וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נבחר משקפיים לילד לתחילת שנת הלימודים?

עודכן לאחרונה: 16.8.2021 / 19:17

לקראת תחילת שנת הלימודים נרשם גידול של כ-40% בביקוש לבדיקות ראייה לילדים. בהשפעת שנת הקורונה, נמצאה עליה של 30% בקצב עליית המספר בקרב הילדים שנבדקו. מתי ואיפה רצוי להיבדק ואיך נבחר את זוג המשקפיים שיתאים לשנת הלימודים?

במהלך החופש הגדול מבלים בני הנוער פחות משעה באור השמש וכ-12 שעות ביום מול מסך. ההשלכות: עשרות אחוזים מהילדים מדווחים על בעיות ראייה.

לקראת סוף החופש ולמרות אי הודאות המלווה את ההכנות לפתיחת שנת הלימודים במועדה, הורים רבים מתרוצצים בין חנויות הספרים, הקניונים ושלל החנויות לכלי כתיבה בהכנות לשנת הלימודים.

הורים לילדים המרכיבים משקפיים מנצלים את תקופת סוף החופש גם לעריכת בדיקות ראייה ולרכישת משקפיים חדשים לילדים שזקוקים להם לבית הספר.

גידול של 40% בביקוש לבדיקות ראיה לקראת תחילת שנת הלימודים. יחסי ציבור,
גידול של 40% בביקוש לבדיקות ראיה לקראת תחילת שנת הלימודים/יחסי ציבור

קשר מובהק לקוצר ראייה

מחקר חדש שהתפרסם השנה בכתב העת Ophthalmology, אחד מכתבי העת החשובים ביותר בתחום רפואת העיניים, בחן דפוסי שימוש של 525 מתבגרים בגילאי 12-16 בסמארטפון. ומצא ממצאים מדאיגים.

בני הנוער שנבחנו במחקר מבלים בממוצע 4 שעות ביום בשימוש בסמארטפונים, ומרבים בשימוש ממושך (הגולש מעבר ל- 20 דקות ברצף), שימוש שלדעת החוקרים הוא קשור באופן מובהק לעליה בקוצר ראיה.

בנוסף, במהלך הקורונה, חלה ירידה בשהות מחוץ לבית, כאשר כמחצית מהילדים מבלים בחוץ פחות משעה ביום, כך שהחשיפה לאור השמש קטנה משמעותית והסיכוי לקוצר ראייה עולה גם במקרה הזה.

השימוש הממושך במסכים עשוי להוביל לפגיעה בבריאות העיניים, ולתופעות כגון יובש, גירויים, ראייה כפולה, טשטוש ראייה, כאבי ראש, ואף להאיץ את התפתחות קוצר ראייה בקרב ילדים ונוער.

הקורונה תרמה אף היא לבעיה: ממחקר שנערך בישראל ומשווה את מצב ראיית הילדים לאחר שנת הקורונה בהשוואה לשנה שלפניה מצא עליה של- 30% בקצב עליית המספר בקרב הילדים שנבדקו. על כן, חשוב ללכת עם הילדים ובני הנוער לבדיקת ראיה ולאתר את הבעיה מוקדם ככל הניתן.

הורים לילדים עם משקפיים מנצלים את החופש  לערוך בדיקות ראייה ולרכוש משקפיים חדשים. יחסי ציבור,
הורים לילדים עם משקפיים מנצלים את החופש לערוך בדיקות ראייה ולרכוש משקפיים חדשים/יחסי ציבור

החוש החשוב ביותר לתלמיד

יובל טוכשניידר, אופטומטריסט מרשת אופטיקנה מסביר כי חשוב מאוד שההורים ישימו לב לסימנים שיכולים להעיד שהילד זקוק למשקפיים.

בין הסימנים השכיחים ניתן לראות את העייפות הנוצרת כתוצאה מקריאה, הצמדות למסכים כגון: מסכי מחשב, סמארטפונים, מסכי טלוויזיה ועוד. טוכשניידר אף ציין כי גם התלוננות על עייפות והתאמצות בעת הראייה הן סימן מובהק לעייפות. "חוש הראייה זה החוש החשוב ביותר לתלמיד, רוב האינפורמציה שהתלמיד מקבל מגיע מחוש הראייה או השמיעה".

בחירת משקפי ראיה לילד/ה. יחסי ציבור,
בחירת משקפי ראיה לילד/ה/יחסי ציבור

חשיבות האבחון המוקדם

דנה גוטהילף-נזרי, אופטומטריסטית וחוקרת במחלקת המחקר והפיתוח בשמיר אופטיקה: "בבתי הספר מבוצעות בדיקות סקר בכיתה א' ובכיתה ח', אך בין בדיקות אלו קיים חלל ריק, בו אין כל הנחייה או נוהל מסודר לבדיקות הראייה והעיניים בילדים. לכן, מומלץ לבצע בדיקות מעקב תקופתיות אחת לשנה או לכל היותר אחת לשנתיים אצל רופא עיניים ואצל אופטומטריסט".

עוד מוסיפה נזרי ואומרת כי "חשיבות הראייה התקינה משמעותית לתפקודו של הילד במגוון רחב של מישורים. ההשלכות של ליקוי בחדות ראייה, או מצבים כגון עין עצלה, עלולים להוות קושי ברכישת מיומנויות למידה, רמת הישגים נמוכה של קריאה וכתיבה, עייפות כתוצאה ממאמץ העיניים וקושי בתפקוד הפיזי והחברתי.

אבחון מוקדם של ליקויי ראייה בגילאי הילדות הינו קריטי ומאפשר הבנה של מאפייני הליקוי, התאמת דרך הטיפול ומניעת ההשלכות השליליות על תפקודו של הילד. מומלץ וחשוב לבצע בדיקת ראייה לילדים אחת לשנה או לכל היותר אחת לשנתיים, לכל ילד, גם בהעדר תלונה ראייתית, היות וחלק מליקויי הראייה באים לידי ביטוי בתלונות שאינן דווקא ראייתיות ובחלק מן המקרים ילד לא מתלונן, כי אינו מודע להתדרדרות ההדרגתית בראייתו".

סימנים מעוררי חשד לליקוי ראייה

  • חוסר יכולת לראות טוב מרחוק
  • קושי בקריאה מהלוח
  • פזילה
  • תלונות בתדירות גבוהה על כאבי ראש
  • יכולת קשב ירודה
  • ישיבה במרחק קרוב לטלוויזיה
  • כיסוי/עצימת עין אחת או הטיית הראש בעת קריאה, מול מסכים או מול הטלוויזיה
  • קושי בקריאה ואיבוד מקום בטקסט ו/או דילוג על מילים
  • הימנעות מקריאה ומפעילויות המבוצעות מטווח קצר
  • שינוי מרחק הקריאה בעת עבודה ממושכת מקרוב
  • קריאה או החזקת מכשירים קרוב או רחוק במיוחד

תחגגו את האירוע

בנוגע להתנגדות הילדים להרכבת משקפיים, חזרנו אל טוכשניידר שמייעץ להורים להסביר לילד שעל אף החשש מהרכבת המשקפיים הוא עשוי להרוויח מכך גם בלימודים וגם מבחינה בריאותית. טוכשניידר אמר כי שיטות הפחדה כלפי הילד אינן יסייעו בלעודד אותו להרכיב משקפיים, ואף עלולות להרתיע אותו מלעשות כך. "הראו לילד דמויות שהוא אוהב ומרכיבות משקפיים לעידוד נוסף, אני ממליץ אפילו לחגוג עם הילד את קבלת המשקפיים ובכך להפוך את החוויה לחיובית", הוא הסביר.

"חשש מהסוג הזה הוא עניין טבעי וחשוב לקבל אותו בהבנה. כדי להתמודד עם התהליך בצורה נכונה, כדאי שתקבלו את כל המידע בנושא מאופטומטריסט שידע לענות על שאלות כגון: מתי להרכיב ומתי לא וכל כמה זמן חשוב להיבדק". טוכשניידר מחדד, "כשההורה יקבל את כל המידע הרלוונטי יהיה לו קל יותר להדריך את הילד לשימוש נכון, ובנוסף הוא יוכל לענות על כל השאלות שמטרידות את הילד ומערערות את בטחונו".

ילד עם משקפיים. ShutterStock
חשוב לשתף את הילד בבחירת המשקפיים/ShutterStock

להפוך את הילד לשותף בתהליך

עוד הוסיף טוכשניידר כמה כללי 'עשה ואל תעשה' בתהליך שעוברים ההורים עם הילד:

חשוב לשתף את הילד בבחירת המשקפיים, אם זה בבחירת הצבע, המסגרת וכן צורה. חשוב מאוד לוודא שהאופטומטריסט שמבצע את הבדיקה הינו מוסמך לכך.

צריך לוודא כי לילד נוח עם המשקפיים (על האף ומאחורי האוזניים), כלומר שאינן כבדות לו בהרכבה.

אין סיבה להיגרר למספר רב של חנויות עם הילד: מומלץ לנסות מקסימום שתי חנויות משקפיים, ואין צורך לבלבל את הילד, זה עלול לגרום לו לאבד סבלנות ולפגוע בחוויית הרכישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully