וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון: מה שבטוח, ביטוח?

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 17:22

בשנה האחרונה בילה הציבור הישראלי לא מעט זמן בסגרים וכך גם פוליסות הביטוח שלו, שלא נפדו והובילו את חברות הביטוח, לצד העליות בשווקים, לאחת השנים הרווחיות שידעו. המשקיעים שלהן, לעומת זאת, נהנו מהצלחה מתונה יחסית

חברות הביטוח המקומיות הן משקיעות הענק של המשק הישראלי, אלא שלא תמיד הן זוכות לאותו האמון שהן מעניקות לחברות בהן הן משקיעות. מחיר מניות הביטוח עלה בכ-10% מאז הגעת רוב האחרונות לשיא טרום קורונה במהלך חודש מאי 2019. זאת כאשר מדד ת"א ביטוח ושירותים פיננסים, לדוגמא, עלה באותה תקופה בכ-32.97% ומדד ת"א 90 בכ-67.39%.

יש לציין כי מניות חברות הביטוח היו מהראשונות ליפול עם ההכרזה על הסגר הראשון בישראל, ועתידן היה אז מעורפל. החשש העיקרי לגבי פעילותן היה אז כי הציבור יבטל את פוליסות הביטוח שרכש, שכן הייתה ציפייה כי כמות גניבות הרכוש תרד במהלך הסגרים.

הציפייה לירידה בכמות הגניבות התממשה, אך לא הובילה לביטולי הפוליסות על ידי המבוטחים והפכה את שנת הקורונה לאחת השנים הטובות של חברות הביטוח, שהפתיעו עם תוצאות חשבונאיות גבוהות. בנוסף, מניות החברות השלימו את ירידות הקורונה שחוו כשאר המשק במרץ 2020, ואף חצו את שיא מחירן טרום הקורונה תוך שהן קובעות שיאים חדשים. אלא שהשיפור הוא מינורי: שיא הפסגות החדשות אינו גבוה במיוחד משיא הפסגות הקודמות.

אייל דבי. אורן דאי,
אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון/אורן דאי

מניות שנסחרות בחסר

"חברות הביטוח נסחרות בחסר מזה שנים" מסביר אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון "ותוך כדי הקורונה מחירן אף ירד למחיר שהיה חסר היגיון, ששיקף חדלות פירעון, כשאף אחת מחברות הביטוח אף לא הייתה אפילו קרובה לכך.

למעשה, מניות חברות הביטוח החלו לרדת בכ-20% בממוצע כבר מסוף ספטמבר - אוקטובר 2019, בגלל הריבית הנמוכה, והחשש מהתהדקות הרגולציה, שבסופו של דבר לא התממש.

החברות נסחרות במכפיל ממוצע של כ-7-8 על ההון שלהן, כאשר המכפיל הממוצע של חברות במדד ת"א 25 עומד על כ-19 לדוגמא. בשנת 2020 חברות הביטוח השיגו ממוצע תשואה על ההון של כ-10%-11%, כך שיש אנומליה בלתי סבירה בין המחיר לבין ביצועי החברות.

זה נכון שרוב חברות הביטוח הגיעו לשיא חדש במחיר מנייתן, אך הוא אינו שונה בהרבה ממחיר השיא אליו הגיעו טרום הקורונה. המשקיעים כנראה נרתעים מתנודתיות מניות הביטוח - התלויות בביצועי שוק ההון, מתלותן ברגולציה, ומאי היכולת לפענח ולהבין לגמרי את עסקי הביטוח באמצעות קריאת הדוחות הכספיים".

ביצועי מניות חברות הביטוח בקורונה. ללא, מערכת וואלה!
ביצועי מניות חברות הביטוח בתקופת הקורונה/מערכת וואלה!, ללא

עד 120

חברת הביטוח הפניקס, עם זאת, קפצה לפסגה הגבוהה בכ-53% מהקודמת אליה הגיעה טרום הקורונה, והעלתה את ממוצע עליית המניות של כל התחום. הפניקס ירדה בכ-47.79% מאז הגעתה לשיא ב-22 למאי 2019 ועד ל-18 למרץ 2020 - עם הטלת סגר הקורונה הראשון בישראל, אך מאז עלתה ב-192.49% - עד למחירה ביום המסחר האחרון שנבדק (בטבלה). בנוסף, בעוד שאר חברות הביטוח ירדו מאז השיא אליו הגיעו לאחר הגעת החיסונים, מניית הפניקס המשיכה להתחזק.

אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון: שתי המניות המצטיינות לענף זה בתקופה זו הן הפניקס ומנורה, שנהנו מתקופה טובה יותר בהשקעותיהן בשוק ההון, שהציפו להן ערך. בחברת הפניקס ניתן לתת כדוגמא את עסקת 'עד 120', שהציפה לה ערך, לצד עסקאות נוספות. ולמנורה ניתן לייחס את מכירת חברת 'מבטחים', לצד מכירת חלק ממניות חברת האנרגיה שלה ללאומי פרטנרס, כדוגמאות להצפת ערך, כך ששתיהן נהנו מהגאות בשוק ההון".

גלזר מכוון אל עסקת מכירת 44.4% ממניות רשת הדיור המוגן 'עד 120' שבבעלות חברת הפניקס לחברת שפיר הנדסה, לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל, בגינה הפניקס תרשום רווח הון של 220 מיליון שקל. ואל מכירת 4.9% ממניות חברת הבת של מנורה, מנורה מבטחים פנסיה וגמל, לפי שווי חברה של 2.5 מיליארד שקל, לצד מכירת 12.8% ממניות מנורה אנרגיה, חברת האנרגיה המתחדשת של מנורה, ללאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, תמורת 120 מיליון שקל, המבטאים לחברת האנרגיה שווי של כ-940 מיליון שקל.

אלון גלזר, סמנכ"ל לידר שוקי הון. יח"צ,
אלון גלזר, סמנכ"ל לידר שוקי הון/יח"צ

החברות המסורתיות נכנסות לערוץ הישיר

מקרב חברות הביטוח הגדולות הייתה זו חברת כלל שהשיגה את התשואה הכי נמוכה - 4.51%, מאז מחיר השיא אליו הגיעה מנייתה טרום הקורונה - 62.3 שקל. גורמים בשוק ההון מסבירים את הדשדוש היחסי הזה, בעיקר בהשפעה השלילית של בעיות ניהוליות מהעבר שממשיכות לפגוע בחברה.

חברת הביטוח 'איידיאיי', עם זאת, הייתה היחידה שצבעה את הטבלה באדום, לאחר שירדה ב-35.78% מאז הגעת מנייתה בסוף ינואר 2019 למחיר שיא טרום הקורונה. גלזר מסביר את ירידת 'איידיאיי' בכך ש"ביטוח ישיר שלטה בתחום הפעילות הישירה, וכניסת החברות המסורתיות לתחום שלה, לצד התחרות שהיא חווה מהחברות החדשות, דוגמת ווישור, פגעו בה".

ביצועי מניות חברות ביטוח שנכנסו לבורסה ב-2021. ללא, מערכת וואלה!
השחקניות החדשות שהונפקו ב-2021, התקבלו יפה בבורסה/מערכת וואלה!, ללא

השחקניות החדשות

קפיצת שתי חברות ביטוח חדשות לביצת הבורסה המקומית, בדמות חברות הביטוח 'ליברה' ו'ווישור', גם לא הוסיפה להתעניינות גדולה יותר מצד המשקיעים לתחום.

ליברה אמנם זכתה להנפיק בשווי הגבוה ב-10% מזו שתכננה, לאחר שגייסה מחצית יוני השנה 25 מיליון שקל לפי שווי של 450 מיליון שקל לפני הכסף, ומנייתה עלתה בכ-34% מאז סוף יום המסחר הראשון שלה בבורסה בתל אביב. אבל ווישור טיפסה בכ-2% בלבד מאז החלה להיסחר במרץ האחרון.

"חברות האינשורטק נחשבו בעבר לאיום" אומר דבי "אבל היה ברור שחברות הביטוח יצטרפו אל המהלך ולא יילחמו בו, ואף יובילו את הדיגיטציה של התחום. 'הראל' ו'הפניקס' משקיעות כיום סכומים ניכרים בחברות אלו, וצריך לזכור שבכל אחת מהחברות המסורתיות ניתן כיום כבר לבצע רכישת פוליסת ביטוח באמצעות הטלפון הנייד או בכל אמצעי דיגיטלי אחר.

בנוסף, הדבר הבא הוא דווקא בחיתום - ביכולת לאפיין בצורה המדויקת ביותר את הסיכון בפוליסה ואז להתאים אותה במדויק לכל לקוח. בהקשר זה דווקא לחברות הוותיקות יש יתרון רב, שכן הן מחזיקות במסד נתונים רחב בכל סוגי הביטוח".

מנכ"לית ליברה אתי אליאשקוב. יחצ,
אתי אליאשקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה. שנה ראשונה מוצלחת מאוד למניית ליברה/יחצ

רצות למרחקים ארוכים

האם הדבר מצדיק את הפניית זרקור המשקיעים לעבר חברות הביטוח? תלוי את מי שואלים. צריך לזכור שבשוק ההון לא בוחנים בהכרח את המניות לכשעצמן, אלא גם משווים אותן לאלטרנטיבות ההשקעה.

מי שעוקבים אחר מניות הביטוח, סבורים שזו השקעה נכונה לטווח הארוך. "למי שיש סבלנות" אומר דבי "והוא משקיע ארוך טווח, חברות הביטוח יכולות להיות אופציה שכן הן תומחרו ומתומחרות, בחסר מאוד עמוק".

גלזר, עם זאת, מזהיר, כי "אנחנו אמנם כבר אחרי הקורונה, אבל צריך לזכור שהן העלייה בשוק ההון והן הריבית משפיעים על שווי החברות. וזה שהריבית קצת יורדת זה דווקא לא חדשות טובות לסקטור הביטוח, כי הדבר יכול להוביל להרעה אקטוארית במצבן".

הדוח המלא של "הטבלה לא משקרת", מתפרסם בימי ו' בגיליון "עסקים" של מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully