וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיור הפך לסעיף הגדול ביותר במדד המחירים לצרכן - יהווה 23%

ליאור כגן

6.2.2003 / 12:44

סעיף הדיור מושפע משינויים בשער החליפין; בעקבות עדכון שביצעה הלמ"ס ירד משקלו של סעיף התחבורה והתקשורת מ-21% ל-20.2%; משקלו של סעיף המזון ירד ל-17%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עידכנה את משקלי מדד המחירים לצרכן ובעקבות זאת סעיף הדיור הפך לגדול ביותר - 23% מסל המצרכים שהשינויים בו קובעים את השינוי במדד המחירים לצרכן. משקלו של סעיף הדיור עמד עד כה על כ-20.6%.

סעיף הדיור מושפע מאוד מתנודות בשער החליפין של הדולר. כך, עליית הדולר במהלך 2002 היתה אחת הגורמים המרכזיים לעלייה בשיעור של 6.5% במדד המחירים לצרכן בתקופה זו.

משקלו של סעיף התחבורה והתקשורת (שהיה עד כה בעל המשקל הגבוה ביותר) ירד מ-21.1% ל-20.2%. משקל סעיף המזון (כולל פירות וירקות) ירד ל-17% לעומת 17.5% בחישוב הקודם. משקל סעיף ההלבשה וההנעלה המשיך לרדת והגיע ל-2.9% בלבד, המשקל הנמוך ביותר בסל הצריכה של המדד.

זו הפעם השנייה ברציפות שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעדכנת את משקלי המדד לאחר תקופה של שנתיים בלבד (לעומת פעם בחמש עד שבע שנים כפי שהיה נהוג בישראל עד 1999). צעד זה נועד להקטין הטיות אפשריות במדד המחירים לצרכן הנובעות משינויים בדפוסי הצריכה של האוכלוסייה. זאת, בהתאם לתקנות החדשות של ארגון העבודה הבינלאומי (International Labour Office) לעריכת מדד המחירים לצרכן.

השינוי העיקרי המתבטא במדד החדש הוא בעדכון מערכת המשקלים של המצרכים והשירותים הכלולים ב"סל" המדד. ה"סל" המעודכן משקף את הרכב התצרוכת של האוכלוסייה לפי סקרי הוצאות משק הבית בשנים 2000-2001, בעוד שבמדד הקודם נמדדו מחירי "סל" המצרכים והשירותים לפי סקרי הוצאות משק הבית בשנים 1998-1999.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully