וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדל"ן: המניות שטסות ביחד עם מחירי הדירות

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 9:51

מחירי הדירות שוברים שיאים ועמם מזנקות גם מניות הנדל"ן למגורים, שהניבו למשקיעי חמש החברות הציבוריות הגדולות בתחום תשואה ממוצעת של כ-163%, מאז השפל אליו ירדו עם סגר הקורונה הראשון בישראל. השאלה: האם מניות יזמי הנדל"ן ימשיכו לטפס ביחד עם מחירי הדיור?

שוק הנדל"ן למגורים נמצא בנקודת רתיחה ואפילו יזמי הנדל"ן הוותיקים תופסים את הראש בפליאה לנוכח המחירים המאמירים והביקוש העולה לדירות, שאפילו הקורונה לא מצליחה לעצור.

אך בעוד כיס הצרכנים מצטמק, זה של המשקיעים דווקא תופח, פעמיים; פעם ראשונה בשל עליית מחיר הנכסים שמעלה גם את התשואה עליהם, ובפעם השנייה כתוצאה מעליית התשואה מהשקעות במניות הנדל"ן למגורים, שעולות פריצת מחירי הדירות שיאים חדשים.

חמש חברות הנדל"ן הציבוריות הגדולות בישראל, המחזיקות בפעילות עיקרית של ייזום בנייה למגורים ונסחרות בבורסה בתל אביב בשווי העולה על מיליארד שקל, השיאו למשקיעיהן תשואה ממוצעת של כ-36% מאז ינואר 2020 - תקופת השיא למחיר רוב מניות חברות הנדל"ן למגורים טרום הקורונה.

נדל"ן בפתח תקווה 19 ביולי 2021. ראובן קסטרו
פרויקט מגורים בפתח תקווה. בישראל יש מחסור מתמשך בדירות - המחירים עולים ואתן עם מניות יזמי הנדל"ן/ראובן קסטרו

"שוק הנדל"ן בהתפוצצות עם זינוק מחירי הדירות בעשרות אחוזים תוך כמה חודשים ספורים" אומר רז דומב, אנליסט נדל"ן ותשתיות בלידר שוקי הון.

"כך לדוגמא מחירי הדירות בתל אביב עומדים כיום על כ-50-60 אלף שקל למ"ר בממוצע, בבת ים סביב 20-25 אלף שקל למ"ר, ברמת השרון כ-40-50 אלף שקל למ"ר, ולמעשה בכל רחבי הארץ המחירים הגיעו לשיאים חדשים.

שוק המשכנתאות שובר גם הוא שיאים חדשים כמעט בכל חודש, כאשר רק במאי האחרון חצינו את ה-11.5 מיליארד שקל משכנתאות. אם בעבר, לדוגמא, מחירוני הדירות היו משתנים פעם בחודש, או פעם בשבועיים באזורים המאוד מבוקשים, היום השינוי הוא על בסיס יומי.

אף יזם לא זוכר תקופה כזו של גאות מחירים כל כך גדולה וכל כך מהירה - ולא נראה שזה הולך לעצור בקרוב".

מה שתורם לבעבוע המחירים הוא בעיקר הביקוש לדירות, העומד על כ-55 עד 60 אלף יחידות דיור בממוצע לשנה כתוצאה מהגידול הטבעי באוכלוסייה, אל מול גירעון נגרר בהיצע הדירות, העומד, על פי הערכת חברת הדירוג S&P, על מחסור של כ- 150-200 אלף דירות, לצד כמות התחלות בנייה נמוכה, שעמדה בשנת 2020 על כ-51.6 אלף דירות.

בניינים על חוף הים של תל אביב. ראובן קסטרו
בנייני מגורים על קו החוף בתל אביב: "האקזיטים" של ענף ההייטק, מתבטאים גם במחירי הדיור/ראובן קסטרו

"הקורונה לא עצרה את המכירות" מסביר ברי גנדנשטיין, אנליסט הנדל"ן והתשתיות של לאומי פרטנרס "כי הזוגות הצעירים הבחינו שהמחירים לא יורדים, ואין בנמצא תוכנית ממשלתית לחכות לה כדוגמת מחיר למשתכן, ופחדו שהמחירים אף יברחו להם מעלה.

"לכך אפשר להוסיף את החזרה המהירה יחסית של המשק הישראלי לשגרה עם הגעת החיסונים, לצד הורדת מס הרכישה ל-5% (אי הארכת הוראות השעה שיזם שר האוצר לשעבר משה כחלון ביולי 2015 להעלאתו ל-8%, צ.ג) שהובילה חזרה את המשקיעים לעסקאות הנדל"ן.

כל אלו הובילו את המשקיעים להבנה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בטווח הנראה לעין, שכן אין פתרון שיענה לעת זו על ההיצע הנדרש מחד, ואין כל תוכנית ממשלתית או מיסוי כלשהו שנהגו ככלי מדיניות להתמודדות עם עליית המחירים מאידך. לכן גם העלייה במחירי מניות חברות הנדל"ן הגיונית".

ביצועי מניות הנדל"ן, אוגוסט 2021. ללא, מערכת וואלה!
ביצועי חמש חברות הנדל"ן הגדולות בבורסת ת"א/מערכת וואלה!, ללא

תרגילי קרקע

עליות מניות הנדל"ן למגורים מיוחסות גם לעלייה במחירי הקרקעות, שעלו בכ-10% בממוצע לעומת שנת 2020 ומהוות כ-30% מעלות הקמת מבני המגורים.

דומב מסביר כי "לחלק מהחברות קרקעות שנרכשו על ידם בעבר, והעלייה במחירן מקפיצה את הרווח שהיזמים יגרפו על הפרויקטים שייבנו עליהן, ומובילה את השוק לתת-פרמיה לחברת נדל"ן המחזיקה בעתודות קרקע שמספקות לה נתיב צמיחה, וזה מתבטא במחיר המניה".

אחת מאותן חברות היא י.ח. דמרי, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של כ-3.8 מיליארד שקל, ומחזיקה בעתודות קרקע לבניית 12,000 יחידות דיור, ועוד 7,400 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית.

מניית 'דמרי' נסחרה במחיר של כ-202 שקל, המבטא עלייה של כ-51.5% מאז הגעתה למחיר שיא טרום הקורונה בתחילת ינואר 2020, אז עמד מחירה על כ-133.3 שקל. מדובר בעלייה הגבוהה ביותר שרשמה חברת נדל"ן למגורים מאז מחיר השיא אליו הגיעה טרום הקורונה, והיא מיוחסת בעיקר לעתודות הקרקע שברשות החברה.

דמרי מכרה 223 דירות ברבעון הראשון של 2021, שהן 24.5% יותר מ-179 הדירות שמכרה ברבעון הראשון של 2020, מתוך 880 הדירות שמכרה לאותה שנה כולה.

ברי גנדנשטיין, אנליסט נדל"ן ותשתיות, לאומי פרטנרס. אורן דאי,
ברי גנדנשטיין, אנליסט נדל"ן ותשתיות, לאומי פרטנרס/אורן דאי

אבן גבירול פינת ארלוזרוב

אבל לא רק העלייה במכירת כמות הדירות ועתודות הקרקע משחקות תפקיד בעליית מחיר מניית החברות, אלא גם ההכנסות והרווחים שהחברות צופות בשנים הקרובות, שהובילו את מניית 'אפריקה מגורים' לעלייה של 43.7% בפרק זמן דומה לזו של 'דמרי'.

"הפרויקט של אפריקה מגורים בלב תל אביב" מסביר דומב "מדגיש את עוצמתה של החברה, המחזיקה באחד ממותגי הפרימיום בשוק הנדל"ן למגורים - סביונים, לצד הביקוש הגבוה לדירות.

החברה צופה הכנסות בגובה של כ-2.5 מיליארד שקל מהפרויקט, עם רווח גולמי של כ-25%, הנחשב לגבוה במיוחד. מחירי הדירות במתחם בו היא בונה עומדים על כ-60-70 אלף שקל למ"ר, והיא כבר מכרה בשלב ה-Pre-Sale (טרום תחילת שיווק) כ-200 יחידות דיור מתוך ה-700 שהיא מקימה".

מדובר בפרויקט DUO ש'אפריקה מגורים' מקימה במתחם "סמל דרום", הממוקם בצומת הרחובות אבן גבירול, ארלוזורוב ובן סרוק בתל אביב.

מדיווחי החברה עולה כי יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בלפידות קפיטל השולטת באפריקה מגורים דרך חברת דניה סיבוס, יחד עם בנו, והבת של סגן יו"ר הדירקטוריון, אריק שפיר, היו חלק מאותם רוכשים מוקדמים, ורכשו 3 דירות במתחם בסכום כולל של 13.7 מיליון שקל. הרכישות התאפשרו לאחר אישור דירקטוריון אפריקה מגורים.

בתווך שבין עליית מניית 'דמרי' לזו של 'אפריקה מגורים', ממוקמת מניית 'ישראל קנדה' שהשיאה 48.4% מתחילת ינואר השנה.

העלייה בערך החברה מיוחסת בשוק ההון לפעילות חברת הנדל"ן, שמכרה כ-558 דירות, כמות הקרקעות הגדולה יחסית שהחברה מחזיקה באזור המרכז, הרחבה משמעותית של הפרוייקטים המניבים דוגמת הקמפוסים שהיא בונה לחברות 'מייקרוסופט' ו'וויקס', והרחבת פעילותה בתחום המלונאות כדוגמת רכישת מלונות טמרס בנובמבר האחרון תמורת כ-155 מיליון שקל, ובמרץ האחרון רכשה 13% ממניות אלרוב נדל"ן העוסקת גם במלונאות תמורת 382 מיליון שקל.

עליית מניות הנדל"ן למגורים בולטת במיוחד אל מול עליית מדד ת"א בנייה, שעלה מתחילת ינואר 2020 בכ-39%, מדד ת"א 125 שעלה באותה תקופה ב-7.35%, ומדד ת"א 90 שעלה ב-29.02%.

רז דומב, אנליסט נדל"ן ותשתיות, לידר שוקי הון. אלעד ניסים,
רז דומב, אנליסט נדל"ן ותשתיות, לידר שוקי הון/אלעד ניסים

: נשארו מחוץ למסיבה

העליות החדות, עם זאת, לא דבקו בכל חברות הנדל"ן למגורים; החברות 'פרשקובסקי' ו-'אזורים', לדוגמא, עלו ב-19.7% ו-18.5% בהתאמה, שהיו נמוכות מהמדד הענפי, ונמוכות משמעותית משלוש החברות הראשונות המצויות בטבלת הבדיקה של 'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים'.

"אין סיבה נראית לעין מדוע דווקא מניות 'אזורים' ו'פרשקובסקי' עלו פחות מהשלושה האחרות" מפרט דומב. "לאזורים, לדוגמא, יש צבר מספק לטווח הקצר, ושיווק טוב לפרוייקטים קיימים". אך גורמים אחרים בשוק ההון מייחסים את הבדלי התשואה, בין היתר, גם לחשיפת החברות מול המשקיעים.

הצפי הוא כי עד סוף 2021, ואף מעבר לה, מחירי הדירות ימשיכו לעלות, אך לא בטוח שמניות יזמיות הנדל"ן למגורים ימשיכו לעלות יחד עימן. בחודש האחרון מניות חמש החברות שנסקרו בטבלה של 'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים' חווה ירידות קלות והתמתנות בעלייתן, בעוד מחירי הדירות המשיכו לטפסמעלה.

"אין סיבה ידועה לירידות הללו" מסביר דומב, "אך יכול להיות שמי שהשקיע במניות חברות אלו לאחר ירידתן בקורונה, החליט לממש מפחד שאולי הן יגיעו למיצוי עלייתן". כך לדוגמא, מניית 'דמרי' עלתה 122.2% מאז השפל אליו הגיעה לאחר הסגר הראשון במרץ 2020, מניית 'ישראל קנדה' עלתה 263.4% לאותה תקופה, מניית 'אפריקה מגורים' עלתה ב-137.6%, זו של 'אזורים' עלתה 191% ומניית פרשקובסקי מסכמת עלייה של כ-101% מאז ה-18 למרץ 2020.

לא רק מניות הנדל"ן יכולות לחוות עצירה או ירידה במחירן, אלא גם הדירות עצמן. גנדנשטיין מסביר כי "מחירי הנדל"ן מושפעים, בין היתר, מרגולציה בדמות תוכנית מחיר למשתכן שהגה כחלון בשעתו, או אחת דומה לה, או אולי מיסוי שיוטל על רכישות נדל"ן. כל אלו ישפיעו ישירות על השוק וגם על מחירי המניות, שכבר מתומחרות פחות או יותר בשינויים שהשוק חווה עד כה".

דומב, עם זאת, לא רואה את קטר הנדל"ן עוצר בעתיד הקרוב, ומאמין כי הדהירה שלו רק עתידה לחזק את מניות הנדל"ן למגורים בטווח הקרוב.

"הכלכלה הישראלית מוכיחה חוזק ויציבות, וזה מחלחל גם לשוק הדיור" אומר דומב "וצריך לזכור שההייטק יותר נוכח בתעשייה הישראלית כיום, ועימם גם האקזיטים והמשכורות של העובדים, שתומכים בשוק הנדל"ן המקומי. לעת זו, לא נראה כי צפוי שינוי משמעותי במגמה עד סוף 2022, וחברות המחזיקות בעתודות קרקע יהנו מרווחים הרבה יותר משמעותיים".

הכתבה המלאה תתפרסם מחר, 13.8, בגיליון "עסקים" של מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully