וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני נפתלי מחכה לדנונה

יורם גביזון

6.2.2003 / 8:29

לאחר שנסטלה רכשה שלשום את שחקנית המים המינרליים בכדים Powwow, נותרה חברת המזון הגדולה דנונה היחידה שמועמדת לרכוש את עסקי המים המינרליים האירופיים של מי עדן



מניית מי עדן התעוררה לקראת סוף 2002 מדעיכה מתמשכת. מי עדן עלתה ב-65% מתחילת נובמבר ועד לסוף 2002. ההסבר לעליות החדות ניתן במחצית דצמבר כשנפוצו ידיעות שאושרו על ידי מי עדן בדבר מו"מ המתנהל בין החברה לבין גופים אסטרטגיים בינלאומיים לשיתופי פעולה אפשריים בתחום הספקת המים המינרליים בכדים באירופה, ובמקביל רכישת חלק ממניות מי עדן שמוחזקות על ידי בעל השליטה רוני נפתלי.



ההודעה על מו"מ לשיתוף פעולה עם חברות בינלאומיות - בעיתונות הוזכרו דנונה ונסטלה כמועמדות עיקריות - בשיווק מים מינרליים בכדים באירופה לא הזיקה למניה.



הפעילות האירופית של החברה צורכת בשנים האחרונות מזומנים ומסבה הפסדים, ועל כן יצירת שותפות עם אחת מחברות המים הגדולות עשויה היתה להקטין מעט את הפגיעה בתוצאות הכספיות של החברה.



נפתלי עשוי ליהנות מהעלייה החדה במניה לקראת סוף שנת הכספים לנוכח החלתה של הרפורמה במס, הקובעת את מחיר 31 בדצמבר 2002 של המניה כשער בסיס למיסוי רווחי הון עתידיים לבעלי העניין.



הידיעות בוודאי לא פגעו במערכת היחסים של החברה עם בנק הפועלים שמממן אותה.



כמעט חודשיים מאוחר יותר לא דווח על התקדמות במו"מ, אבל שלשום ניתנה אינדיקציה משמעותית לשווי הפעילות של מי עדן באירופה.



חברת נסטלה מים מקבוצת נסטלה השלימה את רכישת חברת Powwow מקבוצת הצ'יסון וומפואה, אחת החברות המובילות באירופה לשיווק מים מינרליים בכדים (HOD), תמורת ערך חברה של 560 מיליון יורו.



Powwow שהחלה לפעול ב-98', מחזיקה בפעילות של מים בכדים ב-7 מדינות מערב אירופיות. כמו מי עדן נקטה החברה מקבוצת הצ'יסון וומפואה מדיניות נמרצת של רכישות, וצברה בתוך 4 שנים 200 אלף לקוחות ומחזור כספי של 120 מיליון יורו ב-2002.



מותגים מגוונים



בניגוד למי עדן שמשווקת במותג אירופי אחד ב-13 מדינות אירופיות, Powwow, שמעסיקה 1,500 עובדים, פועלת במותגים שונים בכל אחת מהמדינות שבהן היא פועלת: צרפת, גרמניה, הולנד, אנגליה, דנמרק, איטליה ופורטוגל.



רכישתה תהפוך את נסטלה לגורם הדומיננטי בשוק האירופי למים מינרליים בכדים עם 430 אלף לקוחות, לאחר שתמזג לתוכה את הפעילות של פריה ויטל בפולין, רוסיה ויוון.



נסטלה רוכשת אם כן את Powwow לפי ערך חברה הגבוה פי 4.5 ממכירותיה. אם נקבל את מחיר העסקה בין נסטלה ל-Powwow כאינדיקציה, אפשר להניח שהפעילות האירופית של מי עדן, שמכירותיה מתסכמות ב-70 מיליון יורו, עשויה להימכר לפי ערך חברה של עד 300 מיליון יורו. סביר עם זאת כי המינוף הגובר של קבוצת מי עדן - הון עצמי של 300 מיליון שקל שמממן 25% מהמאזן - והעובדה שכ-40% מלקוחותיה של מי עדן באירופה מרוכזים בפעילות המפסידה בפולין, עלולים ללחוץ את מחיר העסקה כלפי מטה.







העסקה מסירה כנראה מרשימת הרוכשים הפוטנציאליים את נסטלה, שכן מקורבים לנסטלה העריכו שהקבוצה לא תרכוש את הפעילות האירופית של מי עדן, על אף שאין חפיפה גיאוגרפית מלאה בין החברות.



עם זאת ייתכן שרכישת Powwow, שעליה הוכרז השבוע, תפעיל לחץ על דנונה - שהוזכרה כמועמדת השנייה לשיתוף פעולה ולרכישת מניות במי עדן - להשלים את העסקה.



מנהלי נסטלה הסבירו את העניין שלהם ברכישת Powwow בצורך ליצור נוכחות פאן-אירופית בשוק המים בכדים של 19 ליטר, המהווה כיום 3% בלבד מצריכת המים המינרליים באירופה אך צומח בקצב של 20%-15% לשנה. כחברת מזון שרבים ממוצריה צומחים בקצב חד ספרתי נמוך, יודעת גם דנונה להעריך שוק שצומח בקצב דו ספרתי גבוה.



חלון הזמן של מי עדן לממש את ההשקעות הגבוהות שבוצעו באירופה - 110 מיליון יורו עד עתה - הולך וצר.



במי עדן נוהגים להכחיש שהפעילות האירופית נבנתה מלכתחילה כדי שתירכש על ידי אחת מחברות המזון הבינלאומיות הגדולות, אבל הנסיבות המשתנות בשוקי ההון עשויים להוביל את החברה להעדיף תרחיש זה.



רכישות אינטנסיוויות
מי עדן עסקה בשנים האחרונות ברכישות אינטנסיוויות של מערכי מכירות של מים בכדים באירופה, מתוך הערכה שכאשר לכל חברת מים גדולה תהיה נוכחות בשוק האירופית מחירי החברות יעלו.



הבעיה העיקרית של אסטרטגיה זו היא שהמקור העיקרי למימון ההימור האירופי של נפתלי היה קו אשראי שקיבל בסכום של 150 מיליון דולר מבנק הפועלים, שניתן למימוש עד 2005. מי עדן ניצלה 120 מיליון דולר מתוכו, ולפי שעה הפעילות האירופית אינה מרוויחה.



סביר להניח שלנוכח ההפסדים המתמשכים וההרעה בסביבה העסקית ובשוקי הכספים, המשך פעילות חושף את מי עדן, ולא פחות מכך את בנק הפועלים, לסיכון לא מבוטל.



צריך לזכור גם את שותפיו של נפתלי בחברת מי עדן הולנד, שמרכזת את הפעילות האירופית. קרן אקווה רכשה 26% מהחברה במאי 2000 לפי שווי של 150 מיליון דולר, ונראה שהיתה שמחה לממש את האחזקה ברווח בשוק שמרבית המשקיעים בו ב-3 השנים האחרונות ספגו הפסדים כבדים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully