וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: מתי, כמה ומה קונים הישראלים כמתנות חג?

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 17:31

קונים מתנה לדודה, למארחים או לגננת החדשה? נתונים חושפים כמה שינויים בהתנהגות הצרכן הישראלי בהקשר למתנות החג, החל מדחיינות, דרך קנייה יציבה גם בשנת הסגרים ועד להשפעות האונליין על המכירות

הצרכן הישראלי שידוע בנטייתו לדחיינות, מגיע לחנויות כשבוע לפני ערב ראש השנה, כבר כמה ימים שמורגשת עלייה בתנועה בחנויות והשיא יגיע ביומיים האחרונים: ממוצ"ש ועד לסגירת החנויות בערב החג.

התנועה בחנויות בשבוע ערב החג, עולה פי שלושה בממוצע מאשר ביום רגיל וזאת בשונה (למשל) מהצרכן האמריקאי שמצטייד במתנות לכריסמס יותר מחודש קודם לחג.

יצאנו לבדוק עם הרשתות, במה השתנתה התנהגות הצרכן בהשפעת הסגרים והריחוק החברתי: האם קונים יותר בחנויות הפיזיות או שמעדיפים לרכוש אונליין? האם הביקוש למתנות בחג הנוכחי הדביק את זה של ראש השנה תש"ף, שכן את החג הקודם חגגנו, כזכור, תחת סגר - ועם המשפחה הגרעינית בלבד, נתון שהשפיע באופן דרמטי על נתוני הצריכה.

מתנה. ShutterStock
מה השתנה באופן רכישת המתנות לחג מלפני הקורונה, במהלכה ולאחריה?/ShutterStock

המחיר הממוצע למתנה כמו לפני הקורונה

"הדחיינות המאפיינת הצרכן הישראלי בקניית המתנה מובילה להעדפה של מארזים מוכנים אשר חוסכים את מלאכת ההתאמה בין הפריטים השונים ומאפשרים הענקת מתנה מכובדת ומושקעת גם במינימום זמן. בהתאם לכך השקנו השנה סדרת מארזים מורחבת הכוללת עשרות אפשרויות למתנות מתחומים משתנים ומגיעים במארזי עץ מהודרים", אומר טל רז מבעלי רשת המתנות ג'נטלמן.

"מחיר מתנת החג הממוצעת לשנת 2020 עמד על כ-278 שקל, גם בסגרי הקורונה ושמר על יציבות ואף עם עליה קלה יחסית לשנת 2019, אז עמד מחיר המתנה הממוצע על 274 שקל"

התנהגות צרכנית בישראל לקראת החגים. יחסי ציבור, ג'נטלמן,
התנהגות צרכנית בישראל לקראת החגים/יחסי ציבור, ג'נטלמן

זמן השהייה בחנות התקצר משמעותית

בעוד גובה ההשקעה במתנה ברשת ג'נטלמן נותר כמעט ללא שינוי, הנתון שהתקצר דרמטית הוא משך השהיה בחנות, שירד מבין כ-15 דקות בממוצע לשנת 2019 ל- 8 דקות בלבד בשנת 2020.

"אנחנו עדים ליותר ויותר צרכנים שעושים את השיטוט והתבוננות המוקדמת ברשת ומגיעים כאשר הם כבר יודעים באופן די ברור מה הם מחפשים", מרחיב רז. "בשנה שעברה נתוני הרכישה באונליין היו גבוהים מאוד אך ברור שזהו נתון שלא משקף את התמונה המלאה בשל הסגרים".

"הבחינה הראשונית באתר האינטרנט הפכה לחשובה מאוד בשנה האחרונה. אנו מזהים צרכנים שמגיעים ממוקדים ועם ידע מקדים לגבי האפשרויות, מה שמקצר באופן משמעותי את תהליך הרכישה".

שופינג אונליין. ShutterStock
בודקים אונליין ומגיעים ממוקדים: זמן השהייה בחנות התקצר משמעותית/ShutterStock

עליה בביקוש למארזים עם יין

שבוע לפני ערב ראש השנה, רשת "יין בעיר" מדווחת על עלייה חדה בביקושים. לדברי אלעד סלובטיק סמנכ"ל שיווק רשת יין בעיר: "אין ספק שהמגמות שראינו בקורונה ממשיכות גם עכשיו והביקוש ליינות בדגש ליינות המגיעים במארזים רק הולך וגובר בסניפים. בהשוואה לשנים קודמות ה"פיק" השנה היה מוקדם מהצפוי היות והרבה אנשים ויתרו על החופשות הקבועות של אוגוסט עקב הקורונה, מה שהביא אותם לסניפים מוקדם מהרגיל".

"אם נסתכל על אותה תקופה אשתקד נראה עלייה של 20% במכירות באופן כללי ועלייה של 24% ברכישת מארזים הפופולריים ביותר הינם מארזים המשלבים יין אדום לצד שוקולדים ומארזים המשלבים יינות רוזה שבשנים האחרונות צוברים תאוצה בישראל. יש ביקוש רב למארזים שמחירם נע בין 100-150 שקל".

"בקטגוריית היינות ישנה העדפה ליינות 'שולחניים' כמידי חג, אך אנו רואים שבהשוואה לשנים קודמות יש עלייה בביקושים גם ליינות ברמות מחיר גבוהות יחסית של מעל -80 שקל, מה שמעיד על כך שהמגמות שראינו בסגרים שנה שעברה אינן טרנד חולף אלא כאן כדי להישאר. דבר נוסף שבולט בהעדפות הצרכנים הוא הרצון להתנסות במותגים חדשים".

מארז מתנה מתוקה של יין בעיר. יחצ,
מארזי מתנה הם הנמכרים ביותר ברשת יין בעיר/יחצ

עליה של 15% בקנייה הממוצעת

מאתר הסחר עזריאלי.קום, נמסר: "השנה אנחנו רואים גידול בשיעור של כ-15% בממוצע העסקה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וגידול של כ-30% בממוצע עסקה לעומת תקופה רגילה של טרום-חגים, עלייה הנובעת גם מרכישה של יותר פריטים, הן רכישה עצמית והן רכישת מתנות.

משפיע נוסף על גובה הרכישה הוא הצורך והרצון להתחדשות בבית ורכישת פריטים דוגמת מזנונים, כלי אירוח והגשה, סטים של כלי הכנת אוכל, מארזי סכו"ם, מצעים וכו'.

גם בקטגוריית קמפינג חלה השנה עלייה לעומת שנה שעברה לאור העובדה שאין סגר ויש ביקוש גבוה לתיירות פנים. בקטגוריה הזו רואים גידול ברכישת מוצרים כמו עגלות קמפינג, צליות, לול קמפינג ומושבי בטיחות לרכב".

מנטה קמפינג. ShutterStock
בחגים, בתקופה שבה התיירות נשארת בפנים הארץ, נמכר יותר ציוד קמפינג/ShutterStock

עלייה של 200% במכירות

מרשת "מקס ברנר" נמסר: "ראש השנה הוא אחד החגים עם אחוז המכירות הגבוה ביותר של חבילות שי בחנויות השוקולד ובמיוחד באתר האונליין שלנו עם משלוחי מארזי שוקולד בפריסה ארצית. בתקופת החגים אחוז המכירות עולה בכ-200% מתקופות רגילות ולקוחות רבים משקיעים במתנות שהמחיר הממוצע שלהן נע בין 200-250 שקל.

המבוקשים ביותר בחגים הם בדרך כלל המארזים העשויים ממתכת ומעוצבים באופן אייקוני למקס ברנר מכיוון שיש בהם שילוב של מוצרי השוקולד שלנו, ביחד עם הקופסאות המעוצבות שאוהבים להשתמש בהן לאחסון גם אחרי שהשוקולד נגמר".

ולנטיין 2021, מקס ברנר. מקס ברנר,
עזרה ראשונה של שוקולד ועונד למבודדים, מקס ברנר/מקס ברנר

ממוצע עסקה עומד על 230 שקל

גם עבור רשת "זר פור יו", הימים שלפני החג הם עמוסים במיוחד, שכן יש לזכור שמדובר במוצר שכמעט כל הקניות שלו מתנקזות לרגע האחרון. מהרשת נמסר: "המכירות שלפני החג מגיעות לגידול של כ-50% בממוצע מיום רגיל, בעוד ממוצע עסקה בזמני חג עומד על 230 שקל".

"מגמות הקנייה הבולטות ברשת הם פרחים, סידורי שולחן, מארזי חג שאנו מייצרים במיוחד לחג שיש בהם ממיטב התוצרת הישראלית המובחרת, כמו שמן זית, צנצנות דבש ועוד".

"קולקציית היין שלנו, תפסה תאוצה בעיקר בזמן הסגר וניתן היה לזהות מגמה צרכנית בה ישראלים הרבו ברכישות בקבוקי יין ומארזי יין, בייחוד בחגים".

זר פור יו יעל שלביה. שי ארבל,
זר פור יו: ממוצע עסקה בתקופת החגים עומד על 230 שקל/שי ארבל

מ"פלורליס", רשת לעיצוב והלבשת הבית נמסר: "לאחרונה ניראה כי הישראלים קונים מוצרים צבעוניים לעידוד מצב הרוח. קונים מתנות בסכומים גבוהים מהרגיל ומוצרים לעיצוב הבית והמטבח, ההבנה שהבית הוא המקלט עדיין תופסת תאוצה, אנשים קונים מתנות אך יחד עם זאת קונים לעצמם מתנות להתחדשות בתוך הבית".

קולקציית חגים וסתיו 2021, פלורליס. יח"צ,
קולקציית חגים וסתיו 2021, פלורליס/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully