וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בממשלה בונים על סגר בספטמבר? זה לא יהיה קל

עודכן לאחרונה: 6.8.2021 / 9:03

הקורונה מתפרצת מחדש והכוונה להטיל סגר נמצאת על השולחן. יש הסוברים שחודש ספטמבר מהווה הזדמנות להטלת סגר עם פגיעה מינימלית בכלכלה אבל ממש לא בטוח שזה נכון

בווידאו: המשטרה החלה לבצע אכיפה והסברה של תקנות הקורונה/צילום: דוברות המשטרה

הרמתי השבוע טלפון לרונן. "יש לי שאלה בשבילך", אמרתי. "מה השאלה", שאל רונן. "תשמע, נכון שנתניהו היה אשם בזה שהקורונה יצאה משליטה בפעם שעברה?" "נכון", ענה רונן, "כולם יודעים שהקורונה השתוללה בגלל שהציבור לא שמר על ההנחיות, ושהציבור לא שמר על ההנחיות בגלל שהוא איבד אמון בהנהגה. איך אפשר לשכנע מישהו לשים מסיכה ולא לקחת את הילד לסבא ולסבתא, כשהוא רואה את נתניהו חוגג עם הילדים שלו, את השרה לאיכות הסביבה נוסעת מתל-אביב למשפחה בטבריה כשלאחרים אסור להתרחק יותר מקילומטר מהבית, ואת הממשלה מזגזגת בין לפתוח את הכל כדי לא להרגיז את החרדים לבין לסגור את הכל כי אין ברירה, כשכולם יודעים שאפשר היה להימנע מסגר כללי אם רק היו סוגרים כמו שצריך את המקומות שבהם התחלואה הייתה הכי גבוהה. אבל למה את שואל?"

"תשמע", עניתי לו, "דיברתי עם חבר שהוא רופא טיפול נמרץ. הוא סיפר שבמשמרת שלו הם קיבלו את חולה הקורונה הראשון שלהם לסיבוב הזה. אז שאלתי אותו אם זה אומר שהם יצטרכו לפתוח עוד פעם מחלקת קורונה. הוא ענה שכל עוד יש מספר קטן של חולי קורונה, הם יוכלו לטפל בהם בתוך הטיפול נמרץ. מעבר לזה, יצטרכו לפתוח מחלקה ייעודית. בתוך שעתיים, הוא הודיע לי שכבר יש להם עוד חולה. בקצב הזה, כנראה שבזמן שאנחנו מדברים, הם כבר פותחים מחלקת טיפול נמרץ קורונה".

"לא יכול להיות", אמר רונן, " הרי נתניהו לא בשלטון ויש לנו ראש ממשלה שכתב ספר". ובכל זאת," תפסתי את הראש, "אנחנו בדיוק באותו מצב בו היינו לפני הסגר השני והשלישי, והממשלה כבר מאיימת שאם לא נשאר בבית מרצוננו, הם ישאירו אותנו בבית בספטמבר".

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
הפרקטיקה יותר קשה מהספר. ראש הממשלה נפתלי בנט/רויטרס

מי שייפגע מהסגר - דווקא צריך את ספטמבר

"לא יקרה!" פסק רונן. "בנט כתב בספר שלו שאם הוא יהיה ראש ממשלה, לא יהיו סגרים". איך קשור הספר של בנט לזה שהם רוצים לסגור אותנו בבית בספטמבר?" "לא קשור", ענה רונן, "בנט אולי יודע בתיאוריה איך להימנע מסגרים. בפרקטיקה, אין לו מושג איך לעשות את זה כשיש לו ממשלה של 61 ח"כים". "מה זה קשור ל- 61 ח"כים?" שאלתי. "טוב ששאלת", אמר רונן. "נניח שאתה ראש הממשלה, ואתה חושב שצריך לסגור את נמל התעופה. אבל אתה יודע שאם תעשה את זה, אתה תרגיז די הרבה ישראלים, ולכן אתה תאבד גם את הרוב הקטן שיש לך בכנסת. אז אתה לא סוגר את נמל התעופה. אותו דבר עם לבודד את כולם בבית. אתה יכול לעשות את זה רק כשיש הסכמה ציבורית רחבה שאין ברירה, וזה לא יקרה לפני שכל אחד יכיר מישהו שנדבק בקורונה. אז כשאתה ראש ממשלה, זה לא משנה מה אתה חושב שצריך לעשות. אתה תעשה את זה רק אחרי שכל בתי החולים יפתחו מחלקת קורונה".

"אז אתה אומר שזה לא נתניהו, זה אנחנו?" שאלתי. "כן," ענה רונן, "אבל אתה יכול להירגע. אנחנו לא לבד. באוסטרליה שלחו את הצבא לאכוף את הסגר. הגרמנים, העם הכי ממושמע בעולם, לא מפסיק לעשות הפגנות כל פעם שמרקל מנסה להעביר הגבלות תנועה. אנחנו לגמרי בסדר". "אם ככה," אמרתי, "מזל שיש אלוהים". "מה יש לך מאלוהים פתאום?" שאל רונן. "בספטמבר יהיו רק 9 ימי עבודה," עניתי. אז בזכות אלוהים, אפשר יהיה גם לעשות סגר, וגם לא לפגוע יותר מדי בכלכלה". "איזה אלוהים בראש שלך", ענה רונן. "רוב מי שיוצא לחופש בחול המועד סוכות ממילא לא נפגע קשה מידי מהקורונה. מי שנפגע קשה מהקורונה זה אלו שעובדים בתיירות, מסעדות, הופעות, דברים כאלו. בקיצור, מי שבשבילו חגי תשרי זאת אחת התקופות הכי רווחיות בשנה. חוץ מזה, נראה לך שאנשים לא יעשו סדר רק בגלל שיחליטו על סגר? אם יהיה סגר, עסקים יסבלו והקורונה תמשיך". "הבנתי", עניתי באכזבה. "אין אלוהים".

ד"ר אביחי שניר, המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

רונן בר-אל, האוניברסיטה הפתוחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully