וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד ענף מוצרי התינוקות שייך לחרדים

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 9.8.2021 / 14:14

ענף מוצרי התינוקות נחשב לענף בסיכון גבוה. אלא שבעוד שכלל הצרכנים נוטים יותר ויותר לרכישות אונליין של מוצרי תינוקות מחו"ל, הרי שדווקא הציבור עם הכי הרבה ילדים למשפחה, נשאר נאמן לחנויות המקומיות: האם עתיד החנויות למוציר תינוקות שייך לצרכנים החרדים?

לפי נתוני חברת "קופאס בי.די.אי" משנת 2019, 1 מכל 7 חברות הפועלות בענף מוצרי התינוקות, עלולה להיסגר וזאת כתוצאה מתנועה חדה של ההורים לקנייה באונליין וכתוצאה מריבוי תחרות במשק.

שנת הקורונה פגעה בגופים רבים במשק ובניהם תעשיית הצרכנות של מוצרי התינוקות בישראל. כבר בשנת 2019 רמת הסיכון של החברות והרשתות המוכרות מוצרים, בגדים וריהוט המיועדים לתינוקות - זינקה ל-7.3%.

דויד גלפרין, מנכ"ל "גיל גרופ", מסב את תשומת לב העוסקים בתחום, אל כיוון צרכני מפתיע, שיכול להציל את העסקים שלהם מהסכנה המרחפת מעליהם: גידולה הדמוגרפי המהיר של האוכלוסייה החרדית משפיע גם על מעמדה הכלכלי, החברתי והפוליטי ולכן הוא מושך אליו תשומת לב ציבורית, תקשורתית ופוליטית.

ע"פ מדדי המכון הישראלי לדמוקרטיה, האוכלוסייה החרדית בישראל מונה בשנת 2020 כ־ 1,175,000 נפש, שהם 12.6% מכלל האוכלוסייה, והיא צפויה להגיע ל־ 16% מכלל האוכלוסייה בשנת 2030 ולכ-2 מיליון נפש בשנת 2033.

תחזית גדילת אוכלוסיות בישראל. המכון הישראלי לדמוקרטיה,
תחזית הגידול הדמוגרפי בישראל, על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה/המכון הישראלי לדמוקרטיה

רכישת מוצרים לתינוק לקראת לידה ראשונה ולאחריה היא סיפור גדול בקרב המשפחה החרדית ורבות מהמשפחות ישקיעו לא מעט כסף על המוצרים והאביזרים השונים.

לאור הגידול הדמוגרפי הצפוי והרגלי הקנייה, על כן קורא גלפרין לבעלי החנויות למקד את פעולות השיווק אל עבר הצרכן החרדי ומציג כמה מגמות חשובות בהרגלי הקניה של המגזר שכלל לא מודע לעיתים למה שיש לעסקים בקרב ציבור החילוני להציע לו.

אילוסטרציה. ShutterStock
עגלת תינוק: אצל החילוניים, למרות החיבה למותגים מדובר לרוב בעניין פונקציונלי. בקרב החרדים מדובר בסמל סטטוס/ShutterStock

עגלות תינוק - סמל סטטוס בחברה החרדית

ניתן לשים לב למגמה בה המגזר החרדי משקיע פחות במיטות לתינוק ויותר בעגלות. מיטת תינוק ממוצעת עולה בין 800-1000 שקל. הזוגות הצעירים מתגוררים בחלקם הגדול בדירות ארעיות, קטנות וצפופות, כך שרבים מהמשפחות מעדיפות לקנות משהו פשוט וזמני או לחילופין לקבל בהשאלה או לרכוש מיד שניה. מנגד, כשזה נוגע לרכישת עגלות, המשפחות החרדיות מוכנות להכניס את היד עמוק לכיס.

בשני העשורים האחרונים, עגלה תוצרת מותג יוקרתי, הפכה לסמל סטאטוס ולנורמה מקובלת בקרב אימהות חרדיות רבות, הנושאות עגלת תינוק ברחוב. הוצאה של 5,000 שקל על עגלת תינוק אינה נחשבת לנדירה כלל, גם אצל משפחות מעוטות יכולות, ויש גם כאלה שמשקיעים סכומים גבוהים יותר בעגלה.

ככלל, בלידה ראשונה תמיד משקיעה המשפחה החרדית, בדומה למגזרים אחרים, כסף רב יותר מאשר בלידות הבאות. בזרם החסידי נהוג להשקיע כסף רב יותר בעגלה ממותג יוקרתי יותר, במיוחד בלידה הראשונה.

בזרם הליטאי והספרדי, בדגש על החוגים האדוקים יותר, שמים פחות דגש על המותג של העגלה. שני המגזרים הללו יבצעו לרוב סקר שוק שבסופו הם ימצאו את העגלה המשתלמת ביותר במונחים של עלות מול איכות, וזאת מתוך הבנה כי עגלה זו תשרת יותר מילד אחד במשפחה.

דויד גלפרין, מנכ"ל גיל גרופ. רובי כהן,
דויד גלפרין, מנכ"ל גיל גרופ/רובי כהן

טוב מראה עיניים

בקרב אימהות חרדיות מקובל לעשות מחקר וסבב בדיקות בין כמה חנויות, אך יש גם אימהות שירכשו מוצרים לתינוק במקום ספציפי בהמלצת אם/ אחות/ חברה וכו'. בכל מצב, האם החרדית תעדיף לראות את המוצרים שהיא רוכשת בעיניים ולא לרכוש מוצרים בצורה מקוונת.

באופן כללי ניתן לומר שלעצות וטיפים של בני משפחה וחברות יש השפעה גדולה על האשה החרדית, בכל הנוגע לרכישות בכלל ולרכישת מוצרי תינוקות בפרט.

גם למיקום החנות יש משמעות גדולה יותר בציבור החרדי, אצלו מקובל יותר לרכוש בחנויות מקומיות. עניין המרחק הוא משמעותי, הן מבחינת הניידות שלעיתים נעשית בתחבורה ציבורית, והן מבחינת זמן, כאשר בדרך כלל הקניונים הגדולים מרוחקים יותר מהריכוזים החרדיים ופחות נגישים למשפחות בלא רכב.

ישנן אימהות חרדיות, בד''כ אדוקות פחות, שיעדיפו את השוטטות ברשתות גדולות ומוכרות וכן יסעו מחוץ לעיר. גם בקרב אמהות אלה, נגלה כי לעיתים אין להן בהכרח מודעות לאלו רשתות מוכרות את מה שהן מחפשות.

גלפרין: "תקופה קשה עברה על החברות המשווקות מוצרים לתינוקות ופעוטות. לצד הסגרים בתקופת הקורונה, מגמת הרכישה באונליין בקרב הציבור החילוני, רק התגברה. מנקודה זו אני ממליץ לאותם חברות להתמקד במגזר החרדי, שחלק לא מבוטל ממנו נשאר עדיין נאמן לחנויות המקומיות.

לאור הגידול הצפוי באוכלוסייה, מדובר במנייה שעתידה להכפיל את עצמה. חברות שלא יבצעו את ההתאמות הנדרשות, ימצאו את עצמן בחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully