וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני קורא ליצואנים ישראלים שרוצים להיכנס לשווקים חדשים ומאתגרים לבוא ולהיעזר בשירותינו"

מערכת וואלה! כסף בשיתוף אשרא

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 12:19

אשרא היא חברה ממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, שמאפשרת ליזמים וליצואנים ישראלים לקחת חלק בפרויקטים בינלאומיים בזכות אפשרויות מימון נוחות: "כל מיליארד שקל ייצוא תורמים 2,500 מקומות עבודה בארץ", אומר המנכ"ל ניסים בן אלי

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
ייצוא/ShutterStock

אם יש משהו שלמדנו בשנה וחצי האחרונות זה שהעולם הוא מקום לא צפוי. כמובן שמה שנכון לשינויים בינלאומיים מרחיקי לכת שמתרחשים בחסות הקורונה, נכון גם לתנודות פוליטיות, שלא תמיד אפשר לצפות מראש, בעיקר באזורים מסוימים על פני הגלובוס.

המציאות הזו מתנגשת במקרים רבים עם השאיפות והיוזמות של יצואנים ישראלים, שמובילים פרויקטים חדשים במדינות זרות. כיאה למדינה מפותחת, יש לישראל וליזמים שלה לא מעט מה להציע למדינות המתפתחות במזרח אירופה, אמריקה הלטינית, אסיה ואפריקה למשל. אולם בכל עת קיימת האפשרות שעסקה שנסגרה עם ממשל אחד לא תעמוד במבחן הזמן אם אותו ממשל יתחלף בפתאומיות, מה שכמובן ישאיר את היצואן הישראלי בסיטואציה בעייתית.

אז מה הפתרון? ביטוח אשראי. גם כאן חשוב לעמוד על ההבדלים והדקויות כדי לבחור נכון. בכל הנוגע לפרויקטים קצרים, שאורכים פחות משנה, שוק הביטוח הפרטי בישראל יודע לספק מענה, בין אם דרך בנקים שמאשרים אשראי או חברות ביטוח אשראי פרטיות, מהן ניתן לרכוש ביטוח אשראי שיבטיח שבמצב של ייצוא או העברת סחורות הכסף יתקבל גם במקרה בו הצד השני נקלע לקשיים כלכליים או בעיות פוליטיות ואיננו יכול לשלם.

ניסים בן אלי מנכל אשרא. תמר מצפי,
ניסים בן אלי מנכל אשרא/תמר מצפי

אולם בפרויקטים בטווח הבינוני-ארוך (למעלה משנה ולעיתים גם שנים ארוכות) משתלב בצורה מובהקת יותר גם הסיכון הפוליטי הקיים בסחר חוץ והשוק הפרטי נותר חסר אונים. כאן נכנסת לתמונה חברת אשרא - חברה ממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ. או במילים פשוטות יותר: כלי משמעותי לעידוד הייצוא ממדינת ישראל.

"בגלל כשל שוק מובנה בתחום ביטוח האשראי לסיכוני סחר חוץ, בכל העולם ולא רק בישראל, אם אנחנו לא נציע את האפשרות הזו, אף אחד אחר לא יוכל להציע אותה ליצואנים", מסביר ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא. הוא מציע דוגמה: "קחו לדוגמה יצואן ישראלי, שיודע להקים חוות חקלאיות עם השקיה חכמה, תוך שימוש בטכנולוגיית מים ישראלים. אותו יצואן פונה למשרד החקלאות במדינת עולם שלישי ומציע עסקה. הממשלה המקומית מעוניינת, אך הפרויקט עולה כסף ויש בפניה שתי אפשרויות - לתקצב את הפרויקט ולשלם הכל תוך זמן מוגדר וקצר יחסית כאורך תקופת האספקות, או לגייס חוב חיצוני".

כאן נכנס היתרון הבולט השני של אשרא, מלבד ביטוח האשראי - נושא המימון. אם אותה ממשלה תפנה לבנק בינלאומי ותבקש הלוואה לביצוע הפרויקט, היא תידרש לריבית גבוהה מאוד (בשל חוסר היציבות הכלכלית והפוליטית באותה מדינה), שעלולה לפגוע בכדאיות של המיזם כולו ומכאן, גם ביצואן הישראלי היוזם. לעומת זאת, דרך פנייה לאשרא יכול היצואן להציג בפני הממשלה מולה הוא פועל גם את הפרויקט וגם את האפשרות לחבילת מימון בדמות הלוואה מבנק ישראלי, בהיקף הפרויקט ולטווח הארוך.

למה שהבנק הישראלי יהיה מעוניין בכך? "כי אשרא נותנת ביטוח אשראי המגובה בערבות מדינה שמעמיד החשב הכללי", מסביר בן אלי. "לכן, רמת הסיכון הגלומה בעסקה היא רמת הסיכון של מדינת ישראל ולא של המדינה השנייה ועל כן הריבית מתומחרת בהתאם והרבה יותר זולה".

בשורה התחתונה, בעוד שהמדינה שמקיימת את הפרויקט מול היצואן הישראלי מרוויחה הן את הפרויקט עצמו והן את הריבית הנמוכה שניתנת דרך אשרא, ישראל מרוויחה את הייצוא: "מחקרים מראים שכל מיליארד שקל ייצוא תורמים 2,500 מקומות עבודה ו-675 מיליון שקל תרומה ישירה לתל"ג של ישראל", מוסיף בן אלי. "מעבר לכך, יש כמובן גם תרומה ליחסי החוץ של מדינת ישראל, להכנסות המדינה, למאזן התשלומים ועוד".

אשרא, שמבטחת עסקאות בעיקר מול מדינות וחברות ממשלתיות, מתמקדת בעסקאות ארוכות בתחומי התשתיות, חשמל, הקמת בתי חולים, חקלאות, מים ועוד - פרויקטים מורכבים ועתירי תקציב. החברה קיימת מאז 1957 ומקיימת קשרים עם קהילות הביטוח והעסקים בכל העולם, כאשר כיום מקצה המדינה לחברה 3.5 מיליארד דולר ערבות: "בזכות השימוש בביטוחי משנה, אנחנו ממנפים את זה לסכומים הרבה יותר גבוהים", אומר המנכ"ל בן אלי. כדי לעודד את היצוא ולאפשר ליצואנים ישראלים להגדיל את שווקי הייצוא שלהם ולהפחית את הסיכונים האפשריים הנוצרים מכך, המדינה, באמצעות החשב הכללי באוצר, מעמידה את ערבות המדינה המגבה את ביטוח האשראי לעסקאות הייצוא.

"אנחנו מבטחים במדינות רבות ברחבי העולם, בהן אי אפשר לקבל אשראי במסלול ירוק וזה מוביל למיליארדי דולרים מדי שנה של ייצוא ישראלי וכל מה שמשתמע מכך בנוגע לשוק העבודה והתרומה למשק - משהו שלא היה מתאפשר בלי הביטוח של אשרא", מסכם בן אלי. "זה כלי אפקטיבי, שמציע זריקת מרץ לייצוא הישראלי ואני קורא ליצואנים הישראליים שרוצים להיכנס לשווקים חדשים ומאתגרים לבוא ולהיעזר בשירותינו".

לבדיקת אפשרויות מימון וביטוח נא להקליק כאן

מערכת וואלה! כסף בשיתוף אשרא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully