וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה של כ-20% במכירות ציוד החזרה לבית הספר

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 11:16

מנתוני D&B עולה כי שוק החזרה לבית הספר המסורתי רשם בשנת 2020 - לראשונה אחרי שנים שבהן הציג עליה ברורה - ירידה כספית של כ-20%. הירידה מוסברת בעיקר במעבר לציוד מחשבים שתופסים את מקומם של אמצעי הלימוד הקלאסיים. לא כל ההורים עומדים בנטל ההוצאות

שוק מוצרי ה"חזרה לבית הספר" נחשב במשך שנים למנייה בטוחה ששורדת גם זמנים פחות-טובים, הרי בסופו של דבר מי מההורים לא רוצה שילדיו יתחילו שנה חדשה עם ציוד חדיש, נקי ומשופר?

אלא שהשנה מצביעים הנתונים על ירידה של כ-20% בקניות החזרה לבית הספר, כאשר "האשם" הוא ככל הנראה במעבר ללמידה מקוונת וכן בהסצמכות רבה יותר על ציוד מחשבים בכיתות.

סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט, אפרת שגב: "הרשתות הגדולות בענף דיווחו על יציבות עד לעליה קלה בסך היקפי הפעילות, תוך שינוי תמהיל המכירות. את מקומם של ילקוטים וכלי הכתיבה המסורתיים תפסו מחשבים ניידים, טאבלטים, אביזרי מחשב, מצלמות מחשב ומוצרי גיימינג על רקע שהיית התלמידים בבית".

אבל לא רק הטק הוא שאחראי לירידה במכירות. גם חוסר הוודאות בנוגע לפתיחת שנת הלימודים במועדה, גרם לכך שההתנפלות על חנויות ודוכני הציוד לבית הספר, הייתה עד כה מתונה מאוד.

שגב מתייחסת לאישור הקבינט לפתוח את השנה במועדה ומוסיפה כי "להערכתנו בימים אלה, נוכח התכוננות הורים וילדים לפתיחת שנת הלימודים, שאושרה על ידי קבינט הקורונה, שוק הילקוטים ומוצרי הכתיבה המסורתיים צפוי לרשום בכל זאת עליה מתונה בהשוואה לשנה קודמת, אך לא צפוי להגיע להיקפיו משנת 2019, בזמן שהביקוש למוצרי מחשב ומוצרי גיימינג נותר גבוה".

ציוד חזרה לבית ספר, מקס סטוק. באדיבות מקס סטוק,
ציוד חזרה לבית ספר, מקס סטוק/באדיבות מקס סטוק

חצי מילאירד שקל, מחציתם על ילקוטים

מצבת התלמידים בישראל נמצאת במגמת עליה בשנים האחרונות בשיעור של 2% לשנה. ישנם כיום כ-1.9 מיליון תלמידים המהווים פוטנציאל לשוק החזרה לבית הספר. אליהם מתווספים למעלה מ-300 אלף סטודנטים, כך שסה"כ מדובר בלמעלה מ-2.2 מיליון לקוחות פוטנציאליים בפריסה ארצית.

שוק חזרה לבית הספר מאופיין בעונתיות ומתפרס על פני 4 חודשים: יולי-אוקטובר (תחילת חופשת הקיץ עד לסוף תקופת החגים ופתיחת שנת הלימודים האקדמית) ונאמד בשנת 2019, טרם עידן הקורונה, בפידיון כספי של 500-550 מיליון שקל, כאשר כמחציתו הוערך בגין רכישת ילקוטים, בסך מצטבר של 250-300 מיליון שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים השרון, רעננה, 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
כ-1.9 תלמידים יחזרו למסגרות החינוך ב-1 לספטמבר 2021/ראובן קסטרו

סל הקניות קיבל תפנית

מתווה החזרה ללימודים כפי שאושר בקבינט הקורונה מפחית במידת מה את אי-הוודאות שאפיינה את הענף בתחילתו של משבר הקורונה העולמי. במסגרת זו, אישר הקבינט את פתיחת שנת הלימודים כסדרה ב-1 בספטמבר בערים שאינן אדומות, לכל הגילאים. עוד אושר מתווה הלמידה בערים אדומות, לפיו כאשר מספר התלמידים המחוסנים בכיתה בשכבות ח'-יב' נמוך מ-70% הכיתה תעבור ללמידה מרחוק.

זאת לאחר ששנת 2020 תחת המגבלות והסגרים אופיינה במיעוט ימי למידה פרונטליים כאשר את מקומן של כיתות הלימוד החליפה מערכת ה-ZOOM ללמידה מקוונת. כתוצאה, סל הקנייה אשתקד קיבל תפנית בהתאם למצב ולצרכים, בהשוואה לסל הקניות המסורתי של השנים הקודמות.

גיימר משחק במשחק רשת. ShutterStock
לא רק ציוד מחשב, אלא גם "גיימינג" תופס חלק ממקומן של הקניות הקלאסיות של החזרה לבית הספר/ShutterStock

חלק מהציוד התייקר משמעותית

במהלך שנת 2021 חל מחסור של חומרי גלם שונים כתוצאה ממשבר הקורונה שהכה בעוצמות שונות במדינות שונות מגוון סחורות ותשומות התייקרו בעשרות אחוזים ומחירי ההובלה, הן של חומרי גלם והן של מוצרכי צריכה (תוצרת גמורה), התייקרו במאות אחוזים.

הרוב הגדול של ציוד חזרה לבית ספר, בפרט ילקוטים, מקורו ביבוא מהמזרח, כך שאם בעבר הובלת מכולה, המכילה כ-2,000 ילקוטים בממוצע, נאמדה בעלות של כ-3,000 דולר, הרי שכיום הובלת מכולה נאמדת בעלות של כ-18,000 דולר. זאת הביאה להתייקרות של 10%-8% במוצרים אלו.

ילדים מתכוננים לחזרה ללימודים, פתח תקווה, 22 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
התייקרות משמעותית בציוד החזרה לבית הספר ובפרט בשוק הילקוטים/ראובן קסטרו

יחד עם זאת, בשוק הילקוטים אנו רואים כי מרבית ההתייקרויות לא מתגלגלות לצרכנים אלא מתחלקת בין היבואנים לרשתות על חשבון הרווחיות. יתרה מכך, הרשתות הגדולות חברו לארגוני צרכנים ומציעות בימים אלה קופונים בהנחות של עשרות אחוזים התקפים על ילקוטים ומוצרי חזרה לבית ספר מסורתיים.

הרשתות הגדולות מוכנות לספוג את הירידה ברווחיות כאשר רואות את הילקוטים והציוד המסורתי אמצעי למשיכת לקוחות לצורך מכירת ציוד מחשוב וגיימינג, ברוח התקופה והשפעת הקורונה על אורח החיים של התלמידים.

עיקר הנפגעים מהמגמות הענפיות בצל השפעת משבר הקורונה הם חלק מספקי הילקוטים וחלק מהחנויות, בפרט חנויות עצמאיות מסוימות (שאינן חלק מרשת), בעיקר במקרים שבהם תמהיל המוצרים הנמכרים בחנות נשען על כלי כתיבה מסורתיים ללא מגוון מוצע של מוצרי מחשוב וטכנולוגיה.

גם רשתות הסטוק אשר בשנים האחרונות מציעות סלי חזרה לבית ספר אטרקטיביים מבחינת המחיר אך לא מתמחות בהיצע נרחב של מוצרים טכנולוגיים נפגעות משינויי דפוסי הצריכה בשוק חזרה לבית ספר.

קניות לקראת החזרה ללימודים, חנות מקס סטוק. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
רשתות הסטוק הפכו לשחקנים מרכזיים בענף: קניות בסניף מקס סטוק/ראובן קסטרו

רשתות הסטוק נוגסות מנתח השוק

השחקנים המרכזיים בענף הינם רשת קרביץ המונה כ-80 חנויות בפריסה ארצית, רשת אופיס דיפו המונה כ-40 חנויות בפריסה ארצית, רשת סטימצקי המונה כ-135 חנויות בפריסה ארצית, רשת YOLO המונה כ-20 חנויות בפריסה ארצית) ורשתות הסטוק (מקס, זול סטוק, הסטוק, דן דיל) שבשנים האחרונות מאופיינות ברובן בתנועת קונים ערה ונוגסות מנתחי השוק של חנויות מכשירי הכתיבה המסורתיות.

הקרן לידידות: ליותר מרבע מההורים אין מספיק כסף

בין אם מדובר בילקוט "קלאסי" או בציוד מחשב, מה שבטוח הוא שסל הקניות לקראת שנת הלימודים התייקר - ומסתבר שלא כולם יכולים לעמוד במעמסה.

ליותר מרבע מההורים בישראל אין את היכולת הכלכלית לקנות את כל הציוד הנדרש לבית הספר לכל אחד מילדיהם ו-28% מההורים נאלצים לוותר על רכישת ילקוט חדש לילדם בשל סיבות כלכליות. כך עולה מממצאי מחקר שערכה הקרן לידידות.

עוד עולה מממצאי המחקר כי בעקבות משבר הקורונה, מרבית ההורים לילדים, 72%, נפגעו במידה מסוימת ביכולתם הכלכלית להעניק לילדיהם חינוך טוב מבחינת ציוד ומבחינת עזרה בלימודים. מתוכם, 40% ציינו כי יכולתם הכלכלית בהקשר זה נפגעה במידה רבה. משבר הקורונה השפיע בעיקר על החינוך בשכבות החלשות.

עוד בחן המחקר שבוצע עבור הקרן לידידות את נושא ההערכות ללמידה מרחוק שהשימוש בה הפך לכלי חשוב במהלך תקופת הקורונה. מהממצאים עולה כי לכ-30% מההורים אין את כל הציוד הנדרש כדי שילדיהם יוכלו ללמוד מרחוק.

על רקע התמשכות משבר הקורונה, הקרן לידידות יוצאת במבצע חסר תקדים בהיקפו לקראת תחילת שנת הלימודים וראש השנה ותחלק מענקי סיוע במזון וביגוד בשווי כולל של כ-33 מיליון שקלים 260 אלף נזקקים, קשישים וילדי רווחה.

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "משבר הקורונה יצר משבר כלכלי כמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב. לאור חוסר הודאות גם בתקופה זו לגבי השלכות ההתמודדות עם המשבר וההשפעה הכלכלית הצפויה, השנה אנחנו מתגייסים ביתר שאת והגדלנו משמעותית את התקציבים והמשאבים כדי לסייע למשפחות, גם לקראת החזרה ללימודים בסיוע ברכישת ציוד לחזרה לבתי הספר וגם לקראת תקופת החגים.

אנו אסירי תודה למעל 600 אלף תורמים אוהבי ישראל שלמרות המשבר הגלובלי מתגייסים כעת יותר מאי פעם לסייע לעם ישראל וליהודים במצוקה בתפוצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully