וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק והסגר: הבדלי הגישות בין האוצר לבנק ישראל

עודכן לאחרונה: 10.8.2021 / 14:09

אמש הודיע שר האוצר כי הוא מתנגד לסגר. גם בנק ישראל סבור שיש לעשות הכל כדי להמנע מסגר נוסף, אך בניגוד לעמדת האוצר, אומר גורם בכיר בבנק ישראל: "בהינתן המצב שלא תהיה ברירה, הסגר בחגים ייצר את המכה הכלכלית הקלה ביותר"

שר האוצר אביגדור ליברמן ובכירי משרדו, הודיעו כי הם מתנגדים לסגר כאמצעי מנע להתפשות ההדבקה בקורונה. לאחר שדיבורים כאלה נשמעו בסביבת האוצר, התגייס גם השר למערכה ובהפועה פומבית השווה את הקורונה לשפעת שיש להתרגל לחיים לצידה ולהמנע מסגרים.

אלא שעמדה זו של האוצר הציפה גם מחלוקת פנימית בצמרת הכלכלית של מדינת ישראל. אמנם גם נגיד בנק ישראל מצטרף לקריאות בכירי האוצר ואומר: "עלינו לעשות כל מאמץ שניתן להעלות על הדעת כדי להמנע מהסגר".

יחד עם זאת, בסביבת הנגיד משוכנעים כי: "בהינתן המצב שלא תהיה ברירה, הסגר בחגים ייצר את המכה הכלכלית הקלה ביותר".

למה הכוונה ב"מכה כלכלית קלה ביותר"? ובכן, להערכת נגיד בנק ישראל, אובדן התוצר כתוצאה מהטלת הסגר בחודש ספטמבר יסתכם בכ-0.5% מהתוצר, שהם כ-7 מיליארד שקל, חצי מהעלות הצפויה אם הסגר יוטל בחודש רגיל, ללא חגים.

חנות סגורה בתל אביב, סגר 2020. ראובן קסטרו
חנות בתל אביב בסגר הקודם, אוקטובר 2020. גם בשנה שעברה החל הסגר בערב ראש השנה, אך ההבדל הוא שאז חפפו רוב החגים לסופי שבוע. המצב השנה מייצר הזדמנות ל"סגר בחצי המחיר"/ראובן קסטרו

"חשוב ליצור וודאות בציבור"

הגורם הבכיר בבנק המרכזי הוסיף: "אין דינו של סגר בחגים כדינו של סגר באוקטובר, מיעוט ימי הלימוד וימי העבודה זה דבר קריטי מבחינת ההשפעה על המחיר הכלכלי של הסגר, ולכן מחיר ולכן הוא יהיה זניח יותר סביב החגים".

כן הבהירו בסביבת הנגיד: "הגישה שלנו היא שאם בלית ברירה יצטרכו לעשות סגר, חשוב לייצר ודאות בקרב הציבור - מה המענה שיינתן לאנשים שייפלטו ממעגל התעסוקה".

גישה זו שונה מגישת בכירי האוצר שרק אתמול שבו וחזרו על כך שהדיבורים על סגר ותוכניות הסיוע (חל"ת, מענקים לעסקים) הם מוקדמים מדי והם הרסניים לעסקים וציבור.

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב אמר בשיחה עם עיתונאים: "זה כל כך מוקדם וכל כך מופרך לחשוב על הסגר. אנחנו לא שם. אף אחד לא מדבר על סגר כללי, ולכן אין לנו כרגע שום תוכנית ספציפית. יחד עם זה, ככל הממשלה תחליט לנקוט באמצעים הללו אנחנו נדע לתת תשובה לכל המצבים והם מנותחים אצלנו עד הקצה.

הדיבורים על הסגר פוגעים בציבור, פוגעים בעסקים. אנחנו מפקפקים ביעילות הרפואית של הסגר, על הנזק הכלכליים יש קונצנזוס. היום יש מיליונים של אנשים מחוסנים, ההסתברות שתהיה משמעת הציבור היא הרבה יותר נמוכה וזה מקטין מאוד את היעילות של הסגר".

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. גורמים בסיבתו מעריכים כי סגר בחגים יעלה "רק" כ-7 מיליארד שקל, סכום נמוך משמעותית מהטלתו בחודש מלא של עבודה/רויטרס

חזרה לחל"ת: באוצר שוללים על הסף

בשונה מעמדת משרד האוצר, בבנק ישראל אומרים כי מודל החל"ת הוא הכלי היחיד שיש כרגע על השולחן בו אפשר לעשות שימוש מהיר במידה ויוטל סגר כבר בתקופה הקרובה. עם זאת, מבהירים כי אין לאפשר חל"ת גורף לכל מיש מעוניין בכך ולתקופה ממשוכת, אלא יש לעשות "מבחנים מהודקים" הפעם.

הכוונה היא לאפשר חל"ת רק עבור המובטלים שנפלטו משוק התעסוקה בעקבות הסגר, ולא למי שלא עובד כבר תקופה ממשוכת ממילא.

בהקשר זה נזכיר נזכיר כי רק בשבוע שעבר מנכ"ל משרד האוצר הצהיר כי מודל החל"ת לא יחזור על עצמו כפי בנוסח שהיה בגלים הקודמים: "באופן שבו הוא בוצע, שמתרץ אי חזרה לעבודה, לא נחזור עליו. כיצד נחזור אם בכלל, אנחנו דנים על זה.

אבל בצורה הזאת שמישהו קבע כלל שלא נשקל בצורה רצינית מראש אלא בדיעבד, לא תחזור הצורה הזאת. יצאו הרבה מאוד טובים, אבל גם דברים רעים מכך - אנשים סירבו לחזור לשוק העבודה, עסקים נסגרו כתוצאה מהעניין העבודה, מוסר העבודה נפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully