וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היי סקול או הייטק? הכירו את התיכונסטים הקרייריסטים

עודכן לאחרונה: 24.8.2021 / 17:06

מצוקת גיוס כוח האדם של חברות ההייטק גורמת להם לפנות לצעירים בתיכון, בעלי אוריינציה מתאימה. לא רק שהנערים מרוויחים לעתים יותר מהוריהם, חלק גדול מהם גם מוצא את דרכו ליחידות הסייבר והטכנולוגיה הנחשבות ביותר בצה"ל

אחת מתופעות הלוואי של פריחת ההייטק בישראל היא הקושי לאתר עובדים מתאימים. בצר להן, פנו חברות הייטק רבות אל צעירים בגיל התיכון - ואלה מצדם שמחים על ההזדמנות שמזכה אותם לא רק בתגמול כספי גבוה בהרבה מזה של חבריהם, אלא גם רואים בכך מקדמה משמעותית לקראת הגיוס לאחת מיחידות הטכנולוגיה של צה"ל.

התיכוניסטים מתחילים לעבוד בהייטק עוד במהלך תקופת הלימודים שלהם במסגרת התיכון. הם לומדים את המקצוע, רוכשים ניסיון תעסוקתי ובהמשך, לאחר שחרורם מהשירות הצבאי, חלקם משתלב בחברת ההייטק שהעסיקה אותם או חברות אחרות במשכורות התחלתיות גבוהות ובתנאים נוחים.

אחת החברות המגייסות את בוגרי/ות התיכון למרכז הפיתוח שלה בישראל, היא חברת אקווה סקיוריטי, המפתחת פתרונות אבטחה לסביבת הענן, ומגייסת עשרות עובדים במרכז הפיתוח בישראל.

תלמידים לומדים בכיתה. ShutterStock
בני נוער משתלבים בהייטק בזמן הלימודים בתיכון/ShutterStock

ללא ניסיון - עם מוטיבציה גבוהה ללמוד

חן נבון, מנהלת הגיוס של אקווה סקיוריטי, מספרת על הניסיון של החברה בגיוס בני נוער לעבודה במרכז הפיתוח: "לפני כארבע שנים פנה סמנכ"ל הפיתוח למרכז לחינוך סייבר, מייסודם של קרן רש"י ומשרד הביטחון, המפעיל את תכנית הסייבר הלאומית - "מגשימים". לתכנית זו מתקבלים בני נוער מצוינים מהפריפריה, שלומדים במשך שלוש שנים את תחום הטכנולוגיה והסייבר. עם סיום התכנית אנחנו משלבים אותם בפרויקטים שבמסגרתם הם מפתחים אצלנו מוצרים" .

"בכל שנה אנחנו מגייסים כ-10-15 איש, בתקופת הבגרויות של סוף י"ב, למשך כל התקופה עד גיוסם לצה"ל, ואנו כמובן נשארים עמם בקשר בזמן השירות הצבאי. עד כה תכנית "מגשימים" מוכיחה את עצמה. אנו מקבלים אמנם עובדים ללא ניסיון, אך עם המון מוטיבציה ללמוד ולהתפתח וחלקם חוזרים אלינו לאחר שירותם הצבאי כאשר הם כבר מפתחים עםניסיון".

התיכוניסטים בהייטק, משרדי אקווה. יחסי ציבור, אקווה,
התיכוניסטים בהייטק, משרדי אקווה/יחסי ציבור, אקווה

המנהלים רבים על בני הנוער

"גילינו שבני הנוער משתלבים מעולה בצוותים הכי מרכזיים בחברה", מוסיפה נבון, "המנהלים אצלנו ממש 'רבים' עליהם. הערך המוסף שלהם יוצא דופן, והם מביאים רוח חדשה ומיוחדת לחברה. הפעילות הזו מחייבת תרבות ארגונית גמישה, שיודעת להכשיר עובדים ללא ניסיון ולשלב אותם בעשייה משמעותית והיא זו שתוביל אותנו למקומות משמעותיים בעתיד".

ביקוש גבוה משני הצדדים

אחד מבין אותם ה"מגשימיסטים" שעבד באקווה בגיל העשרה, הוא יהודה צקוואשוילי מאשדוד, כיום בן 21: "הגעתי לאקווה לפני ארבע שנים, במהלך כיתה י"ב, כשכבר הייתי חלק מתכנית "מגשימים" במשך כשלוש שנים ועבדתי בחברת צ'ק פוינט, הצטרפתי כחוקר אבטחה לצוות המחקר של החברה שהיה עוד בחיתוליו".

"צברתי ניסיון מקצועי והעבודה עם האנשים הייתה חוויה מיוחדת שעיצבה אותי" מספר צקוואשוילי שהחל את העבודה כנער. "מאמרים שכתבתי התפרסמו בפלטפורמות החשובות ביותר והגעתי לכנסים הגדולים והחשובים ברחבי העולם".

"למעשה הייתי הפיילוט של בני הנוער בתכנית 'מגשימים' המועסקים בחברה" מוסיף צקוואשוילי, "הרגשתי שאני נמצא במקום משמעותי, הצלחתי להשפיע על המוצר ועל הדרך שהחברה עשתה, והצעתי לממונים עליי להרחיב את הפיילוט ולקלוט בני נוער נוספים כמוני. ואכן בסיוע התכנית נקלטו בני נוער נוספים לתפקידי מחקר, QA ו-DevOps. הביקוש גבוה משני הצדדים - גם מצד בני הנוער וגם מצד המעסיקים".

משרדי אקווה. מעיין פולג,
משרדי אקווה משלבים תיכוניסטים בהייטק/מעיין פולג

משיפוצים לחקר איומי אבטחה

עבור דניאל שגיא, כיום בן 20 מחריש, ההצטרפות לתכנית מגשימים הייתה מקרית לחלוטין. "פרשתי מהלימודים בתיכון ועבדתי כשיפוצניק, וחבר המליץ לי להצטרף למגשימים. פגשתי את יהודה צקוואשוילי שכבר עבד באקווה והוא סייע לי להגיע לריאיון עבודה".

באקווה, שגיא עסק בחקר איומי אבטחה בתחום הענן, גילה התקפות חדשות, פיתח כלים להתמודד איתן, ואף פרסם בלוגים ומאמרים שהיוו בסיס להצגת תוצאות עבודתו בכנס Black Hat באירופה ובכנס KubeCon.

"חווית העבודה בהיי טק בגיל צעיר שינתה אותי מקצה לקצה. באקווה אפשרו לי לעבוד על פרויקטים בחזית הטכנולוגיה ולקחת אותם מרעיון למימוש מלא. הרגשתי שיש לי מקום לפתח את העצמאות הטכנולוגית שלי ואת היכולת שלי לתרום בחברה גדולה בתחומים שאני מצטיין בהם", מציין שגיא.

דניאל שגיא. יחסי ציבור, אקווה,
דניאל שגיא/יחסי ציבור, אקווה

התאמה מקצועית ולא גיל

גם בחברת ההייטק הירושלמית לייטריקס מעסיקים מגוון רחב של אנשים, כאשר הקו המנחה הוא כישרון והתאמה מקצועית ולא הגיל.

תהליך הראיונות המקצועיים זהה לכל מועמד שמתראיין בחברה. בלייטריקס מזהים כישרון ופוטנציאל גדול בקרב בני ובנות נוער שיכולים לצלוח את התהליך ולעבוד ולפרוח בחברה.

לייטריקס מראיינת בוגרי תיכון ומועמדים לפני גיוס שעונים על קריטריוני הגיוס. ההכשרה והחפיפה שמקבלים זהה כמו ליתר עובדי החברה בכל הגילאים ובחברה מקפידים שתקופת ההעסקה תהיה ארוכה ככל הניתן על מנת לאפשר לעובד להספיק ולעשות דברים משמעותיים בתפקיד.

בשנתיים האחרונות העסיקה החברה שני עובדים צעירים כאלו. הראשון התחיל לימודים לתואר ראשון במהלך התיכון, והשלים אותם לפני שהתגייס. בין סיום לימודיו האקדמיים לגיוס, החל לעבוד בלייטריקס כחלק מצוות תשתיות התוכנה והשתלב היטב בעבודה הצוותית.

עובד נוסף התחיל אף הוא לימודים במהלך התיכון והצטרף ללייטריקס כמתמחה מיד עם סיום לימודיו בבית הספר תוך כדי השלמת התואר. שני העובדים סיימו את עבודתם בלייטריקס לטובת שירות בצבא בתחומים טכנולוגיים, ואין ספק שהפרויקט תרם הן לחברה ובראש ובראשונה לעובדים הצעירים.

צעירים עובדים באופן ספייס. ShutterStock
תהליך הראיונות המקצועיים לתיכוניסטים זהה לכל מועמד שמתראיין בחברה/ShutterStock

הפכו לבורג מרכזי במערכת

גם בחברת צ'ק פוינט, מעסיקים בוגרים של תכנית מגשימים. דורון זילכה, מנהל תחום אבטחת הענן בצ'ק פוינט: "החוויה עם העסקת בני הנוער הייתה טובה וחשובה מאוד. בחרנו לקלוט חמישה צעירים שאינם 'מאותרי מודיעין' (המיועדים לשירות ביחידות טכנולוגיות), קיבלנו חמישה מתמחים נהדרים ומקצועיים ואף מעבר לכך, ושניים מהם ממשיכים איתנו עד היום".

"בני הנוער המועסקים בצ'ק פוינט הפכו לברגים מרכזיים במערכת", מספר זילכה, "החלטנו כבר טרם כניסתם לתכנית, בשלב תכנון הפרויקטים האישיים, לתת להם פרויקטים משמעותיים ותחושה שהם באמת מעורבים בתהליך הפיתוח ולוקחים בו חלק משמעותי, וכך היה. הם עברו חפיפה מהירה על המוצר, הטכנולוגיות ושפות התכנות, שינו קוד במוצר ואף העלו פיצ'רים חדשים. אני חושב שההיטמעות והקליטה שלהם בחברה ובצוות היו מצוינות".

דורון זילכה. יח"צ צ'ק פוינט,
דורון זילכה, מנהל תחום אבטחת הענן בצ'ק פוינט/יח"צ צ'ק פוינט

גילוי וטיפוח כישרון מגיל צעיר

זילכה מפרט ומרחיב: "התיכוניסטים מגיעים עם המון מוטיבציה ורצון להוכיח את עצמם ולעשות דברים אפילו מעבר למשימות. התחושות שלהם, כפי שהם עצמם העידו, הן שהייתה להם חוויה מלמדת. הם הרגישו שסומכים עליהם, השתלבו בקבוצת הפיתוח וכצוות וקיבלו ידע ממתכנתים מנוסים בחברה. כיום, שלושה מהם התגייסו, עם אחד מהם אני עדיין בקשר והוא היה שמח להמשיך לעבוד אצלנו, בין אם אחרי הצבא ובין אם בזמן הצבא ואחת הבנות ממשיכה בצוות תחתיי ועושה עבודה נפלאה".

"אנחנו בצ'ק פוינט מאמינים שכשרון ניתן לגלות ולטפח כבר מגיל צעיר ושמחים על היכולת להנגיש את הסייבר העולמי למשתתפי התכנית כאן בישראל", מסכם זילכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully