וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמאי? מנובמבר תחוייב להתקין דלקן

עודכן לאחרונה: 14.9.2021 / 12:36

עידוד התחרות? אל תצחיקו את פקידי האוצר, שגיבשו החלטה לפיה החל מ-1 בנובמבר יחוייב כל עצמאי בהתקנת דלקן, אחרת לא ייחשב התידלוק להוצאה מוכרת במס. ההחלטה מיטיבה עם רשתות תחנות הדלק הגדולות, אך בעיקר עם חברות בעלות צי רכב גדול, ופוגעת בעסקים הקטנים

עצמאים שימו לב, עוד מכה עומדת לנחות עליכם בקרוב. מה-1 בנובמבר, רשות המיסים תדרוש מכם להתקין דלקן לכלי הרכב שלכם, כדי לקבל זיכוי במס על הוצאות דלק - ולא משנה אם יש לכם צי מכוניות, אוטו מצ'וקמק, קטנוע או אופנוע אימתני.

המהלך הזה נשען על הנחת היסוד הנהוגה במדינת ישראל בנוגע לעסקים הקטנים: הם רוצים לדפוק את המדינה, אז המדינה צריכה לדפוק אותם קודם.

לטענת רשות המיסים, המהלך הגאוני יצא לדרך, בגלל "הונאות דלק" שפירושן, לפי ההסבר בטיוטה, חשבוניות פיקטיביות או הגדלה של הוצאות הדלק על ידי עצמאים מתוחכמים, כדי לקבל החזרי מס מופרזים. מעריכים שם שיישום מלא של התקנות יכניס לקופת המדינה 400 מיליון שקל בשנה, לא פחות.

בחורה בתחנת דלק. ShutterStock
עצמאים קטנים - היכונו להוצאות גדולות/ShutterStock

400 שקל התקנה, עוד עשרות שקלים לחודש

הגזירה הזו תעלה לעצמאים, שחלקם גם כך בקושי מצליחים לעמוד על הרגליים אחרי הקורונה, לא מעט. עלות התקנת הדלקן נעה בין אפס שקלים ל- 400 ליחידה. ככל שיש יותר רכבים בצי - המחיר נמוך יותר או אפסי, ככל שמספר הליטרים גבוה יותר - המחיר יורד.

אם הרכב פרטי - תשלמו יותר, זאת אומרת שעסקים קטנים, כאלה שיש להם רכב אחד או שניים, יוציאו כמה מאות שקלים על ההתקנה ועוד כ - 30 שקל לחודש בממוצע על השימוש בדלקן.

ה"עונש" הכספי הזה כנראה לא השביע את רצונם של כותבי הטיוטה (רובם ככולם פקידים שלא הנפיקו חשבונית אחת בחייהם וששכרם, גם במהלך חודשי הקורונה הארוכים, לא עמד לרגע בספק, אפילו בתקופת הסגרים), אז הם החליטו גם שצריך לחייב את בעל הרכב להתחבר למערכת חשבונות ממוחשבת שתפיק קבצים לגבי מספר הרישוי, תצרוכת הדלק, סוג הדלק, שעת התדלוק ומספר הקילומטרים שנסע הרכב.

מזל שלא דורשים מהעצמאים הקטנים גם כליה בתמורה לזכות לבקש זיכוי מס.

מגרש מכוניות למכירה. ShutterStock
יש לך צי רכב? הרווחת - מי שיידפק, כרגיל, הם העצמאים הקטנים/ShutterStock

ועדת הכספים, התקווה האחרונה של העצמאים

באמצעות הדלקן התמים לכאורה, המדינה מתערבת בתזרים המזומנים של העסקים בישראל. אם עצמאי מקבל הנחה ב"חבר", או בתחנת דלק קטנה, שאינה מכבדת דלקנים, הוא יאלץ לוותר עליה ולשלם יותר בתחנות הגדולות, שסביר להניח שיישרו קו עם מחיר אחיד שיגבו מהלקוחות - וכך יצא שהמדינה בעצמה תיצור קרטלים ותחסום תחרות.

ברשות המיסים גם כנראה שכחו שיש כמה מאות אלפי אנשים בלי חשבון בנק, אבל עם עסק, ביניהם לא מעט עצמאיים קטנים בחברה הערבית, שלא יוכלו להתקין את הדלקן, כי הם משלמים במזומן.

אם מספר ההונאות גדול כל כך ומדיר שינה מאנשי הרשות, הם היו יכולים להציע חלופות הרבה יותר פשוטות, שלא עולות כסף, כדי לתפוס עבריינים. למשל, התקנת מצלמות בעמדות התדלוק בתחנות, שיקלטו את מספר הרכב, כמו שנעשה בחניונים, או לטפל, נניח, רק במי שיש לו חמישה רכבים ומעלה, או במי שהמחזור שלו גדול מחצי מיליון שקל - ועוד שפע של רעיונות שיכולים למנוע את כאב הראש הזה מהקטנים באמת.

היתרון המוחץ של ריכוז כל פעולות התדלוק בדו"ח אחד, מה שהופך את המעקב אחריהן לנוח יותר ואת הגישה של רשויות המס לקלה יותר כדי לתת את ההחזרים, לא מחזיקה טנק חצי מלא. עדיף למיין ולתייק חשבוניות, מלשלם יותר.

כרגע, כאמור, חיוב התקנת הדלקן הוא בגדר טיוטת הצעה בלבד, שרוב חברי ועדת הכספים בכלל לא מכירים ויש לקוות שכשתגיע לשם, דבר שיכול לקרות מהר מאוד, הם יעצרו את המהלך האווילי הזה בחריקת בלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully