וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: מגפת גניבת הזהויות פוגעת גם בבכירים

עודכן לאחרונה: 7.9.2021 / 8:07

יוסי בן שלום, שותף מנהל בחברת האחזקות DSBI ויו"ר חברת המכ"מים ראדא, נפל קורבן לגניבת זהות, ופתח במצוד אחר המתחזה לו, הפועל להוציא במרמה כספים מבעלי דירות ברחבי הארץ. יוסי בן שלום: "מדובר בגנב זהויות סדרתי, ואני מקווה שהמשטרה תשים ידה על האדם הזה בקרוב"

יו"ר חברת המכ"מים 'ראדא', הנסחרת דואלית בבורסה בתל אביב לצד מסחר בבורסת נאסד"ק ארה"ב, ומנהל שותף בחברת האחזקות DSBI המנהלת נכסים בשווי מיליארדי שקלים, יוסי בן שלום, מעולם לא חשב ששמו יהבהב ברדאר פרשיות העוקץ של מדינת ישראל, זאת לאחר שגילה לאחרונה כי נפל קורבן לגניבת זהות, וכי זו משמשת את הגנב להונות בעלי דירות ברחבי הארץ.

"האדם שמתחזה לי פשוט העתיק את תמונתי, את שמי, ואת התפקיד שלי כשותף מנהל בקרן DSBI" אומר בן שלום ל'וואלה כסף', "ומשתמש בפרטים באופן לא חוקי כדי להונות משכירי דירות תמימים. לרוע המזל, חלקם גם נפלו קורבן למעשה הנוכלות".

גניבת זהות נעשית כאשר אדם גונב או מנכס לעצמו מידע ונתונים הנוגעים לאדם אחר, כדוגמת שמו, תמונתו, מספר ת.ז. שלו, מספר כרטיס האשראי, כתובת המגורים, מקום העבודה, מספר הטלפון ועוד. בעידן בו אנו משתפים ברשת כמעט הכל, הדבר הופך את עבודת המתחזים לקלה במיוחד.

יוסי בן שלום. RADA, אתר רשמי
יוסי בן שלום. החליט להתחזות בעצמו לבעל דירה, כדי לתפוס את הנוכל/אתר רשמי, RADA

סיוע של כמה אלפי דולרים "על החשבון"

מספר התכתבויות בין המתחזה לבין המשכירים שהגיעו לידי 'וואלה כסף!', מלמדת את שיטת ההונאה; המתחזה פונה אל המשכירים ממספר טלפון שאינו ישראלי כיוסי בן שלום, לטובת שכירת דירה המפורסמת באתרי האינטרנט.

הוא מוכן להתחייב לשכירות ארוכת טווח, ומוותר על הצורך לראות את הדירה טרום השכרתה. לאחר סיכום על שכירתה, שולח המתחזה תמונה המתעדת, כביכול, ביצוע העברת כספים לחשבון הבנק של המשכיר.

כאשר המשכיר מציין כי הכסף עדיין לא עבר, טוען בפניו המתחזה, כי הכסף עתיד להיכנס "תוך יום-יומיים" וכי זמן המעבר נובע כתוצאה ממעבר הכסף בין חשבון הבנק שלו בחו"ל לבין זה של המשכיר בישראל.

בטווח זמן זה, פונה המתחזה שוב לאותו משכיר ומבקש ממנו לסייע לו בכמה אלפי דולרים בודדים על חשבון הכסף שכבר שלח למשכיר בגין השכירות, וחלקם מתפתים ושולחים.

שטרות של שקל. ShutterStock
השיטה: הצגת "הוכחה" שהכסף עבר - ובקשה של סיוע לטווח קצר במזומן/ShutterStock

רוב היעדים להונאה לא נפגעו

"רוב אלו שפנו אליי לבירור לאחר שפנה אליהם המתחזה לא נפגעו ממעשה הנוכלות הזה" אומר בן שלום "אך יש שניים שכן. הוא למעשה המציא להם סיפור על זה שהוא נתקע במקום כלשהו בעולם, מרוקו לדוגמא, ללא יכולת להוציא כסף, ומבקש מהם להעביר לידיו סכום של כמה אלפי דולרים בודדים, אל מול הסכום שהוא כביכול העביר להם עבור שכירת הדירה מהם, שעומד על כמה עשרות אלפי דולרים".

בן שלום פעל מייד והגיש תלונה במשטרה, אך מאז כמות הפונים אליו בנושא רק גברה, ולכן החליט להתחזות בעצמו לבעל דירה, ולנסות ליצור קשר ישיר עם המתחזה לו.

במהלך ההתכתבות ביניהם הציג עצמו המתחזה כ"יוסי בן שלום מהבעלים של חברת די. בי. אס. איי. DBSI, המתעניין בהשכרת הדירה שלך עבור שותפי העסקי שמגיע כעולה חדש מארגנטינה יחד עם אשתו וילדה קטנה בת 9".

לאחר מכן הוא הפנה את בן שלום לאינטרנט והמליץ לו "לתת מבט באינטרנט שתכיר אותי קצת יותר טוב. אני התחברתי לסגור עניין ולסגור תשלום". לשאלה מתי ירצה לבוא לראות את הדירה ענה המתחזה: "לנו אין צורך לראות את הדירה", וכי "מבחינתי ניתן לסגור עניין ולסגור תשלום עכשיו".

המתחזה גם השתמש בציון שמות מוכרים לטובת הרשמת המשכירים, וכתב כי "אני השבוע נמצא בעסקים רציניים בהולנד עם אלי פפושדו .נדבר נגיע להבנות והסכמות, שלח לי את החוזה שכירות למייל שלי כדי שאחתום ואשלח לך אותו חתום וסרוק על ידי. אחרי זה מיד מבצע תשלום בהעברה בנקאית מחשבוני הפרטי".

את התשלום על ידו הסביר בכך ש"אני חייב להיות חתום גם על החוזה שכירות כי הבנק בישראל ידרוש זאת חד משמעית שמי שמשלם חייב להיות חתום על החוזה. מבחינתי עכשיו נסגור הכל. הכי נכון. שבוע הבא אני כבר אפגוש אותך. אם כן תתקשר אלי מכאן בווסטאפ בבקשה ונסכם לשיתוף הכל, ונסגור עניין. אני זה שמשלם לך את כל העלויות לשנתיים מראש פלוס ערבות כספית".

סייבר. ShutterStock
גניבת זהות הפכה למגפה שמפילה קורבנות רבים/ShutterStock

כבר קרה גםלמיכאל זלקינד וליגאל דמרי

בן שלום מצידו, ניסה לדלות כמה שיותר פרטים מזהים על המתחזה, ולחץ לקבל מספר תעודת זהות, שם המשפחה שמגיעה להתגורר בדירה, וטלפון נוסף במסגרתו ניתן להתקשר עימו. אך המתחזה התחמק. לבסוף סיפק האחרון את כתובת המגורים של בן שלום עצמו, וכתובת דוא"ל הנושאת את שמו של בן שלום ומתנהלת בשרות 'פרוטון מייל' השוויצרי, המוצפן מקצה לקצה.

"אנו ממשיכים לקבל טלפונים בנושא ברמה היום-יומית" מציין בן שלום "והתחלנו להפנות את כולם היישר למשטרה. שיטת הפעולה שלו דומה להתחזות שכבר נעשתה בעבר למיקי זלקינד וליגאל דמרי, ואני מקווה שהמשטרה תשים ידה על האדם הזה, שהינו גנב זהויות סדרתי, שהופך אזרחים תמימים לקורבנות. עד שידה תגיע אליו, על כולנו להיות מודעים לסכנות, לשמור על זהותנו, ולהישמר על ידי בדיקה דקדקנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully