וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועל נמל בסין התעטש - ובישראל זינק מחיר החמאה

אמיר כהני, AUREN INTERNATIONAL

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 14:18

שנה וחצי עמדה לרשות מקבלי ההחלטות בישראל לפתח את המשק כך שלא יהיה תלוי במספר מצומצם של גורמים זרים, שלכל אחד מהם עלולה להיות השפעה על יוקר המחייה בישראל. למרבה הצער, לא נעשה דבר: אם יוטל מחר סגר בסין, הוא יגרום לעליית מחירים כאן, אצלנו

הקורונה משפיעה על חיינו יום יום: מסיכות, שמירת מרחק, בדיקות לטסים אך כעת היא מגיעה גם לכיס שלנו. ישראל לא עומדת בפני עצמה בעולם ותלויה בתנודות עולמיות וכאלה אכן מגיעות. בימים האחרונים סגרה סין טרמינל סחורות מרכזי בנמל נינגבו־ז'ושאן (Ningbo Zhoushan), השלישי העמוס ביותר בעולם, לאחר שעובד בו נמצא חיובי לקורונה.

ברור לכל שסגירה זו תגרום ללחץ על שרשראות האספקה המתוחות ממילא בכל העולם.
זו הפעם השנייה השנה שהסינים עושים זאת ועוצרים פעילות באחד מנמליהם המרכזיים, כך שניתן להניח שזה יקרה שוב בעתיד.

והתוצאות לא מאחרות להגיע. חברת ויליפוד עידכנה בדו"חותיה האחרונים כי "לאחרונה מתמודדת החברה עם חוסר זמינות של מכולות בעולם ועם התייקרויות משמעותיות בעלויות ההובלה הימית, הנובעים, להערכת החברה, ממשבר הקורונה בעולם. התייקרויות אלה משפיעות על עלות המוצרים המיובאים על-ידי החברה".

כך, חד וחלק מודיעה החברה כי מוצריה הולכים להתייקר. ויליפוד לא לבד. מסקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi עולה כי 83% ממנהלי החברות הגדולות צופים התייקרויות, 78% מהחברות הבינוניות, ו-83% מהחברות הקטנות.

עוד עולה מהסקר כי 83% מהעסקים הישראליים שיש להם קשרי מסחר עם סין טוענים שהם חווים ירידה בפעילות העסקית בגלל נגיף הקורונה. מתוכם, 52% ציינו כי מדובר בצניחה של יותר מ-50% בפעילות. חברות רבות כבר הודיעו על עליות מחירים של 10%-3%, לרבות ברימאג, אלקטרה מזגנים, טורנדו, ניופאן, קבוצת המילטון (יבואנית שיאומי) ואחרות.

אמיר כהני. עדי ארד,
אמיר כהני, יועץ עסקי בינלאומי, מנהל ושותף בסניף הישראלי של פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN INTERNATIONAL/עדי ארד

להפחית את התלות בגורם אחד

ומה עושה מדינת ישראל בהקשר זה? כלום.

כמובן שמי שישלמו הם הצרכנים שעלויות השינוע החדשות יגולגלו עליהם. כך לא מטפלים ביוקר המחיה. כך מנציחים בעיות קיימות וכך מנציחים חשיבה שלא תסייע לנו בהסתגלות לעולם עסקי חדש שמשתנה מיום ליום. אנחנו כבר למעלה משנה עם הנגיף, העולם העסקי כולו משתנה אך דומה שאנחנו עדיין מתנהלים בחשיבה שהיתה מותאמת לתקופה שלפני הקורונה.

קברניטי המדינה בתחום הכלכלי צריכים להבין כי מה שהיה אינו עוד וכי על כלל החברות היצרניות במשק ובראש ובראשונה החברות היצואניות לדאוג לכך שלא יהיו תלויות בחברה אחת, נמל אחד או אפילו בשוק אחד. כל מדינה מושפעת אחרת מהקורונה ומייצרת גלי הדף שמגיעים עד אלינו. זה נכון לארצות הברית, נכון למדינות אירופה וקל וחומר כשמדברים על מעצמה כסין.

לכן, על המדינה להוריד, בהקדם, חסמי רגולציה ולייצר תמיכה בפיתוח תעשיות תומכות ייצוא כולל פתיחת עוד ועוד עסקים קטנים שיתנו מענה ליצואנים המשמעותיים. בכך, המשק הישראלי יתרחב, יפעל מול עוד ועוד זירות ועסקים קטנים יוכלו להתבסס על חברות מייצאות שפחות רגישות לשוק הישראלי.

הכותב, אמיר כהני, הוא יועץ עסקי בינלאומי, מנהל ושותף בסניף הישראלי של פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN INTERNATIONAL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully