וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת אמינות: כשהמדינה עושה עלינו סיבוב

עודכן לאחרונה: 24.8.2021 / 12:41

מדינת ישראל מנצלת את הלחץ והעצבים הרופפים של ההורים כדי לקדם בדיקות קורונה פרטיות, הגם שאמינותן מוטלת בספק. למה המדינה החליטה לסחוט מאתנו עוד קצת כסף ולא פחות חשוב, למה מנכ"ל משרד הבריאות חושב שזה בסדר?

זוכרים את המרוץ אחרי מסיכות N95, את הבהלה לכפפות ולאלכוג'ל? את התקופה שבה חבילה של 50 מסיכות עלתה כמו מנה במקדולנדס ומטושים - מילה שלמדנו מהיום-להיום, היו מצרך לוהט? זה כבר פאסה, מזמן. כל כך אופנת השנה שעברה! עכשיו כולם רודפים אחרי בדיקות.

המרוץ אחרי ה - PCR, האנטי גן, הבדיקות המהירות, הביתיות, והסרולוגיות, הפך לטירוף. יש מי שמנצל את הלחץ שמפעילה הממשלה על האזרחים להיבדק כמה שיותר ואת הפאניקה הציבורית, כדי לשווק בכל הכוח בדיקות פרטיות, שאינן תמיד אמינות, במחירים מופקעים. בין היזמים הזריזים ניתן למצוא גם מוסדות בריאות ציבוריים ומכובדים שעושים סיבוב על הכיס שלנו, והכל חוקי ולמען בריאותנו.

בדיקת הקורונה הפרטית לפני נסיעה לחו"ל, הלגיטימית שבהן, הפכה לעסק מכניס ובצדק. אין שום סיבה שנממן אנשים שרוצים לטוס לחופשה למרות ההנחיות. אבל תנסו למצוא בדיקת קורונה ביתית על המדפים של בתי המרקחת. הישראלים הסתערו עליהן, ושילמו בין 50 ל - 69 שקלים לזוג בדיקות, שאין בהן צורך בכלל, כיוון שאמינות חלקן מוטלת בספק.

בדיקת קורונה בראשון לציון, 5 ביולי 2021. ראובן קסטרו
בדיקת קורונה אמיתית. אמינות חלק מהבדיקות הפרטיות היא ברמה של הטלת מטבע/ראובן קסטרו

משרד החינוך מסתמך על בדיקות לא אמינות

אסתר אדמון, יו"ר ארגון עובדי המעבדות, אומרת שהן מהימנות רק ב - 60%, ועם סטיית תקן קלה, אפשר גם להטיל מטבע בחינם והתוצאה תהיה דומה: 50:50. זה לא מפריע למשרד הבריאות והחינוך לאמץ אותן בחום במתווה החזרה ללימודים, ולהסתמך עליהן כחותמת הכשר לילד שיוצא שלילי, גם אחרי שנחשף למאומת. אדמון מדגישה בנוסף, שלהורים גם אין את הידע איך לדגום את הילדים, כך שתקפות התוצאות כמעט ולא קיימת.

בדיקות סרולוגיות פרטיות, לצורך זיהוי כמות הנוגדנים בגוף, הפכו למוצר צריכה בסיסי, למרות שהמחיר שלהן ממש לא כזה. המנעד מתחיל ב"שיבא" שתגבה מכם 160 שקלים ומסתיים באסותא, שם תשלמו 290 שקלים. ישראלים שחרדים לבריאותם, או כאלה שחייבים לבדוק כמה נוגדנים יש להם, ממהרים לעשות את הבדיקה. הם בטוחים שאם מספר הנוגדנים שלהם גבוה, הם יכולים להסתובב חופשי ליד מאומתים ולצחוק על הוירוס. טעות קשה.

משרד הבריאות קובע שאין להשתמש בבדיקות סרולוגיות כדי לקבוע את רמת החסינות מול הקורונה, כיוון רמת נוגדנים גבוהה אינה מבטיחה אי הדבקה או מניעת מחלה.

ד"ר ארז און, מנהל בית החולים פדה פוריה, מדגיש שאסור להסתמך על בדיקות סרולוגיות גבוהות כדי להימנע מחיסון שלישי, כי אין לרפואה מושג למה, אבל החיסון השלישי מונע הדבקה ומחלה קשה, ורמת נוגדנים גבוהה, לא מבטיחה את זה.

מאתמול פוטנציאל המכירות עלה, כשנפתחה האופציה להורים לבני שלוש עד 12, שמותשים מעמידה בשמש בתור לבדיקות חינמיות, לבצע בדיקה סרולוגית פרטית בתשלום באחד הגופים שקיבלו את אישור משרד הבריאות.

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
מנכ"ל משרד הבריאות: "יש לדחוף קדימה", אבל למה על חשבון ההורים?/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

נחמן אש דוחף את השוק על חשבוננו

ואם כבר תורים בחום של אוגוסט, אי אפשר שלא להזכיר את בדיקות האנטיגן, או בשמם העממי "הבדיקות המהירות" החינמיות, המקנות לילדים מגיל שלוש עד 12 תו ירוק ליממה בלבד, שהוא כרטיס כניסה הכרחי למקומות הבילוי.

ילדים מתחת לגיל שלוש אינם מחויבים בתו ירוק, אבל אם תרצו לדגום אותם בבדיקה מהירה לקורונה, או סתם לחסוך את ההמתנה הבלתי נגמרת עם ילדיכם היותר גדולים יחד עם זאטוטים בוכיים והורים עצבניים, בבקשה -תתכבדו ותשלמו מחיר של בין 49 ל - 69. עמדות כאלה תוכלו למצוא גם ברשתות שיווק, העיקר שתבואו.

ועכשיו - לשוס הגדול. אם החלטתם להעניק לילדכם הקטן את בדיקת ה - PCR המסורתית בקופת החולים, המבוצעת על ידי אחיות מיומנות, שהיא האמינה מכולן, שיהיה לכם לבריאות. כשתציגו אותה בכניסה למלון, יתנו לכם להיכנס בשמחה. אבל אם תרצו לטבול בבריכה או לאכול בחדר האוכל, תצטרכו ללכת לעשות בדיקת אנטיגן מהירה, כי ה - PCR לא מעניקה תו ירוק.

למה? למשרד הבריאות יש שני הסברים: הראשון, ההגיוני, הוא מניעת עומס בקופות החולים, שנמצאות על סף קריסה.

את השני, המטריד מאוד, סיפק מנכ"ל משרד הבריאות בראיון לגלי צה"ל: "צריך ששוק הבדיקות המהירות יתפתח בצורה רחבה", אמר פרופ' נחמן אש בקולו בלי להתבלבל, "ומכיוון שזה מבוסס על שוק פרטי יש לדחוף אותו קדימה". למה לא באמת? זה הרי לא על חשבונו, אלא רק על חשבוננו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully