וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביטולים בספטמבר? כשאין הזמנות, אין מה לבטל"

עודכן לאחרונה: 9.8.2021 / 8:51

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, כבר קיווה שהקורונה מאחוריו: הישראלים חזרו לטוס והחברה שאותה הוא מנהל הצליחה למצוא אפיקי הכנסה חדשים, צמצמה כוח אדם ונראתה מוכנה להתמודד עם השינויים בשוק התעופה. רק שאז קרא ראש הממשלה לישראלים שלא לטוס - והכל התהפך בחזרה

על רקע הדיבורים הגוברים אודות סגר, המגבלות החדשות על השבים מחו"ל, ובעיקר על רקע קריאתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, עוד בחודש שעבר, להמנע מטיסות, זועקות חברות התעופה לעזרה וטעונות כי צעדי הממשלה עלולים להביא אותן לקריסה הכלכלית.

לאחרונה פנו מנכ"לי חברות התעופה לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה לקבל פיצויים בשל קריאתו של ראש הממשלה להימנע מהטיסות לחו"ל בחוגים. "מדובר בפגיעה אנושה בענף התעופה", אומר מנכ"ל חברת התעופה ישראייר, אורי סירקיס, בשיחה עם "וואלה! כסף".

"ברור שאם ראש הממשלה אומר לאנשים לא להזמין כרטיסים בחגים, אנחנו נדרשים לקבל על כך פיצוי. אם הנושא הזה היה מתואם איתנו, והיינו נערכים מראש כדי לשמור על שרידות החברה, התהליך היה הרבה יותר מאוזן. מכיוון שהוא תפס את כולנו בהפתעה, הוא מחייב את המדינה לתת לנו פיצוי".

לסירקיס בטן מלאה על הממשלה בשל אי הוודאות השוררת במשק, תוצאותיה עלולות להיות הרסניות עבור כל חברה עסקית, במיוחד כשעל פי דבריו ישראייר הצליחה להתאושש מהמשבר הקודם - ובחודשים האחרונים כמעט חזרה להיקף הטיסות של ימי טרום הקורונה.

"יום אחד קמנו בבוקר ושמענו את ראש הממשלה אומר לאזרחים 'אל תקנו כרטיסים לחגים, אתם לא יודעים מה יהיה פה'. והאזרחים לוקחים את זה ברצינות. אני בכלל לא חושב שיש מישהו במדינה שיודע מה הולך להיות פה בעוד חודש.

המדיניות הזאת של כאוס נועדה בעיקר לרסן את הביקושים עבור הישראלים. אנחנו רואים ששר התיירות בעד המשך הפיילוט של הבאת התיירים. אנחנו רואים שלא ברור אם יהיה פה סגר או לא יהיה פה סגר.

יום אחד מכריזים על מדינה מסוימת כאדומה, למשל מרוקו, שלושה ימים אחר כך אומרים שהיא בעצם ירוקה. אנחנו רואים סידרה של פעולות שהמכנה המשותף שלהן הוא יצירת בלבול וכאוס בקרב צרכני חופשות בחו"ל במטרה לרסן את הביקושים".

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס 6 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"לא מחפשים תמיכות ונדבות". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר/ראובן קסטרו

ללא גורם ההפתעה של ראש הממשלה, מצבנו היה יותר מבסדר

- מנכ"ל משרד האוצר אמר בשבוע שעבר שהמדינה לא תוכל לתמוך לנצח בחברות התעופה והן יצטרכו להתאים את גודלן למציאות החדשה...

"אנחנו בישראייר פועלים כבר היום עם 330 עובדים. במדד החזרה לשגרה בפעילות הפנים ארצית עומדים על 90%, ובפעילות הבין-לאומית אילולא קריאתו של ראש הממשלה, היינו מסיימים את חודש יוני עם 90% מבחינת מדד החזרה לשגרה בהשוואה לשנת 2019.

ביצענו תהליכי התאמה עמוקים בחברה: הקטנו את כמות העובדים, שינינו תהליכי עבודה, ביצענו דיגיטציה של תהליכים מסוימים. כתוצאה מכך, בחודש מאי האחרון ביצענו יותר שעות טיסה מאשר בחודש מאי של 2019 עם חצי ממספר העובדים שהיה לנו לפני שנתיים.

גיוונו בצורה משמעותית את מקורות ההכנסה של החברה - אנחנו כבר מזמן לא רק חברת תעופה, אלא גם חברת תיירות, עם סגמנטים תיירותיים הקשורים בתיירות נכנסת, תיירות גיל הזהב, סקי, טיולים ועוד.

בניגוד למה שאמר מנכ"ל האוצר, אנחנו לא מצפים לסיוע. לא מחפשים תמיכות ונדבות, אלא פיצוי עבור הנזקים הנקודתיים".

- הפיצוי הזה באמת יתקבל?
אין לי מושג.
- יש ביטולים לספטמבר?
אין הזמנות לספטמבר, אין מה לבטל.
- אז לאור המציאות החדשה איך תוכלו להתאים את עצמכם לקראת ספטמבר? חל"ת הוא כבר לא אופציה.
נכון. האופציה היחידה שנותרה לנו היא לפטר אנשים, אבל אני לא מכיר ארגון בלי אנשים. האנשים הם אלה שעושים את הארגון, שמרנו עליהם לכל אורך המשבר, טיפחנו אותם בשנים שלפני הקורונה ואנחנו לא רואים סיבה כרגע לפטר אותם".
- מה מצבה הפיננסי של החברה כרגע לאור הפריחה האחרונה בביקושים?
"בסוף יוני היו בקופתה 30 מיליון דולר. הפעולות שתכננו לבצע אפשרו לה להמשיך ולהתאושש. במקביל, ישנה התחייבות של הבעלים לבצע הנפקה בבורסה בחודש אוקטובר במסגרתה צפויים להיות מוזרמים לפחות שמונה מיליון דולר לקופת החברה.

במסגרת הסדר אחר, של מקדמת תשלומי הביטחון, החברה אמורה לקבל בחודש אוקטובר עוד שבעה מיליון דולר. ללא גורם ההפתעה שבהכרזת ראש הממשלה מצבנו היה יותר מבסדר. עתה, אנחנו מאמינים שמגיע לנו לקבל פיצוי על חודשים יולי- ספטמבר, מה שיכול לעזור לנו להמשיך לעונה הבאה".

צוות דיילים של ישראייר. ישראייר,
ישראייר: החברה למדה לתפקד גם בתנאי קורונה. הממשלה קצת פחות/ישראייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully