וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לשלם 29 מיליארד דולר על מה שיש לכל ישראלי?

פרופ׳ תמיר חזן, מייסד-שותף 'סאנביט'

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 15:11

ג'ק דורסי שילם 29 מיליארד דולר כשחברת הפינטק שלו רכשה סטרטאפ אוסטרלי. מייסד חד הקרן סאנביט, המציעה פריסה לתשלומים בעמדות מכירה פיזיות בארה"ב, מסביר את תג המחיר מאחורי עסקת הענק ומדוע היא עשויה להפוך לקרב ענקים מול אפל

ענקית הפינטק סקוור, בבעלות ג'ק דורסי, הודיעה היום (ב') כי תשלם סכום אסטרונומי של 29 מיליארד דולר על סטארט אפ אוסטרלי בשם "אפטרפיי". אפטרפיי מאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים באשראי ולחלק אותו לתשלומים ללא ריבית, כפי שכל אחד מאיתנו יכול לעשות היום בכל חנות. אז למה זה שווה לו כל כך הרבה כסף?

אצל האמריקאים רוב הכרטיסים הם כרטיסי דביט, משמע כרטיסי חיוב מיידי, שאינו מאפשר להיכנס לאוברדראפט או לחלק לתשלומים. בנוסף, לאמריקאים רבים אין בכלל מסגרת אשראי או שיש להם מסגרת אשראי מאוד מצומצמת.

לכל אמריקאי דירוג אשראי אישי, לו הוא חרד מאוד. הדירוג נקבע לפי מספר קריטריונים כמו ביזור סוגי האשראי, אי החזרת הלוואות במועד והיסטורית אשראי, שבמקרים רבים, יוצרים תמונה לא מדויקת (בלשון המעטה) של מבקש האשראי ולכן רבים לא מקבלים אישור לאשראי או מקבלים אשראי בריביות מאוד גבוהות שקשה לעמוד בהן (יכול להגיע ל-30% ריבית שנתית).

עיוות זה יצר את שוק ה-Buy Now, Pay Later או בעברית "תשלומים בנקודת המכירה". בעולם זה פועלת אפטרפיי, סאנביט ובקרוב גם אפל. המשמעות היא שבמעמד התשלום, הלקוח מקבל את המוצר או השירות אותו הוא מעוניין לרכוש והתשלום עליו נעשה בתשלומים מתואמים אישית.

הכסף עובר לנותן השירות/חנות באופן מיידי, בעוד הלקוח משלם לחברת ה-BNPL על פני כמה תקופה ללא ריבית או בריבית נמוכה מאוד. עבור העסק מדובר ביתרון אדיר - הם מגדילים את כוח הקנייה שלהם לאנשים שיכולים לשלם את כל הסכום באותו רגע בתוספת לקוחות שיכולים לשלם אותו על פני מספר חודשים.

ג'ק דורסי. AP
ג'ק דורסי כמנכ"ל טוויטר עם הנשיא לשעבר ברק אובמה. מה גרם לחברת הפינטק שלו לשלם סכום בלתי נתפס עבור סטרטאפ אוסטרלי?/AP

בישראל לא מסתכנים בעסקאות תשלומים

בישראל השירות הזה זמין כמעט לכולם כי חברות כרטיסי האשראי מחוברות לבנקים והם ערבים שנשלם. ברור לגמרי לבעל העסק שהוא יקבל את הכסף שלו במלואו ובזמן, הבנק מבטיח לו את זה והסיכון שלו בשליטה.

בארה"ב כל חנות וחנות צריכה להחליט האם היא 'לוקחת את הסיכון' על כל לקוח בעצמה, החלטה שהיא לא יודעת לקבל לבד ולכן מאבדת מכוח הקנייה הפוטנציאלי שלה. מה שאפטרפיי - בקרוב סקוור - תציע לחנויות הוא לקחת על עצמם את הסיכון, הם בעצם אומרים לבעל החנות האמריקאי "אנחנו נגיד לך אם הלקוח הזה ישלם לך את הסכום במלואו".

השירותים של אפטרפיי מאפשרים להעביר את הכסף מיידית לבעל העסק וגובים תשלום מהלקוח אחת למספר שבועות. רק בחציון הראשון של 2021 הם דיווח על עסקאות בהיקף של 10 מיליארד דולר. את אפטרפיי אפשר לפגוש בחנויות "המגניבות", הם מתמקדים בעיקר בחנויות און ליין, כמו SHEIN או Old Navy וחנויות תמרוקים וטיפוח כמו ספורה. אפטרפיי פעילים באוסטרליה וניו זילנד, ולאחרונה נכנסו גם לארה"ב וקנדה - שם כנראה יתרחבו לאור רכישתם היום.

אפל פיי כבר כאן
05.05.21. יותם רונן
אפל פיי בישראל. האם "סקוור" של דורסי תכריז מלחמה על אפל, שהופכת גם לענקית פינטק?/יותם רונן

האמריקאים השקופים

הרכישה הזאת מגיעה אחרי שבסקוור הגיעו לצומת דרכים, הם ניסו להיכנס לשוק האשראי ללא הצלחה יתרה, כשברקע אפל הכריזה על אפשרות לתשלומים עם הבנק החזק ביותר בארה"ב - גולדמן סאקס.

כעת, החליטו פשוט לרכוש טכנולוגיה זו מחברה אחרת בתג מחיר שלא ראינו כמותו כבר הרבה זמן. המשמעות היא שעכשיו נראה מלחמת ענקים בין סקוור לאפל על לא פחות מ-50% מהאמריקאים ואת מי הם יפגשו כשיכנסו לחנות או לאתר קניות.

מחצית מהאמריקאים זה הרבה מאוד אנשים ופוטנציאל להרבה מאוד הכנסות, אין ספק, אבל מה עם ה-50% הנותרים? במצב כיום, כששני אמריקאים נכנסים למוסך, לרופא השיניים או לחנות משקפי ראייה, רק אחד מהם מקבל אופציה לתשלומים כי שם סקוור כרגע לא רוצה להיות.

בעוד בספורה מבקרים אנשים ממעמד הביניים ומעלה, מי שנתקע במוסך או אצל רופא השיניים הוא גם מהמעמד הבינוני-נמוך. מה הם יעשו? האם להם לא מגיע לקבל הלוואה בריבית הוגנת?

בניגוד אפל וסקוור, הטכנולוגיה שפיתחנו בסאנביט שמה לעצמה למטרה לשרת את כל האוכלוסיה. בעזרת למידת מכונה אנחנו יודעים לקבוע ברמת ודאות מאוד גבוהה מי יוכל לעמוד בתשלומים, ועד כה הטכנולוגיה מוכיחה את עצמה.

כך, אנחנו יכולים באמת להביא בשורה לאמריקאים רבים שחברות כמו סקוור ואפל פחות מסתכלות עליהם, בשורה שמקדמת שוויון והיא כבר חלק מהיומיום ותפיסת העולם של השוק הישראלי.

אודות Sunbit:

חברת סאנביט, שהוקמה ב-2016, פיתחה את הטכנולוגיה המועדפת בשוק ה-Buy Now Pay Later לצרכים ושירותים יומיומיים כמו רפואת שיניים, תיקון הרכב ועוד. השימוש בסאנביט מפחית את הלחץ בהוצאות מסוג זה בקרב תושבי ארה"ב בכך שהיא מביאה לראשונה פתרון מבוסס תשלומים באופן מהיר, הוגן ושקוף. הטאבלטים עם המערכת של סאנביט ממוקמים בכ-7,000 נקודות מכירה שונות ב-46 מדינות ברחבי ארה"ב.

  • עוד באותו נושא:
  • טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully