינוך יפעת שאשא ביטון/ראובן קסטרו

במידה שהתקציב יאושר בחודש נובמבר כפי שמתכננים במשרד האוצר, התקציב לשנת 2021 הופך לפחות רלוונטי ועיקר העניין יתרכז סביב התקציבים של משרדי הממשלה לשנת 2022. נדגיש כי לא מדובר במספרים הסופיים, וכבר נשמעים לא מעט קולות בממשלה שמאיימים לא להצביע בעד התקציב בשל התוספות הנמוכות שקיבלו - אתמול אלה היו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שאטה. הנה המספרים הלא סופיים של הוצאות הממשלה כפי שמופיעים בחוברת שהופצה לשרים:

משרד החינוך יקבל על פי הצעת האוצר 66.54 מיליארד שקל - מדובר בתקציב הגבוה ביותר. תקציב משרד הביטחון יעמוד, על פי המסמך על 58 מיליארד שקל, מדובר בתוספת של כ-7 מיליארד שקל לעומת התקציב הנוכחי, זהו התקציב היחיד שעליו יש הסכמות בין אחד המשרדים הממשלתיים למשרד האוצר.

תקציב משרד הבריאות יעמוד על 43 מיליארד שקל, תקציב משרד התחבורה יעמוד על 37.1 מיליארד שקל, המשרד לביטחון פנים יקבל כמעט 20 מיליארד שקל. המשרד לקליטת עלייה יקבל בשנת 2022 1.4 מיליארד שקל, מה שכבר עורר את חמתה של הזרה פנינה תמנו שטה, שצייצה כי בכוונתה להתנגד לו.

שר הבריאות ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בכנסת בנושא חוק הפונדקאות 11 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הבריאות ניצן הורוביץ: תוספת של מיליארד שקל לפני התוספות המיוחדות בגין הקורונה/פלאש 90, יונתן זינדל

למרות המחלוקות, באוצר סבורים שיושגו הבנות

לדברי גורם במשרד האוצר, עדיין יש פערים במו"מ בין משרדי ממשלה שונים, עם זאת הגדיר את המצב כ"לא רע בכלל בהשוואה לממשלות קודמות 48 שעות לפני הדיון בממשלה". עוד ציין כי כדי להעביר תקציב בממשלה נדרש רוב רגיל, ואחרי זה בכנסת רוב של 61. "גם כחלון העביר תקציב עם 61 קולות".

לדבריו, מלבד משרד הבריאות, קיימים חילוקי דעות גם מול משרדים נוספים. עם זאת, אין דינמיקה של שיברת כלים כרגע". המו"מ לגבי תקציב משרד הבריאות עדין נמצא בדיונים מול האוצר, כאשר בין הנושאים שנידונים ניתן למנות את סוגיית התקנים שקיבלו בתי החולים במהלך תקופה הקורונה.

גם משרד התחבורה שייך למשרדים לגביהם עדיין אין הסכמות סופיות. הרפורמה בתחבורה שמדברת על הטלת אגרת גודש עדיין נמצא בהידברות בין המשרדים, משרד התחבורה עדיין מתנגד ליישומה.

מלבד המספרים לגבי גובה התקציב של כל משרד ממשלתי, הלילה הופצה לשרים גם טיוטת חוק ההסדרים שכוללת את השינויים המבניים המרכזיים אותם האוצר מעוניין לבצע.חוץ מהרפורמה בייבוא, אותה משרד המשפטים מבקש "ללטש" עוד, רוב הרפורמות נכנסו לטיוטה שתידון ביום ראשון.

"אנחנו רוצים שהחוברת הזאת תעבור כמה שיותר מהר. הרפורמה בחקלאות תקבל תמיכה בממשלה, אנחנו מאמינים שתהיה רפורמה בחקלאות", אמר הגורם באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully