וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות עסקת הענק: האם שוק הקמעונאות יהפוך לריכוזי?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 9:36

הסכם המיזוג של רשת פרשמרקט לתוך חברת האנרגיה פז, מהווה שיא חדש בדהירה של חברות הדלק לתחום הקמעונאות, שהפך קוסם למשקיעים רבים, אבל גם לריכוזי. האם זה טוב לצרכנים? האם באמת יש כסף קל בקמעונאות - ומה הקשר בין כל אלה למכונית החשמלית?

אמש התבשרנו על רכישה נוספת בשוק קמעונאות המזון בישראל, רכישה בסדר גודל שטרם ידע השוק המקומי: חברת פז סיימה מגעים עסקיים עם רשת פרשמרקט, לאחר חיזורים דו כיווניים בין החברות שהסתיימו בעסקה בשווי של יותר מ- 2.1 מיליארד שקל.

ממש לפני שנה חברת פז רכשה את רשת סופר יודה אשר בבעלותה 16 סניפים אורבניים ברחבי "מדינת תל אביב" וזאת לאחר שהחלה להשיק את חנויות הנוחות המשודרגות yellow מרקט שהן הכלאה בין סופרמרקט וחנות נוחות.

הרשת מונה 240 סניפים של חנויות נוחות בפריסה ארצית, הממוקמות במתחמי תדלוק של החברה ולאחר הרכישה חברת פז תהפוך להיות אחת מהמשפיעות בעולם קמעונאות המזון בישראל, רשת פרשמרקט מונה 42 סניפים שרובם נמצאים במרכזי הערים.

רשת פרשמרקט בבעלות האחים יוסי ושלומי אמיר שהחלו את דרכם הקמעונאית בשנת 1995 (ובשנת 2004 החלו את התפתחותם בתחום המרכולים) ביצעו לאורך שנות פעילותם מהלכי רכישה רבים, שהובילו את החברה לצמיחה מהירה במחזורים.

חלק מהרשתות שרכשו נשארו תחת שמן המקורי, לפני כחודש פורסמה ידיעה על רכישת הפעילות של מרכז מזון יהודה בכרמיאל חנות בודדת עסקה בהיקף של 14 מיליון שקל, בשנת 2019 רכשה את רשת סופר דוש בבת ים, בעסקה בהיקף של 138 מיליון שקל, בשנת 2017 רכשה את רשת מחסני להב בעלות של 85 מיליון שקלים.

בין הרשתות היא רכשה את היפר דודו, מחסני מזון, סניפים מרשת חינם פלוס וסניפים מרשת יינות ביתן, האחים אמיר ניהלו גם מו"מ מתקדם עם רשת ויקטורי בשנת 2007 אשר לא צלח. פעילות הרשת עמדה על כ 1.6 מיליארד שקל בשנת 2020 עם צמיחה משמעותית במכירות לאחר השלמת הנפקתה לבורסה בשנת 2019.

אישה וקופאית בסופר עם מסיכות. ShutterStock
החנויות והרשתות הקטנות במרכזי הערים הפכו למבוקשות על ידי הרשתות הגדולות/ShutterStock

החברות הציבוריות בולעות את הרשתות הקטנות

קמעונאיות המזון הפכו את תהליך ההנפקה לטרנד: רמי לוי, כמעט חינם - עד שנרכשה על ידי יינות ביתן אשר נרכשה בעצמה לאחרונה על ידי אלקטרה צריכה, ויקטורי, יוחננוף, פרשמרקט, טיב טעם וכמובן שופרסל - מובילת התחום. במקביל היינו עדים גם לטרנד בקרב חברות הדלק שהחל מפיתוח תחנות דלק למתחמי קניות וחנויות נוחות לרשתות מזון.

הראשונה והדומיננטית הייתה דור אלון שרכשה את מגה (הריבוע הכחול) ובמהלך הרכישות צירפה לחברתה (לצד האלוניות) את רשת החנויות AM:PM, אחריה הייתה זו סונול, שרכשה את רשת המרכולים סיטי מרקט כחלק מהתהליך חדירה לשוק המרכולים, וגם חברת דלק מתכננת את מהלכיה לחדירה לשוק.

המוצר החם היום בשוק קמעונאות המזון אלו החנויות האורבניות במרכזי הערים, לשם פוזלות כל הרשתות. השבוע צפינו בהצהרתו של אייל רביד בעל השליטה ברשת ויקטורי שמתכנן לפתוח 50 חנויות אורבניות.

פני שוק קמעונאות המזון מציג תהליך של קניבליזציה ודהירה לתופעת ריכוזיות גבוהה בדומה למצב בשוק לפני שני עשורים, אז שלטו בשוק שלוש רשתות: שופרסל, מגה-הריבוע הכחול וקלאבמרקט. בשנת 2006 שופרסל רכשה את קלאבמרקט לאחר נפילתה, רכישה שיצרה יתרון משמעותי לשופרסל בשוק.

רשת מגה הוותיקה (קו אופ הריבוע הכחול) שהייתה מובילת שוק, נרכשה על ידי יינות ביתן בשנת 2016 וזאת לאחר שהרשת לא הצליחה להציג היתכנות כלכלית ולהישרדות בשוק. הרשתות הפרטיות השונות צמחו והתפתחו בצורה משמעותית רק ב- 15 שנים האחרונות - ממש לאחר נפילת קלאבמרקט, בזמן שהספקים הבינו שיש לפתח את השוק ולא להסתמך אך ורק על החברות המרכזיות והריכוזיות.

טסלה מודל Y. יצרן, אתר יצרן
טסלה, השם החם בתחום הרכב החשמלי: המעבר לתחבורה שאינה מבוססת על דלק, דוחף את חברות האנרגיה להתרחב לקמעונאות/אתר יצרן, יצרן

טוב לצרכנים? כנראה שלא

שוק קמעונאות המזון לשנת 2022 יראה שונה מכפי שהוא נראה כיום. מעצמות הדלק החלו לחדור לשוק קמעונאות המזון ואחת הסיבות לכך היא המגמה העולמית של מעבר לתחבורה חשמלית וצפי לצניחה משמעותית בצריכת הדלק לתחבורה ופגיעה בהיקפי הפעילות, ולאחר שהחלו לפתח את חנויות הנוחות בתחנות, הן החליטו שזה הזמן לגדול לחנויות יותר גדולות בסגמנט בעל היקפי פעילות מהגבוהים במשק (בעיקר לאחר חיזוק תחום קמעונאות המזון בתקופות משבר הקורונה).

במילים אחרות: בעקבות החשש מהכלי הרכב החשמליים, אנו רואים נהירה של חברות האנרגיה לענף הקמעונאות באופן שעלול להביא לריכוזיות.

רשת יינות ביתן פעלה באסטרטגיה דומה לפרשמרקט, אך התוצאה הייתה שונה. גם יינות ביתן הגדילה את פעילותה על ידי רכישת רשתות שונות החל ממגה וכמעט חינם, לרשתות קטנות כגון היפר רמה ויד יצחק, עד שנחשבה לרשת השנייה בגודלה בישראל.

או אז חוותה משבר בניסיון לשלב בין כל הרשתות והרכישות עד שנאלצה למכור סניפים למתחרות (בין רוכשות הסניפים גם רשת פרשמרקט) ולבסוף למכור את השליטה בחברה לאלקטרה צריכה אשר מתכננת בקרוב מאוד להשיק בישראל את הרשת הבינלאומית SEVEN ELEVEN, רשת חנויות נוחות שמתכננת לפתוח 400 סניפים בישראל (רובם למעשה יהיו רכישות של עסקים קטנים קיימים).

כאמור רשת ויקטורי מדברת על פתיחת 50 סניפים חדשים - חלק לא מבוטל מהם על בסיס חנויות קיימות שיעברו שינויים והתאמות וחלק כמובן חדשות. רמי לוי הציג רשת אורבנית עם פתיחת סניפים חדשים בקצב מהיר, לצד קופיקס מרקט בה הוא שותף.

רמי לוי דיווח על שותפות ברשת חדשה "קיו", שעל פי התכנון תמנה 100 סניפים לא מאוישים. שופרסל ממשיכה בצמיחה ובהתרחבות גם ברשת האורבנית אקספרס, רשת יוחננוף דיווחה על התפתחות והתרחבות נוספת וכמובן, חברות הדלק שאת פועלן בשוק הקמעונאות כבר סיקרנו.

שוק המזון בישראל מציג נתונים יפים, אך אין עדיין צמיחה בביקוש, גם לא גידול תואם באוכלוסייה יצדיק את קיומן של עוד מאות חנויות. לכן, רוב החנויות "החדשות" ייפתחו למעשה באמצעות רכישות מצד החברות הציבוריות הגדולות והחזקות, שיבלעו חנויות ורשתות קטנות בבעלות פרטית.

האם זה טוב לצרכנים? קשה לנבא אלא על סמך ניסיון העבר: תהליכים של ריכוזיות בדרך כלל הובילו להתייקרויות, בהיעדר אלטרנטיבות לצרכנים.

ההשקה הצפויה של מדד רשתות השיווק בבורסה, אחרי שנה וחצי מעולות מבחינה עסקית לרשתות המזון, העניקה לתחום האפור הזה זוהר.

בחודשים האחרונים נחשפנו ליותר ויותר בעלי עסקים ויזמים שרוצים לחדור לשוק קמעונאות המזון באמצעות השקעות, רכישות או הסבות של עסקים. למרות הנתונים הזוהרים, ההיקפים וההנפקות חשוב לזכור שלא כל עסק הוא רווחי, ולא כל רשת מגיעה להנפקה והתרחבות.

נוסף על כך יש לזכור שגם הרשתות הגדולות ביותר הגיעו למצב של חדלות פירעון בעבר. תחום קמעונאות המזון הוא אחד התחומים הדינמיים והתחרותיים במשק, הוא מאגד בכל חנות בין 5,000 ל- 9,000 ברקודים של מוצרים עם עשרות ספקים התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן היא מתישה ושוחקת. גם את זה יש לקחת בחשבון לפני שמסתערים על התחום בתקווה להתעשר ממנו.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully