וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר שמח: ירידה חדה בגירעון באוגוסט

עודכן לאחרונה: 13.9.2021 / 16:37

מגמת הירידה בגירעון נמשכת, ובסוף חודש אוגוסט הוא ירד לרמה של 8%, שהם 116.9 מיליארד שקל, זאת לעומת 9.2% בסוף יולי. לפי גורמים באוצר, מדובר בירידה חודשית החדה ביותר שנרשמה בישראל מאז שנת 2000. הירידה הודות לצמצום בהוצאות המדינה ועלייה בהכנסות ממסים

מגמת הירידה בגירעון נמשכת, ובסוף חודש אוגוסט הוא ירד לרמה של 8%, שהם 116.9 מיליארד שקל, זאת לעומת 9.2% בסוף יולי. כך עולה מנתוני משרד האוצר שמתפרסמים זה עתה. לפי גורמים באוצר, מדובר בירידה חודשית החדה ביותר שנרשמה בישראל מאז שנת 2000

נזכיר כי בשיא משבר הקורונה נתון הגירעון הגיע ל12.4% מהתוצר. בהינתן נתונים אופטימיים אלה יעד הגירעון שנקבע בדיוני התקציב של 6.8% בסוף השנה נראה סביר ויש שיאמרו אף שמרני.

הגירעון החודשי לחודש אוגוסט עמד על 1.1 מיליארד שקלים - מדובר בירידה משמעותית לא רק ביחס לשנה שעברה, אלא גם בהשוואה לנתון של חודש אוגוסט 2019 עוד לפני משבר הקורונה - אז עמד הגירעון על 5 מיליארד שקלים.

ההוצאות בחודש אוגוסט עמדו על 34.5 מיליארד שקלים, כולל הוצאות הקורונה, ההכנסות של חודש אוגוסט עמדו על 33.4 מיליארד שקלים.

הירידה בגירעון בחודש שחלף נבעה הן מירידה משמעותית בהוצאות המדינה (של כ-0.8% מהתמ"ג), והן בגלל גידול בצד ההכנסות. הירידה בהוצאות הממשלה מוסברת בעיקר על ידי צמצום בהוצאות על תוכנית הסיוע הכלכלית בשל סיום חלק מסעיפיה כמו למשל חל"ת, וכן בשל העובדה כי המשק עדיין פועל לפי התקציב ההמשכי. הגידול בצד ההכנסות מוסבר על ידי עלייה נוספת שנרשמה בהכנסות המדינה ממסים (רא' הרחבה בהמשך).

תור למתחם בדיקות קורונה בפתח תקווה 7 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
תור לבדיקת קורונה: הממשלה משקיעה בתגבור בתי החולים ובמערך הבדיקות, אך נמנעת מסגרים/ראובן קסטרו

ההמנעות מסגר מאפשרת ירידה בהוצאות המדינה

גורמים באוצר הסבירו כי "מה שמאפשר את הירידה החדה בהוצאות קורונה היא העובדה שהממשלה לא החליטה על סגר שהיה גורר אחריו מתווה של חל"תים ופיצויי העסקים. למרות שיש לנו הוצאות בגין בדיקות וחיסונים, אלא הוצאות שמאפשרות למשק להמשיך לעבוד.

אנחנו הולכים על אסטרטגיה של כסף על בדיקות והגדלת ספיקה של בתי חולים, אבל זה מנע בעצם הוצאות יותר חדות ויותר גבוהות. זה עוזר לנו דרמטית".

עוד צוין כי "אנחנו רואים התאוששות כלכלית בעיקר בענף שירותים, בענף אירוח, גידול בקניות. מדובר בהתפתחויות מאוד חיוביות. יש גם גידול בהכנסות מכלי רכב. אתמול סיימנו את הניתוב חוק ההסדרים לוועדות שונות, כאשר המטרה היא שהנתונים המרשימים שיש לנו יימשכו גם קדימה. הדיון הראשון כבר התחיל היום ובוועדת הכספים".

גבר ואישה מחזיקים שקיות שופינג וכוס קפה טייק אווי. ShutterStock
קונים בלי הפסקה: הכנסות המדינה ממע"מ עולות גם על אוגוסט 2020 וגם על אוגוסט 2019, לפני משבר הקורונה/ShutterStock

הכנסות המדינה ממסים, גבוהותל מאלה של לפני הקורונה

נמשכת מגמת העלייה של הכנסות המדינה ממסים, ניתן לראות נתוני גבייה גבוהים לא רק בהשוואה לשנה שעברה, אלא גם לשנת 2019 - לפני משבר הקורונה.

בחודשים ינואר-אוגוסט 2021 הסתכמו ההכנסות ב-250.4 מיליארד שקל לעומת 202.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, זהו גידול של 23%.

הכנסות ממסים ישירים עלו ב-26%, ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-20% וההכנסות מאגרות עלו בכ-6%. בהשוואה לינואר - אוגוסט 2019 עלו ההכנסות ממסים בשיעור של 19% - ההכנסות ממסים ישירים עלו ב-25% וההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-12%.

מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו באוגוסט 2021 ב- 2.1 מיליארד שקל, לעומת 1.1 מיליארד שקל באוגוסט 2020, עליה של 87%. בגביה ממס שבח נרשמה עליה של 71% ובגביה ממס רכישה נרשמה עליה בשיעור של 95%. מגמת העליה בהכנסות ממס רכישה וממס שבח נמשכת מחודש מרץ 2021.

מס ערך מוסף - סך ההכנסות נטו ממע"מ באוגוסט 2021 הגיעו ל-9.9 מיליארד שקל, לעומת 8.5 מיליארד ש"ח באוגוסט 2020. בשיעורי מס אחידים, זוהי עליה של 13% לעומת אוגוסט 2020 ושל 41% לעומת אוגוסט 2019. העליה הגבוהה לעומת אוגוסט 2019 משקפת ברובה גידול ביבוא של כלי רכב נוסעים, דלק וציוד חשמלי ואלקטרוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully