וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב החדש: מה נטען, מה עבר ומה האמת בפרסומים?

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 16:10

עם הוודע אישור התקציב בממשלה, יצאה האופוזיציה לקמפיין שמציג את כשליו. בקואליציה טענו לפייק-ניוז, אז יצאנו לבדוק: מה נכלל בתקציב, מה נטען לגביו - ומה האמת. האם למשל יתייקרו תעריפי החשמל? ומה עם הנסיעה בתחבורה הציבורית או ביקור אצל רופא מומחה?

הציוץ של נתניהו על התקציב. ללא, מערכת וואלה!
נתניהו זועם על אישור התקציב. יתכן שהצדק אתו, אבל המסמך שפרסם כולל סעיפים שכלל לא נכללים בתקציב שעברר/מערכת וואלה!, ללא

תקציב המדינה אך אושר בממשלה - והרשת מלאה בפרסומים של בעד ונגד. בין הפרסומים השונים בלט קמפיין של הליכוד, במסגרתו שיתפו חברי הליכוד ותומכיהם הרבים, מסמך שמפרט את כל "הגזרות" במירכאות או בלעדיהן, שיונחתו על הציבור במסגרת התקציב וחוק ההסדרים.

גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שיתף בעמוד האינסטגרם שלו את המסמך שמתייחס, כהגדרתו ל"העלאת מיסים ומחירים". במסגרת "תקציב המדינה של בנט-לפיד".

על אף שהפוסט הועלה אחרי שכבר אושרו התקציב וחוק ההסדרים בממשלה, רשימת "הגזרות" אינה מעודכנת ואף כוללת סעיפים שכלל לא נכנסו לחוק ההסדרים.

מדובר בהעלאת תשלומי הארנונה, מס על רכישת מוצרים באינטרנט, מס על ביקור רופאים ומס על רכישת מוצרים מחו"ל באינטרנט. נראה כי גם סעיפים אחרים לא ממש נבדקו לעומק והפרסומים אודותיהם הסתמכו על הפרסומים בתקשורת.

מנגד, בקואליצה טענו כי מדובר ב"פייק ניוז". האמנם?

יצאנו לבדוק - ואתם מוזמנים לשפוט בעצמכם:

העלאת מחירי החשמל - בפרסומים מסוימים נטען כי מחירי החשמל יעלו ב-30% בשל העלאת מס פחמן. בפרסום שיצא מטעמו של נתניהו דובר רק על העלאת תעריפי החשמל, מבלי להתייחס לאחוזים.

הבדיקה העלתה שמס פחמן שיחול בשנת 2023 על כלל הדלקים המזהמים, נהוג במדינות רבות החתומות על הסכם פריז. כאשר יכנס לתוקף אכן ייקר את תעריף החשמל, אך לפי הערכות, מדובר באחוזים בודדים שישמשו למאבק במשבר האקלים.

במתווה המעודכן הופחתה משמעותית העלות על משק החשמל - באמצעות מתווה מיסוי פחמן דפרנציאלי לדלקים השונים. בעקבות ההפחתה והמתווה המדורג, מחירי החשמל צפויים לעלות בעד 5%, באופן הדרגתי עד 2028 - זאת על פי הערכת גורם מקצועי בכיר במשק החשמל.

העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית - לפי פרסומים, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעלו בעשרות אחוזים, על ידי ביטול הנחת ערך צבור בכרטיס רב קו - דבר שיפגע בעיקר בשכבות החלשות. אלא שגם כאן לא מדובר בעובדות מדויקות. ההנחות המשמעותיות לבני נוער, נכים, אזרחים ותיקים ושאר הזכאים יישמרו, כך גם ההטבות לנוסעים קבוע כמו 'חופשי חודשי'. יחד עם זאת חובה לציין כי יבוטלו הנחות היסטוריות על תחברוה ציבורית בפריפריה. אמנם נטען כלפי הנחות אלה כי הן סובלות מעיוותים, אבל לא מן הנמנע כי חלק מתושבי הפריפירה יידרשו לשלם מחירים גבוהים יותר.

העלאת תשלומי הארנונה - לא נכלל בחוק ההסדרים.

מס על רכישת מוצרים מחו"ל באינטרנט - לא נכלל בחוק ההסדרים.

מס נטפליקס - מצד אחד, לא מדובר במס על הצרכנים, אך ניתן לשער כי חברות גלובליות אכן יגלגלו את שווי המע"מ על צרכני הקצה, דבר שאכן עלול להוביל להעלאת המחיר של מנויי נטפליקס, ספוטיפיי וכדו'.

מס על ביקור רופאים מקצועיים -לא נכלל בחוק ההסדרים.

העלאת מחירי המשקאות הממותקים וכלים חד-פעמיים שאינם מתכלים - אכן שני מיסים לא נעימים לציבור שעל פי האוצר מטרתם העיקרית היא לשנות את הרגלי הצריכה, אבל אין ספק שבשלב הראשון אכן יגרמו לעליית מחירים ויפגעו במי שצרוכים אותם.

פגיעה בחקלאות הישראלית - כאן כבר מדובר בויכוח פרשני על החוק והשלכותיו. מצד אחד, החקלאות הישראלית אכן תפגע מפתיחת השוק לייבוא, מצד שני הרפורמה מציעה פיצוי בדמות תמיכה ישירה לחקלאים.

כאמור, נושא זה אינו ניתן לכימות ולמדידה מדויקת ואפשר שהרפורמה עוד תעבור שיפורים לאחר הידברות בין הצדדים. עם זאת, חשוב לומר כי הרפורמה בענף החלקאות, לפחות בטווח הקצר, תוביל לירידה במחירי הפירות והירקות.

הסעיף הנוסף בפרסומים נגד התקציב, עוסק בהעברת 53 מיליארד שקל "למנסור עבאס" הוא כבר פוליטי גרידא. לפחות על פי טענות עבאס עצמו, מדובר במה שהגדיר כ"קופי-פייסט" להצעות שקיבל מנתניהו בעת שהאחרון ניהל אתו מו"מ קואליציוני. בליכוד כמובן מכחישים. בכל מקרה - ואין זה משנה למי מאמינים - חלק לא מבוטל מהסכום מתבסס על סכומים שאושרו למגזר הערבי בתקופת ממשלות נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully