וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות גמל - סוגים שונים לצרכים שונים

בשיתוף מיטב דש

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 12:50

יותר ויותר ישראלים מבינים את החשיבות שיש בחיסכון בכלל, וחיסכון פנסיוני בפרט, מה שהוביל בשנים האחרונות לגיוון במוצרים המוצעים. מבין מגוון האפשרויות - איזו הכי מתאימה לכם?

המודעות העולה בקרב הציבור בישראל לחיסכון בכלל ולחיסכון פנסיוני בפרט, באה לידי ביטוי בגיוון מוצרי החיסכון בשנים האחרונות, בשיח הכלכלי הכללי באמצעי התקשורת, ובייחוד בשיח הגובר בנושאי חיסכון ותכנון פיננסי אישי ברשתות החברתיות. מתוך מוצרי החיסכון הפנסיוניים השונים מתבלטות קופות הגמל כמכשיר חיסכון טהור, ומתוך היצע מכשירי החיסכון הכלליים מתבלטות קופת גמל להשקעה כמוצר חיסכון גמיש ונזיל.

קופת גמל - מכשיר חיסכון פנסיוני

קופת גמל היא שם לקבוצה של מכשירי חיסכון, לרוב לטווח ארוך. קבוצה זו כוללת סוגים שונים של מכשירי השקעה כדוגמת קופת גמל לתגמולים, קופת גמל לפיצויים, קרן השתלמות ועוד. יחד עם זאת, ברוב המקרים המונח, "קופת גמל", מתייחס לקופת גמל לתגמולים שהיא מוצר חיסכון פנסיוני.

על כל פנים, קופת גמל הינה מכשיר חיסכון לטווח בינוני או ארוך במסגרת החיסכון הפנסיוני. בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, החל מ-2008, כל עובד במדינת ישראל מבוטח פנסיונית באמצעות הפרשות מן השכר המבוטח הן על ידי המעסיק והן על ידי העובד עצמו. חובת הביטוח חלה על המעסיק שמסדיר את החיסכון הפנסיוני של העובד במסגרת ניהול השכר במקום העבודה. נכון לשנת 2021, שיעור ההפרשות נחלק בין המעסיק המפריש 12.5% (כולל רכיב הפיצויים נוסף על רכיב התגמולים) ו-6% המופרשים על חשבון העובד. החל משנת 2017 הורחבה חובת ההפרשה לפנסיה גם על עובדים עצמאיים, המחויבים להפריש אחוז משתנה בהתאם להכנסתם השנתית.

כל עובד, בין אם שכיר ובין אם עצמאי, רשאי לבחור את מכשיר החיסכון הפנסיוני מבין שלושה: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. האחרונה, להבדיל מהמכשירים האחרים מציעה לחוסך חיסכון טהור ללא רכיבי ביטוח חיים או ביטוח כנגד אובדן כושר עבודה, בעלויות ניהול נמוכות יחסית.

קופות גמל. 123RF,
תבחרו את מה שנכון לכם/123RF

קופת גמל להשקעה - מכשיר חיסכון שהוא גם פנסיוני

קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון היברידי המשלב גמישות ונזילות מלאה בחיסכון, לצד פוטנציאל חיסכון פנסיוני שבצידו הטבת מס משמעותית. חשוב להבחין בין קופת גמל לבין קופת גמל להשקעה. על אף השם הדומה, קופת גמל להשקעה בבסיסה איננה מכשיר חיסכון פנסיוני. בהתאם לזאת, הכספים המופקדים אליה הם כספי חיסכון שאינם זוכים להטבת מס במועד הפקדתם, וזאת להבדיל מההפרשה לחיסכון פנסיוני לקופת גמל המגלמת הטבת מס בהפקדת הכספים.

יחד עם זאת, קופת גמל להשקעה מציעה לחוסך הטבת מס בדמות פטור ממס רווחי הון (25% נכון להיום) במקרה והחיסכון הצבור שבקופה ימשך כקצבה על ידי החוסך לאחר הגיעו לגיל 60. בעקבות כך, קופת גמל להשקעה מעניקה לחוסך הן גמישות והן נזילות לאורך התקופה, תוך כדי עידוד החוסך באמצעות תמריץ חיובי להמתין ולא לפדות את החיסכון טרם גיל הפרישה המינימלי.

קופות גמל - למי מתאים?

בתחום הפנסיוני הטהור מהווה קופת גמל את האפשרות היחידה לחוסך המעוניין בחיסכון טהור בלבד וללא מרכיבים ביטוחיים שונים. שאלת הצורך בביטוח היא משתנה ותלויה במספר גורמים אובייקטיבים וסובייקטיביים כגון מצב כלכלי, מצב רפואי, תפיסת סיכון, מצב משפחתי ועוד. לוויתור על רכיבי הביטוח המובנים בקרן הפנסיה ובביטוחי המנהלים עשויה להיות השפעה מהותית על החיסכון הצבור בסוף תקופת החיסכון. מאחר ובקופת גמל לא משולמות פרמיות הביטוח השונות, כלל ההפקדות מופנות לצבירת תשואה לאורך שנים.

למטרות חיסכון לטווחים קצרים יותר, קופת גמל להשקעה עשויה להתאים למרבית החוסכים. קיימת מגבלת הפקדה שנתית, העומדת נכון להיום על 70,913 ₪. מכשיר זה מציע לחוסך גמישות מלאה בדמות מסלולי השקעה מגוונים, עלויות ניהול נמוכות ועוד. הנזילות המאפיינת את החיסכון בקופת גמל השקעה בכל שלב לצד האפשרות לפדיון הקופה לאחר גיל 60 כקצבה תוך מימוש פטור ממס רווחי הון, מציב את קופת גמל להשקעה כאלטרנטיבה הן לחיסכון קצר טווח והן לחיסכון ארוך טווח שישתלב בתיק הפנסיוני.

סיכום

קופות הגמל השונות מספקות מענה משתנה לצרכים שונים. קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני המספק אפשרות לחיסכון טהור וללא רכיבי ביטוח. קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון לכל טווחי הזמן שעשוי לתפקד כחיסכון פנסיוני או כחיסכון שאינו פנסיוני בהתאם להחלטת החוסך. בשני המקרים מדובר במוצרים פיננסיים הפשוטים להבנה ביחס למוצרים אחרים, בעלויות נמוכות ובשקיפות גבוהה.

* החברה המנהלת הינה מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ, מבית מיטב דש ואיילון ביטוח. אין לראות בנתונים ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.

בשיתוף מיטב דש
  • עוד באותו נושא:
  • מיטב דש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully