וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלומי הורים - שיימינג ביוזמת שרת החינוך

ליאת רון

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 9:39

שנת הלימודים נפתחת עם אלפי שקלים שנדרשים ההורים לשלם במסגרת "חוק חינוך חינם". כך נמשך קיפוח הילדים שהוריהם לא עומדים בתשלומים, אבל שרת החינוך, שנחושה להגן על נפש הילדים הלא מחוסנים משיימינג, קצת פחות נחושה להגן על מי שלא ייצאו עם חבריהם לטיולים

כמו החצב המבשר את בוא הסתיו, כך מבשר אישור תשלומי ההורים בוועדת החינוך את פתיחת עוד שנת לימודים, תחת הכותרת הצינית "חוק חינוך חינם". השנה ה"חינם" הזה נע בין הוצאה של 251 שקלים לגני ילדים, 538 לכיתות א'-ב', 1,024 לכיתות ז'-ח', ל־1,370 לכיתות י"ב.

הסכומים ה"סמליים" האלה, אינם כוללים, כמובן, תוספת של תל"ן (תכניות לימוד נוספות), שפירושן הוצאה של עוד כמה אלפי שקלים למשפחה באישור המדינה, אבל מי סופר? הכל חינם, לא?

בכל שנה עושים חברי ועדת החינוך בכנסות השונות שרירים, ומבטיחים שלא עוד. הם לא יתנו לסחוט ככה את ההורים במשמרת שלהם. גם השנה זה קרה וביתר שאת.

חברי הועדה הנוכחית, המודעים לקורונה הכלכלית, ולמצוקת המשפחות ששולחות יותר מילד אחד למערכת "החינמית" שלנו, החליטו למרוד ויצאו בהפגנתיות מחדר הישיבות בלי להצביע.

וואו. המרד הזה החזיק בדיוק שעה וחצי. ואז, כמו ילדים טובים הם שבו, הניפו אצבעות בהכנעה - והחזירו את גובה התשלומים לזה שלפני פרוץ המגפה בלי למצמץ.

ומילא זה, תגידו - אתם יכולים להבטיח שבשנה הקרובה יהיו טיולים, הצגות, ופעילויות חוץ בית ספריות? הרי רוב אלה בוטלו שנת הלימודים החולפת בשל הקורונה שמסרבת להיעלם!

אמא וילד יוצאים מהבית בבוקר. ShutterStock
ילדה שלא יכולה לצאת לטיול כי להוריה אין מספיק כסף (אילוסטרציה). העיקר שלא תחווה ביוש (שיימינג) בגלל החיסון/ShutterStock

שיימינג בגלל חיסונים - לא, שיימינג בגלל טיולים - כן

ואיפה הייתה שרת החינוך? בסביבה, ממש ליד, תפרה כמה תיקונים לא משמעותיים במתווה שהובא להצבעה, אבל בהחלט שלא עמדה על הרגליים האחוריות כמו שהיא יודעת, וכמו עשתה, למשל, בעניין החיסונים בבתי הספר, שם הפעילה את מלוא כובד משקלה. כאן היא סירבה לעצור את החרפה, אולי מאחר שמדובר בסכומי עתק לתקציב משרדה?

השרה, ד"ר יפעת שאשא ביטון מגוננת על נפשם הרכה של ילדי ישראל. היא לא רוצה שילעגו להם, ישפילו ויביישו - ולכן מנעה בגופה ממש את מתן חיסוני הקורונה בבית הספר. "ילדים מתמודדים עם מצוקות רגשיות מהשנה האחרונה", הסבירה, "ואסור לנו להפעיל עליהם לחצים חברתיים נוספים במסגרות החינוכיות".

משום מה חמקו מעיניה הבוחנות של השרה החדה, השיימינג וההשפלה שעוברים ילדים שהוריהם אינם מסוגלים לשלם את התשלומים הגבוהים האלה: ילדים שנאסר עליהם להיכנס להצגות, שלא מורשים לעלות לאוטובוסים של הטיולים השנתיים עם חבריהם, שחווים טראומה ולחץ חברתי שבו אינם יכולים לעמוד, ומתמודדים עם בושה שתשאיר בהם צלקות קשות מאלה, שעלולות להישאר בעקבות אי קבלת חיסון בגלל התנגדות של הורה.

חיסונים אסורים - תשלומים מותרים. וביד רחבה מאוד. במשרד החינוך יודעים שאותן הגבלות על גובה התל"ן כ - 1,050 שקלים, הן בגדר המלצה בלבד, וכל וועד בית ספר, בחסות ההנהלה, משחק במספרים איך שבא לו (התשלומים בפועל מצטברים בבתי ספר רבים לסכומים של אלפי שקלים לתלמיד!) וגם האיסור המפורש בתקנות - למנוע מילד השתתפות בטיול או פעילות, שהם חלק מתכנית הלימוד ולא "תוספת" כפי שנהוג לשווק אותם - לא נאכף.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון במהלך סיעת תקווה חדשה בכנסת 2 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "אסור להפעיל על הילדים לחצים חברתיים במסגרות החינוכיות", אלא אם כן זה שווה למשרד החינוך הרבה כסף/פלאש 90, יונתן זינדל

לא קיבלתם דו"ח מבית הספר? אל תשלמו!

מכיוון שלא השרה ולא חברי הכנסת מגינים על הילדים והכיס שלכם, הכדור עובר אליכם ההורים.
הנה כמה טיפים חיוניים שנתן לי יו"ר ארגון ההורים לשעבר, איתן וינריך:

בקשו דו"ח כספי רטרואקטיבי מפורט מבית הספר על תשלומי ההורים בשנים עברו. לא קיבלתם את הדו"ח? אל תשלמו את תשלומי הורים, החוק עומד לצדכם. סיפקו לכם את הנתונים? עברו עליהם בקפדנות ובדקו על מה הוציא בית הספר את הכסף. ולא, אסור לעשות בו שימוש לשיפוצים או לקנות בו עציץ.

אם נשארה יתרה, התלמידים שסיימו את הלימודים רשאים לקבל זיכוי, והחזר כספי יינתן להורים אם פעילויות שהובטחו לא יצאו לפועל. כמה מכם קיבלו זיכוי כזה? בודדים אם בכלל.

בואו נתחיל מכאן ונתראה בוועדת החינוך בשנה הבאה. עד אז נבקש מחברי הכנסת שלנו, שלא נוקפים אצבע בעניין תשלומי ההורים, לפחות לשנות את שם החוק ל"חוק חינוך". את "החינם" אפשר היה למחוק כבר מזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully