וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון לחוק החל"ת גורם נזק לרופאות, האוצר לא מתקן

עודכן לאחרונה: 13.9.2021 / 11:24

התיקון לחוק החל"ת נועד לתמרץ מובטלים צעירים לשוב למעגל העבודה, אבל פגע באחת האוכלוסיות הכי נדרשות בישראל: רופאות מתמחות. הפסקת התשלומים למתמחות ששוהות בחופשת לידה העמידה אותן בסיטואציה בלתי אפשרית. ד"ר נועה הראל: "המצב גרם לזה שאפתח את כל החסכונות שלי"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון תחת הכותרת "ביטול זכאות לדמי אבטלה עבור נשים בחל"ת לאחר חופשת לידה". בדיון התברר כי מענק כמעט סודי של הביטוח הלאומי שמאפשר יציאה לחופשה ללא תשלום של 3 חודשים לאחר תקופת לידה והורות, בנסיבות מוצדקות בלבד ותוך קבלת דמי אבטלה - בוטל.

הפרדוקס הוא שעל פי הסעיף שבוטל, היו זכאיות עוד עשרות אלפי נשים לתשלום של 3 חודשי חופשת לידה בתשלום, נוסף על החופשה המקורית, אך רובן כלל לא היו מודעות לאפשרות זו.

מפניית מרשם (ארגון המתמחים לרפואה) אל הוועדה התברר כי באתר הביטוח הלאומי הייתה מפורסמת הוראה פנימית ובה נכתב כי הנוהל:

"חל"ת בנסיבות מוצדקות" יתקיים כאשר האם עובדת בשעות עבודה שאינן מקובלות, עבודה בשעות מרובות, או עבודה במשמרות או במשרה מפוצלת, המרחק בין מקום העבודה למקום מגורי העובדת הוא יותר מ 40 קילומטר, או שאין תחבורה ציבורית סדירה למקום העבודה, היעדר משרת אם - המעסיק לא יכול או לא מוכן להעסיק את העובדת במשרת אם, כמתחייב בחוק - עבודת נשים, המעסיק מבצע הרעת תנאים מוחשית בתנאי עבודת העובדת, בהשוואה לתנאים שבהם עבדה לפני היציאה לתקופת לידה והורות או בשל מצב בריאותי של העובדת או של בן משפחה אחד ההורים, בן/בת זוג, ילד, נכד, אח או אחות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן ציינה בפתח הדיון כי לא ידעה על קיומה של אופציה לקבלת דמי אבטלה בחופשת לידה וביקשה מנציגי מרשם לספר על השינוי שהעביר האוצר. גלעד סממה מנכ"ל מרשם: "התוודענו לסוגיה הדחופה לאחרונה וחשוב לתקן את העוול. נשים שהיו עשויות לקבל את הסעד הזה נאלצות לוותר עליו".

יו"ר איגוד המתמחים ד"ר ריי ביטון: "בתום 14 שבועות של חופשת לידה ניתן להאריך אותה בשלושה חודשים נוספים. הביטוח הלאומי מסייג קבוצת נשים ספציפית.

עד כה הרופאות המתמחות היו זכאיות לקבל את השלושה חודשים הנוספים בתשלום מתוך הבנה שהעבודה שלנו מאוד שונה מעבודה של אישה בכל מקצוע אחר.

אנו עובדות בתורנויות של 26 שעות ברצף פעמיים בשבוע. התינוקות שלנו נמצאים במסגרות והפירוד שלנו מהילד מגיע ל-40 שעות בממוצע פעמיים בשבוע כשהתינוק בן 14 שבועות. שעות הנקה ומשרות אם לא רלוונטיות כלפינו בעבודה האינטנסיבית שלנו".

היו"ר תומא-סלימאן: "אני מבינה שהיה צריך תיקונים שקשורים בעניין החל"ת או דמי האבטלה הספציפיים שניתנו בזמן הקורונה. למה נגעו בכם, למה השמיטו אתכם, אם מישהי פונה לביטוח הלאומי מה אומרים לה?"

ד"ר ביטון: "פנינו אל הביטוח הלאומי ואמרו שהחוק תוקן לכך שאין יותר דבר כזה 'חל"ת מוצדק'.

ח"כ תומא-סלימאן: "זאת פגיעה קשה בהגנה שניתנה לכן".

יו"ר מרשם: "זאת פגיעה אנושה ברופאות שמקריבות קורבן אישי גדול מאוד. זאת פגיעה שאי אפשר להישאר אדישים אליה".

ח"כ אופיר כץ: הממשלה הזו והקואליציה הזו מתהדרות בנשים ועל כמות השרות שלהן אבל כשהנשים צריכות את העזרה אין מי שיעזור להן.

נשות הקואליציה הפקירו נשים בהריון וגם להן הורידו אפשרות לקבל חל"ת בעקבות אותו תיקון. התחננתי לחברות הכנסת ובקשתי שיקשיבו לי, התקבלה החלטה, האוצר קבע 'וזה מה שצריך לעשות' אבל תכלס לעזור לנשים במצוקה הן לא עוזרות".

ח"כ עאידה תומא סלימאן, 3 בנובמבר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ עאידה תומא סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי/פלאש 90, יונתן זינדל

נציג האוצר: "השמטנו לא בכוונה"

עו"ד ענת מימון היועצת המשפטית לוועדה ציינה כי בעקבות השינוי נקבע בסעיף 320 ז', כי בשביל לצאת לחל"ת יש גם צורך לממש את כל ימי החופשה בטרם היציאה לחל"ת. ד"ר ביטון אמרה כי המעסיקים "בחיים לא יאפשרו לנו תקופה של חודש חופשה".

אביעד שוורץ ממשרד האוצר ננזף על ידי היו"ר: "הבנתי מה היה ההיגיון, היה מצב קורונה ויצאו לחל"ת כמויות של אנשים. עשיתם הסדר. מה שהיה קיים מקודם אחרי שלמדתם לעשות שוויון מגדרי באוצר לא כלול שאישה שעובדת בעבודה כל כך קשה לא תוכל לקבל דמי אבטלה תוך כדי חל"ת אחרי לידה לכן בכוונה השמטתם את זה? בטעות?"

שוורץ השיב: "לא בכוונה השמטנו את זה. הנקודה של החל"ת צריך באמת להיזהר אתה כי היא מורכבת. ההסדרה של חל"ת כוונה למצב הרגיל במשק ולא נעשתה מתוך מחשבה מה קורה ל-200 המתמחות בשנה שיולדות. נושא המתמחות לא היה על השולחן שלנו".

היו"ר אמרה: "עכשיו שגילינו לכם את המצב מה העמדה שלכן?" ושוורץ השיב: "זה נושא שצריך לבחון אותו. זאת זכות שקיימת לנשים להאריך את חופשת הלידה לחופשה ללא תשולם והאם חלק מהן יהיו זקוקות לחל"ת זאת סוגיה שצריך לדון בה. המצב שהיה נבע מתוך פרשנות של הביטוח הלאומי לחוק אבל זה לא היה מוסדר באופן ברור בחוק".

נציבת השוויון להזדמנויות בעבודה עו"ד מרים כהבא אמרה כי הנציבות מצטרפת לקריאה להחריג את הנשים בנסיבות שמצדיקות זאת. "לא מובן למה זכות יתר שניתנת לנשים מבוטלת בלי שינוי במצבן. אנחנו לא רואים מה השתנה במצב הקיים".

גם נציגי הביטוח הלאומי ביטוח הלאומי תמכו ברופאות המתמחות ואמרו: "הן לא יכולות במשרה של 26 שעות לשים את הילד במעון. לא הייתה הגדרה פורמלית בחוק לנושא הזה ולכן החלנו התפטרות מוצדקת והחלנו חל"ת מוצדק. התיקון לחוק לקח מאתנו את שיקול הדעת. היינו שמחים לחזור ולקבל את שיקול הדעת".

ד"ר נועה הראל מתמחה בבית חולים פורייה אמא לילד בן 4 ותינוק בן 5 חודשים: "ברור לכולם שההתנהלות היומיומית שלי תלויה בדמי אבטלה בזמן החל"ת. זה דחוף וקריטי.

אני בבית כי אין לי איפה לשים את הילד ולא תהיה לי אפשרות לשים ולהוציא מהמסגרת תוך עבודה של 30 שעות בתורנות. מבחינתי המצב גרם לזה שאפתח את כל החסכונות שלי. בעצם זה שתרמתי את זמני ואת המשכורת שלי.

מבחינתי הדבר צריך להיפתר עכשיו ורטרואקטיבית עבור נשים כמוני שפתחו את החסכונות שלהן. אנחנו לא מסוגלות לחזור לעבודה עכשיו. לפעמים נדמה שלא רואים אותנו".

רופאה בוחנת בדיקת הדמיה של המוח. ShutterStock
רופאות מתמחות, עם משמרות של 26 שעות לא יכולות אפילו להניק את הילד, לא כל שכן למצוא לו מסגרת שתאפשר להן חזרה לעבודה בתום חופשת הלידה/ShutterStock

האוצר התבקש להשיב מיד לאחר יוה"כ

יו"ר הוועדה אימצה את ההצעות השונות שעלו בדיון והקשתה על האוצר כששאלה: אם לא יהיה תשלום לרופאות בחל"ת האם 100 רופאות מתמחות צריכות להתפטר?

תומא-סלימאן אף דרשה ממשרד האוצר להשיב תוך שלושה ימים איזו הצעה הוא מעדיף. או תמיכה בחקיקה הפרטית של יו"ר הוועדה וחברי כנסת נוספים או גיבוש הצעת חוק ממשלתית או כפי שהעלה ח"כ כץ - להכניס את התיקון החדש לתוך חוק ההסדרים שעוסק בביטוח הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully